Musa Basjoo als kamerplant?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Selva op 26 aug 2014 10:17

Ik heb drie kleine Musa Basjoo's en ik heb daar een aantal vragen over.
vanaf klein plantje (mei) tot nu hebben ze buiten in een kuip gestaan. Ze groeide wel goed, afgezien van problemen door bladluis.
Het heeft flink geregend de afgelopen tijd en de grond werd steeds natter en die luis daar kwam ik maar niet vanaf.
Inmiddels heb ik ze overgepot in een grote bak en drogere aarde. Ik heb de luizen bestreden met een natuurlijk betstrijdingsmiddel en heb ze al binnen voor het raam gezet voor de winter (beetje vroeg, maar wil niet dat ze nog een keer verzuipen). Eventueel kunnen ze ook binnen blijven, alleen vraag ik me af of een musa Basjoo wel geschikt is als kuipplant binnen? Wat is hun lichtbehoefte binnen?
Kan ik nu ook nog gekke dingen verwachten door de overgang van buiten naar binnen? Ik lees allemaal dingen over overwinteren in het donker. Kan je een musa ook gewoon binnen voor het raam zetten bij kamertemperatuur? Of is die winterstop alleen nodig bij musa's die buiten in de volle grond moeten staan? Groeit een Musa Basjoo door in de winter als binnenplant?

Hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en iemand advies heeft.
vast bedankt!
Bijlagen
Foto0694.jpg
Foto0694.jpg (107.76 KiB) 11387 keer bekeken
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor s.janssen op 26 aug 2014 13:14

Je Musa zal zeker groeien binnen alleen door tekort aan daglicht en warme temperaturen krijgt de banaan slappe groei wat vatbaar is voor luizen. Een bekend probleem onder vele exotenliefhebbers. Er zijn ook mensen die er prima ervaringen mee hebben om bij kamertemperatuur hun kuipplanten te overwinteren. Bij sommige liefhebbers staat hun huis vol van onder tot boven. Dan valt een kleine basjoo nog wel mee.

Buiten zijn de basjoo's nog steeds vol aan de groei, dat is het grote voordeel van deze banaan die ook groeit bij minder mooi weer. Je kan prima je banaan nog buiten laten, zorg dat er gaten in de pot zitten voor een goede afwatering.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Eduard op 26 aug 2014 14:38

Hoi deze gaat zeker goed als die voor een raam staat waar wat zon bij kan, heb hem een dikke 20 jaar geleden al binnen gehad zelfs met bloei en mini banaantjes! deze had wel vaak last van spint dus regelmatig met een spons nat afnemen,

Afbeelding

Afbeelding

Succes, groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10304
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Selva op 26 aug 2014 16:02

@s.janssen: bedankt! ze hebben juist buiten die luis opgelopen en daar is geen gebrek aan daglicht. Ik heb ze nu binnen gehaald en ze zijn ook weer beter aan het groeien. De grond waar ze in stonden was zeik en zeik nat. ondanks de gaten die ik in de bodem van die bak heb gemaakt (echt genoeg) en door die luizen groeien ze natuurlijk ook minder goed. Ik heb niet enkel die kleine Basjoo's binnen staan trouwens haha, mijn huis staat aardig vol van onder tot boven en er moeten nog een paar naar binnen voor de winter. Ik heb in tegenstelling tot veel anderen hier geen tropische tuin maar heb alle planten binnen in een kuip. Heb ook vrij weinig meubels en alles zo ingericht om die planten kwijt te kunnen én natuurlijk op een geschikte plaats te zetten. Gelukkig heb ik grote hoge ramen op het westen en genoeg licht voor mijn tropische tuin binnen... :-)

@ Eduard: gaaf zeg die banaan, mooi hoor en zelfs bloeien! waar staat deze bij jou? wat is de ligging van dat raam? Is dat wel een musa Basjoo trouwens?
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Eduard op 26 aug 2014 16:45

Hoi, de banaan stond op het zuidwesten en deed het zeer goed daar, hij is afgestorven na de bloei en de nieuwe weer opgepot, weet niet wat voor een soort het was in die tijd had je enkel deze in de aanbieding.
Groet Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10304
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor s.janssen op 26 aug 2014 22:59

Eduard, je moet wel de naam goed lezen he van het topic, dit is een Musa acuminata cavendish, 8-)
Laatst bijgewerkt door s.janssen op 27 aug 2014 23:07, in totaal 2 keer bewerkt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Eduard op 27 aug 2014 10:14

Woef :roll: Sylvan alle planten zijn binnen op te kweken als ze goed staan, dan kunnen het ook mooie grote planten worden, minder sterk dan buiten, en dat was o.a.de vraag!, als het enkel voor overwintering is behandel je deze zoals alle Musa overwinteraars ;)
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10304
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Selva op 27 aug 2014 10:38

geeft niks, een Musa dwarf cavendish heb ik ook ;-) ik hoop dan weer niet dat hij gaat bloeien, als hij daarna afsterft.
alleen weet ik dat die soort is gekweekt voor binnen en een basjoo word daarentegen voor buiten aangeboden. dus vroeg ik me af of de Basjoo dus geschikt is voor een kamerplant die het hele jaar door binnen staat op een lichte plek.
De kernvraag ging dus echt over de geschiktheid van de Basjoo als zijnde kamerplant, maar ik stel altijd meerdere vragen door elkaar en vaak is het zo dat ik niet duidelijk ben (niet expres overigens)
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor prutser 2 op 27 aug 2014 16:51

hhmm, de basjoo kan wel binnen groeien, maar het plafon moet er dan wel uit, de bladeren zijn groot, en de plant kan zo`n 4 meter hoog worden ( of hoger ) dus als het om overwintering gaat ja, maar altijd , hij wil altijd blijven groeien die basjoo, maar misschien is het wel iets in toom te houden in een pot, maar inderdaad zou je beter die musa dwarf cavendish of musa velutina kunnen gebruiken voor binnen , die kunnen klein blijven in een pot, dus ik zou het niet doen zo`n reus , maar je kan het altijd proberen het is hobby natuurlijk, m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Musa Basjoo als kamerplant?

Berichtdoor Selva op 27 aug 2014 21:36

Hoi Paul,

Wat gaaf dat het zo'n grote word !! Dat vind ik helemaal geweldig maar 4 meter haha heb wel hele hoge plafonds en dito ramen op het westen dus hij kan een heel eind komen en als het mijn eigen huis was geweest dan kan ik nog zo gek zijn inderdaad het plafond open te breken. haha of dan had ik al lang mijn woonkamer omgebouwd in een tropische kas.

En ze groeien snel he? Daar stond ik écht van te kijken! hoe lang zou een basjoo er gemiddeld over doen om de 4 meter te halen? een paar jaar?
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten