Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2010 12:40

Beste iedereen,

Heeft er iemand ervaring met de Musa ingens? Ik wil deze al lang eens uitproberen en dit jaar komt het er misschien van. De kans bestaat immers dat ik een aantal zaailingen kan aankopen, dus ik leef op hoop :D

De Musa ingens is de grootste bananenplant ter wereld. Hij groeit in zijn natuurlijke habitat hoger dan 12 meter! :shock:

Afbeelding

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor KevinC op 24 jan 2010 12:57

Christophe

Ik weet niet veel van deze soort, maar ik weet wel dat dit samen met de M. yunnanensis (die jij ook hebt ;) ) de grootste bananenplant van de wereld is. :)

Ze komen voor op Papoea Nieuw Guinea en de gemiddelde jaartemperatuur ligt daar rond de 25°C, dus ik denk niet dat ze goed tegen de kou kunnen.

De onderste foto die jij hier poste zag ik ook op een Engelstalig bananenforum en daar vertelden ze dat dit de Ensete glaucum is.
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor KevinC op 24 jan 2010 13:04

Als je trouwens zaailingen teveel hebt laat je maar iets weten. ;)
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2010 13:42

De onderste foto die jij hier poste zag ik ook op een Engelstalig bananenforum en daar vertelden ze dat dit de Ensete glaucum is.

Oops dan haal ik hem meteen weg. :oops: Hij heeft inderdaad wel iets van een E. glaucum ;)

De Musa yunnanensis komt deze lente in de tuin. Met de info die Ro en anderen op het forum gaven met alternatieven om grote bananenplanten te overwinteren wil ik deze eens goed vetmesten ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor KevinC op 24 jan 2010 13:54

De mijne komt dit voorjaar ook in de tuin. :) Ben benieuwt hoe groot ik hem krijg. :D
Hij staat er nu trouwens nog heel mooi bij in de serre. :)
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2010 14:05

Ik ga in ieder geval regelmatig een foto trekken om op het forum te zetten ;) Guus vertelde dat hij in de winter in de serre nog steeds 8cm/dag groeide :o dus in de zomer zal ie wel snel gaan :)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor TropiRo op 24 jan 2010 14:07

Christophe schreef: Met de info die Ro en anderen op het forum gaven met alternatieven om grote bananenplanten te overwinteren wil ik deze eens goed vetmesten ;)
Christophe


Hoop dat je genoeg ruimte heb, het schijnt dat de ingens 2,5 tot 3 meter kan groeien per jaar bij goede omstandigheden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2010 14:09

Hoop dat je genoeg ruimte heb, het schijnt dat de ingens 2,5 tot 3 meter kan groeien per jaar bij goede omstandigheden.

Als hij echt te groot wordt kan ik hem nog altijd bij Guus zetten ... hoewel een plant van 5-6 meter vervoer je niet zo makkelijk natuurlijk :)

Toch wil ik het eens gedaan hebben hoor. Kijken hoe snel ie gaat. Desnoods geef ik hem nadien weg aan iemand die er wel nog iets mee kan, of anders ... :?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor TropiRo op 24 jan 2010 14:13

Je kan elk jaar een stuk van de stam afsnijden maar na 2-3 jaar moet je dan wel steeds een paar cm wegsnijden zodat je de eventuele bloemkop er niet uitsnijd.
Dit doen de meeste mensen ook met de basjoo, laten meer dan 1 meter stam staan om dan het volgende jaar weer verder te kunen groeien.

Vergeet niet als er over de hoogte van een Musa wordt gesproken is het bijna altijd de stammaat dus daar komen de bladeren nog bij.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa ingens - Iemand ervaring met de Musa ingens?

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2010 14:19

TropiRo schreef:Je kan elk jaar een stuk van de stam afsnijden maar na 2-3 jaar moet je dan wel steeds een paar cm wegsnijden zodat je de eventuele bloemkop er niet uitsnijd.
Dit doen de meeste mensen ook met de basjoo, laten meer dan 1 meter stam staan om dan het volgende jaar weer verder te kunen groeien.

Vergeet niet als er over de hoogte van een Musa wordt gesproken is het bijna altijd de stammaat dus daar komen de bladeren nog bij.

Dit wist ik niet :) Bedankt voor de info Ro ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten