overwinteren deel 2

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

overwinteren deel 2

Berichtdoor draco op 17 feb 2009 17:26

Voila , dit zal (waarschijnlijk) het einde zijn van mijn Musa hobby nog voor hij goed en wel gestart was . Dit zijn de planten zoals ik ze vorig jaar ,begin herfst , heb aangekocht . Ik heb ze toen bij aankoop in grotere potten gedaan en ze in potten laten staan , omdat ik wist dat 3 soorten niet winterhard waren en ik ze in pot wou laten overwinteren om dan voorjaar 2009 uit te planten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen de winter begon , heb ik ze eerst binnen gezet ( zie vorige topic : overwinteren ) maar omdat ze daar na enkele dagen last kregen van ongedierte ( bladluis ) heb ik ze verhuisd naar een stalling
En toen kwam de eerste zware vriesnacht die zo erg was dat het ook vroor in de stal binnen waardoor op 1 nacht tijd alle bladeren tot moes veranderd werden . Heb toen de bladeren die slap hingen ( allemaal dus ) verwijdert en de planten laten staan . Wat niet te voorspellen was is toch gebeurd , nachten na elkaar dat het hier tot - 15° vroor ( mijn vijverbak die 70 cm waterhoogte heeft , vroor 40 cm dik ) en waardoor het in de stal ook enkele graden vroor ( sommige dagen zowel overdag als tijdens de nacht )
Nu heb ik de planten ( of wat er nog van overschiet ) vandaag opnieuw in huis gezet , op een plaats waar de ganse voormiddag de zon kan schijnen , dit in de hoop om misschien nog iets te redden
Ziehier de "arme slachtoffers"
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle hulp en tips zijn nu welkom
En wie zich geroepen voelt om "te sponseren" door nieuwe plantjes aan te bieden , zodat mijn hobby toch een nieuwe start kan nemen , mag mij steeds iets laten weten
thanks
draco
 

Re: overwinteren deel 2

Berichtdoor lapalmeraie op 17 feb 2009 20:05

Hey

Mooie foto's, allé de eersten dan toch :?
Volgens mij is er nog niets definitief verloren. De stengels staan zelfs nog overeind.
Het zijn de wortels die niet mogen bevriezen. Pas als die kapot vriezen of wat vaker voorkomt rotten dan is het einde verhaal.

Maar misschien kunnen Davy en Christophe je wat meer vertellen, zij hebben al meerdere jaren ervaring met Musa en ensete's vermoed ik.

Om je gerust te stellen.... mijn Musa stelen liggen in de winterverpakking ook in elkaar gezakt op de grond. Je bent dus niet de enige... ;)
Ik had wel, voor de zekerheid, een jonge uitloper afgestoken en binnen laten overwinteren als back-up zeg maar.

grtz
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: overwinteren deel 2

Berichtdoor Christophe op 18 feb 2009 01:08

hallo,

Het is eigenlijk Davy die de Musa - kenner is. Zelf ben ik nog maar sinds een jaar beginnen 'experimenteren' met de Musa soorten :D

Maar het klopt wat lapalmeraie zegt. Het is niet omdat je stam kapot is, dat de plant volledig kapot is. Het is zelf heel normaal dat de stam kapot is bij vriestemperaturen. Voor de Ensete ventricosum 'Maurilli' vrees ik een beetje, maar de Musella lasiocarpa is redelijk winterhard. Dus als de wortel niet te sterk geraakt is, dan komt die in de lente weer boven piepen :D

Als ik naar je toekom, zal ik een Musa sikkimensis zaailing meenemen voor je ;) Dit is een winterharde soort, en groeit erg snel!

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren deel 2

Berichtdoor draco op 18 feb 2009 03:52

Christophe schreef:hallo,

Het is eigenlijk Davy die de Musa - kenner is. Zelf ben ik nog maar sinds een jaar beginnen 'experimenteren' met de Musa soorten :D

Maar het klopt wat lapalmeraie zegt. Het is niet omdat je stam kapot is, dat de plant volledig kapot is. Het is zelf heel normaal dat de stam kapot is bij vriestemperaturen. Voor de Ensete ventricosum 'Maurilli' vrees ik een beetje, maar de Musella lasiocarpa is redelijk winterhard. Dus als de wortel niet te sterk geraakt is, dan komt die in de lente weer boven piepen :D

Als ik naar je toekom, zal ik een Musa sikkimensis zaailing meenemen voor je ;) Dit is een winterharde soort, en groeit erg snel!

Groeten,
Christophe

thanks mate
zal een mooi pakket worden wat je zal meebrengen dan :D
en wie weet , word 1 bamboeplant dan ook niet 2 bamboeplantjes ;)
ps : zal je nog een berichtje sturen ivm zaden van musa's die je mij ook mag meebrengen , moet nog eens kijken welke ik zal bestellen
draco
 

Re: overwinteren deel 2

Berichtdoor Christophe op 18 feb 2009 18:30

Of een doosje van het visvoer dat je onlangs had, zou ook heel leuk zijn :D Dan krijg je van mij nog een kiemling van de Jubaea chilensis erbij (hebben 14 maanden nodig gehad om te kiemen!) Het is een kiemling dus echt nog niet groot, maar eens ze gekiemd zijn groeien ze gewoon mee met de seizoenen ;)

Als je zaadjes besteld wil je dus nog eens proberen met de Musa hobby. Als je binnen niet zo veel plaats hebt om ze te laten overwinteren, zou ik voor de winterharde soorten gaan zoals onder andere de Ensete glaucum. Ik vind dit een van de mooiste die er zijn. (sneeuwbanaan)

Ik hoor het wel ;)

Groeten,
Christophe

PS: Zelf zou ik heel graag een Ensete ventricosum 'Maurelli' hebben. Mocht iemand hier nog een zaailing of plant van hebben die ze willen ruilen tegen wat zaadjes.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren deel 2

Berichtdoor draco op 18 feb 2009 20:16

zal je een PB sturen
draco
 

Re: overwinteren deel 2

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 21:02

Hey,

Allé ik ben de kenner volgens de anderen :D Ik kan alleen zeggen dat wat ik gelezen heb klopt. We worden dus allemaal kenners :lol: De stammetjes vriezen wel vaker stuk als het vriest. Bedenk dat een banaan voornamelijk uit holle stengels bestaat gevuld met vocht.... Als je goed kijkt als je bv een blad afknipt zie je precies allemaal kanaaltjes. Dat is de reden waarom je zo snel een blad hebt....Nadeel van deze constructie is inderdaad de "winterhardheid". Wat is mijn tip: wacht LANG genoeg. Zoals u eventueel in mijn eerdere topics heb gezien is mijn musa op jaar A ook volledig bevroren met de gekende "moes". Als je nu die boom ziet.... Het uitlopen gebeurde wel pas eind mei dacht ik.. Al die tijd was niets te zien in de pot. Oja ik had op het einde letterlijk de aarde met de wortels in de volle grond gestopt. Er was niets te zien enkel wortels... Die boom is daar blijven staan... Geduld dus. Niet schrikken als je in de stam wormpjes ziet en dergelijke... Dat is gewoon de oude stam die wegrot. (was ook zo bij mij). Volgende keer goed inpakken (kijk eens hoe ik het gedaan heb).
Als er vragen zijn, stel ze maar.

Oja mensen: mijn stam is nog steeds intakt! Staat 2 meter hoog.....

Groetjes,

Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten