Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Krisser op 21 feb 2015 21:42

Mooie planten & dito tips, thx Kim!
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor teun op 01 maart 2015 17:11

Vandaag mijn Maurelli in zijn nieuwe kuip gezet. Is een 65L metselkuip.
Het eerste blad begint al langzaam uit te rollen dus ik ga ervan uit dat hij zijn 1e winter goed heeft doorbracht.
Hij heeft constant in de bijkeuken gestaan bij een temperatuur tussen de 10-12 graden.
Ik heb hem nog geen water gegeven. Moet ik hier nog even mee wachten? De nieuwe potgrond voelt nog koud en vochtig aan, misschien is dit eerst voldoende? Graag jullie advies.
teun
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 28 apr 2012 17:50
0 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 maart 2015 17:26

Als de potgrond vochtig aanvoelt dan hoeft die zeker geen water meer Teun ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor teun op 01 maart 2015 18:16

De potgrond komt nieuw uit de zak, heb het vermengd met de oude grond en een flinke bak koemestkorrel erdoor. Gewoon wachten tot de Maurelli werderom groeit ?
teun
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 28 apr 2012 17:50
0 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Sub T op 01 maart 2015 20:01

idd nog geen water geven, ik laat mijn planten nog even met rust.
Geduld hebben, deplanten moeten nog minimaal een aantal weken binnenblijven, waarom zou je de planten die al in groei zijn en al bezig zijn slappe strekgroei te vertonen, nog extra stimuleren te groeien terwijl ze niet voldoende licht hebben.
Ik laat ze gewoon droog staan tot er een warme periode komt en ze temperaturen richting 20gr. voorspellen. dan gaan ze meestal meteen naar buiten, op het warme beschutte hoekje op het terras waar het lekker warm is als de zon schijnt. Als er dan toch nog een nachtvorstje komt bescherm ik ze even tegen de kou met een groot noppenfolie. Een paar weken later als de grond wat warmer begint te worden, worden ze dan verpot en gaan naar hun plekje of gaan volle grond in.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor foggy1978 op 02 maart 2015 00:42

Hoi,

Ik heb 3 ensetes maar die staan in kamer aan zuidraam waar het nu 18c is. De groei zit er al goed in....kan ik deze nu al verpotten zodat ze tegen mei in volle grond kunnen?Dan hebben ze al goed wortelgestel.....of zet ik deze nu beter kouder?

mvg wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 07 dec 2014 02:34
Woonplaats: gent
4 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor roosje op 03 maart 2015 21:25

Is het beter of niet als we onze maurelli 's eerst oppotten in een kuip zonder water te geven...of mogen ze nog een tijd droog in een kuip staan zonder potgrond en om ze later rechtstreeks in de volle grond te planten bij hogere temperaturen...
De mijne staat in een garage bij ongeveer 10 graden en gewoon in een kuip zonder potgrond...
Krijgt lichtinval via een koepel..
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor p e t e r op 03 maart 2015 23:50

Als de temperaturen s'nachts ook voldoende hoog blijven mag je deze gerust reeds oppotten in goede aarde, zo kan deze reeds starten met een goed wortelgestel. Wel zou ik hem voorlopig nog niet te veel water geven.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Jerone op 05 maart 2015 19:17

Ik had die van mij op het zolder staan, maar begon erg te stinken daar :?

Vandaag een stuk vanaf gesneden, en zag dat het laatste blad geheel aan het rotten was.
Ik dacht dan probeer ik het rotte deel eruit te halen, maar nu is ie bijna tot aan de wortels rot... Nu dus een heel gat in de stam :(

Einde verhaal op is er nog hoop?

Was al het 4de jaar, dus flinke stamomtrek.

De rest lijkt me nog wel oke.
Jerone
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 jan 2013 09:39
Woonplaats: Enschede
4 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Sub T op 05 maart 2015 19:55

De plant zal waarschijnlijk het niet halen als ik het zo lees helaas. Post anders eens een foto? Het stinken op zich wil nog niets zeggen, 2 jaar geleden stonk mijn maurelli op het eind van de winter ook verschrikkelijk zuur vanwege rottende delen, maar de plant is daarna nog goed in gang gegaan. Als de plant inderdaad doodgaat de wortelkluit niet te vlug in de klikko gooien, misschien is het nog mogelijk hem warmte te geven waardoor er uit de restanten een hoop puppies ontstaan. Ofwel binnen op een warmtemat ofzo, ofwel over een tijdje op een zo warm mogelijke plek in de tuin planten.
Het is nu heel goed eens na te denken waarom het mis is gelopen. Door te weten wat je nu fout deed zal het in de toekomst altijd goedgaan! (te natte grond, te laat binnengehaald of te koud gestaan? of een combinatie van deze 3?) ;)
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron