Canna zaailingen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Canna zaailingen

Berichtdoor XadoR op 14 apr 2017 09:41

Ik heb een aantal canna zaailingen (speciosa, warszewiczii), een paar weken geleden gezaaid. Inmiddels zijn ze zo'n 15 cm groot. Over een paar weken gaan ze de tuin in.
Mijn vraag is echter; kunnen deze direct de 1e winter al buiten overwinteren (knol)?
Ik heb meerdere canna's welke netjes elk jaar weer opkomen, maar weet niet hoe dit met jonge canna's gaat.
Avatar gebruiker
XadoR
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 jan 2015 12:54
Woonplaats: Nijverdal
1 bedankjes

Re: Canna zaailingen

Berichtdoor GeL op 14 apr 2017 16:55

Ik zaai ze ieder jaar opnieuw zo moet ik geen ruimte verspillen aan knollen en heb ik geen last van eventuele canna ziekten.
Gaat zeer goed, in maar/april zaaien, in mei de grond in. Gaat zeer goed zo! Indien je het wenst kan je in november of na een eerste lichte vorst de knollen eruit halen en stockeren.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Canna zaailingen

Berichtdoor jop op 20 apr 2017 22:13

Als ze nu al 15cm groot zijn heb je een redelijk grote kans dat ze gaan bloeien en zaden gaan produceren. Dus mocht het niet lukken dan kun je het volgend jaar opnieuw proberen, maar goed je kunt de knollen natuurlijk sowieso uitgraven en laten overwinteren in een kelder of zoiets, zoveel moeite is dat niet.

Let wel op, je kunt de zaden pas oogsten als de zaaddozen volledig zijn uitgedroogd en de zaden compleet zwart zijn.

Oh ps: Van die zaden geldt volgens mij vooral voor de echte Canna soorten, maar dat zijn die van jouw volgens mij ook, de warscewiczii in ieder geval wel, die andere heb ik geen ervaring mee ;)
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Re: Canna zaailingen

Berichtdoor Carlo op 21 apr 2017 01:22

Na twee maal een schep gebroken te hebben graaf ik geen enkele knol meer uit. Gewoon afdekken met bubbelfolie en daarop het eigen loof. Soorten die dan niet meer boven komen zijn simpelweg niet aan mijn tuin besteedt. :D
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna zaailingen

Berichtdoor XadoR op 21 apr 2017 10:58

Van een aantal soorten graaf ik de knollen inderdaad uit en ik bewaar deze in een doos op een koude zolder. Mijn voornaamste reden hiervoor is zodat ik ze tijdig kan voortrekken en al een mooie voorsprong heb. Sommige andere soorten laat ik altijd gewoon zitten.

Dat het niet altijd goed gaat als ze overwintert worden in de volle grond is logisch, maar ik vroeg me vooral af of het voor jonge Canna's uberhaupt mogelijk is. Is de knol groot/dik genoeg hiervoor?

De zaden afhalen voor de zekerheid is sowieso een goed idee :thumb_up:

Gellukig hebben we eerst nog een hele zomer vol genot voor ons voordat dit uberhaupt gaat spelen, maar ik wil het ook graag weten voor als ik wat zaailingen weggeef.
Avatar gebruiker
XadoR
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 16 jan 2015 12:54
Woonplaats: Nijverdal
1 bedankjes

Re: Canna zaailingen

Berichtdoor Carlo op 27 apr 2017 19:01

Als de jonge canna's binnenkort geplant worden zullen ze einde seizoen nog niet zo heel veel nieuwe knollen gemaakt hebben. Althans dat is mijn ervaring van de afgelopen jaren. Na het tweede seizoen lukt de overwintering buiten toch een stuk beter vind ik. Jonge knollen het eerste jaar uitgraven dus zou ik zeggen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten