vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

vivax

Berichtdoor bol op 17 jun 2012 17:03

hallo mijn vivax maakt nog altijd geen uitlopers weet iemand hoe dat komt hij is wel nog maar aangeplant van maart dit jaar of is het door het slechte weer :?: hij heeft wel al groene bladeren aangemaakt
Bijlagen
nieuw cannon 031.jpg
nieuw cannon 031.jpg (161.36 KiB) 9934 keer bekeken
nieuw cannon 032.jpg
nieuw cannon 032.jpg (141.01 KiB) 9934 keer bekeken
bol
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 28 maart 2012 08:52
19 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor shusui op 17 jun 2012 17:33

Geen paniek, hij staat goed in het blad, dus uw plant doet het goed.
Hij zal waarschijnlijk geen scheuten gehad hebben die klaar zaten voor het aanplanten, dus het kan dat er niets of weinig boven komt.
Hier heb ik al eens 3 jaar gewacht op de eerste scheuten bij een Phyllostachys soort, en plots 5 scheuten, op 1m van de plant af ;)

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor Troy op 18 jun 2012 13:38

Heb er hier een begin april aangeplant. Deze heeft nu 5 uitlopers gemaakt waarvan er 2 al op bijna 3 meter hoogte zitten. Maar zo te zien aan je plant moet het bij jou ook wel goed komen. Hoeveel m2 heeft hij tot zijn beschikking?
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor Inazuma op 18 jun 2012 16:10

Als je een plant plant die al geruime tijd in een pot staat en daarin al een volle kluit heeft gevormd zal hij meteen uit kunnen lopen. Plant je er een die amper wortels heeft dan zal die daar eerst zijn energie in steken voordat hij met nieuwe uitlopers komt. Daar zit hem denk ik een beetje het verschil. De kracht voor de nieuwe uitlopers komt immers voort uit de plant, dit jaar goed bemesten en water geven geeft volgend jaar resultaat.
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor panda op 21 okt 2012 21:35

Indien hij pas van maart staat, dan is hij aan het werk, maar ondergronds...
Ik zie op het eerste gezicht geen wortelbegrenzer en een vrij kleine ruimte. Ik heb regelmatig nieuwe scheuten die meer dan een meter van de moederplanten komen 'piepen', reken dus maar snel op een ruimte van enkele m² die je moet voorzien.
panda
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 okt 2012 21:24
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 24 okt 2012 21:36

hallo ,zie ook niet zo snel een begrenzer,heb ook die bamboe gehad,een snelle groeier zoals boven de grond als eronder,niet begrenzen betekend uitlopen door heel je tuin en bij je buren,,had de mijne wel begrenst en bleef er keurig binnen,een van de redenen dat ik het weg gedaan heeft is toch wel die overhangende stammen,,ook al waren ze al aardig dik,,en dunde ik de dunne stammen er tussen uit,heb nu een atro vaginata aangeplant en die groeit sneller en maakt dikke stammen en ,,,kaars recht omhoog,,,de vivax maakte bij mij pas in de lente nieuwe scheuten net zoals ook atro vaginata,hoewel laatsgenoemde ook in deze tijd wel eens een nieuwe scheut wil aanmaken die ik dan wel wegbreekt,dit omdat het toch al koeler gaat worden en ook niet goed zal afharden,dus maak je niet ongerust als hij tot op heden na aanplant nog geen nieuw scheutje aangemaakt heeft,straks in de lente moet je op letten,schieten ze overal de grond uit,,m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 26 jan 2013 16:35

Wij hebben een vivax begin 2011 aangeplant, door het droge voorjaar is hij toen bijna verdroogt (gewoon stomweg te weinig water gegeven), die zomer is hij dus bijna niet gegroeit, de horrorwinter deed hem ook al geen goed, (een paar stengels doodgevroren)maar hij heeft het overleeft; afgelopen zomer heeft hij 2 nieuwe scheuten gegeven, welliswaar nog niet van een vivax formaat....kortom geduld hebben. Ook deze vivax had niet veel wortels, dus hopelijk is hij onder de grond flink aan het groeien! ;) We hadden graag een groter exeplaar willen kopen, maar die waren er helaas niet.... Van ons mag hij tekeer gaan hij heeft 10m² begrensde grond tot zijn beschikking.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor wsnbm op 30 jan 2013 21:50

Vreemd is dat he, in Haps kocht ik de Nigra bamboe, de zwarte, toen vertelde de verkoper dat ik geen uitlopers hoefde te verwachten en tijdens het aanbrengen van de folie om en over de pot zag ik uitlopers??

Hier lees ik verhalen over de vivax, dat het een jaar kan duren en ook daar al uitlopers.

Het kan zo verschillen, waar kan het hem in zitten?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor draco op 31 jan 2013 00:07

Bamboe's behorend tot het geslacht Phyllostachys hebben allemaal de neiging tot horizontale uitbreiding. Ze ontwikkelen lange rhizomen met de halmen op relatief grotere onderlinge afstand. De nigra gedraagt zich (althans hier) in dit opzicht vrij rustig in vergelijking met bijvoorbeeld Phyllostachys vivax 'Aureocaulis' en dito Ph. aureosulcata. Over 't woekergedrag van bamboesoorten kun je lezen bij de beschrijvingen op de website van de Groene Prins. Overigens groeit elke bamboe, ook soorten die niet woekeren, tenslotte in de breedte uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jan 2013 09:37

draco schreef:Over 't woekergedrag van bamboesoorten kun je lezen bij de beschrijvingen op de website van de Groene Prins.


Of dichter bij huis :mrgreen:
Woekerende en niet-woekerende bamboe: alle info op een rij!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten