Bananen kweeklog Carlo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 07 jan 2015 01:41

Het leek me eens leuk om een online kweeklog bij te gaan houden van mijn bananenkweek.
Hierbij tevens ook een flinke dot aan info waar zeker beginners wel wat aan kunnen hebben.
Op het programma staan 10 soorten van welke ieders honderd zaden worden gezaaid. Zeven soorten heb ik inmiddels in bezit, de andere drie soorten heb ik reeds besteld bij de RPS bestelling van Rob.
Ben erg benieuwd wat 1000 zaden aan kiemers gaat geven.

Eerste maar eens een lijstje van wat ik al klaar heb liggen:

A - Musa Balbisiana gigantea
B - Musa Thompsonii
C - Musa Arunachalensis
D - Musa Velutina Markkuana
E - Musa Balbisiana Atia black
F - Musa Itinerans forma india
G - Ensete Glaucum

Besteld:

H - Musa Ornata orange flower
I - Musa Bauensis
J - Musa itinerans Burmese Bleu

DSCN7988.JPG
DSCN7988.JPG (291.1 KiB) 14016 keer bekeken


Zoals gezegd van iedere soort honderd zaden.
Vandaag was het dus tijd om de eerste 7 soorten beginnen te weken. Alles in de juiste zakjes gedaan en dubbel gelabeld voor het geval het water de benamingen aantast en ik niet meer zou weten welke soorten er in de zakjes zitten. Aldoende leert men natuurlijk. Ik heb plakband over de teksten op de zakjes en labels geplakt om de inkt te beschermen, die blijft nu wel zitten hoop ik.
Lauw water + nitrozyme erbij en in een oude thermoskan gestopt. De invloed van Nitrozyme heb ik overigens nooit zelf getest maar ik had het toch nog liggen dus maar gebruikt. Ik week er al jaren mijn zaden mee omdat je het toch bij een bestelling krijgt maar of het ook echt werkt trek ik nog altijd in twijfel maar goed, de geleerden zullen er wel over na gedacht hebben dus het zal wel goed zitten.

Helaas toch wat drijvertjes geconstateerd maar die zitten er altijd wel wat tussen. Voorgaande jaren al eens regelmatig de proef op de som genomen en de drijvers doormidden geknipt met een tangetje. In 95% van de gevallen bleek het dode zaden te betreffen. Nu maar gelaten voor wat het is, we zien wel. Onderstaand de hoeveelheden wat drijvers betreft. Sommige kleine soorten zijn vaak licht en er wil nog wel eens een luchtbelletje aan blijven hangen. Zakjes dus even flink geschut voordat ik de drijvers ging tellen. Na het weken zul je overigens geen drijvers meer aantreffen. Ook de dode zaden zijn nu volgezogen met water en hebben dus geen drijfkracht meer.

A - Musa Balbisiana gigantea (30 drijvers)
B - Musa Thompsonii (15 drijvers)
C - Musa Arunachalensis (circa de helft drijvers)
D - Musa Velutina Markkuana (3 drijvers)
E - Musa Balbisiana Atia black (0 drijvers)
F - Musa Itinerans forma india (0 drijvers)
G - Ensete Glaucum (15 drijvers)

Mocht je over een maand of vier geen kiemers meer hebben dan kun je nog eens een drijftest uitvoeren. Je zult zien dat er dan weer opnieuw enkele drijvers tussen zitten. Sommige zaden zijn alsnog van binnen gerot of totaal leeggegeten door minuscuul kleine beestjes welke het zaad gekoloniseerd hebben. Doorknippen zal je leren dat ook nu weer bijna alle drijvers dood zijn.

DSCN7985.JPG
DSCN7985.JPG (291.26 KiB) 14016 keer bekeken


Deze eerste batch komt zoals je kunt zien van Bram van de zadengigant en de andere drie soorten komen zoals gezegd van RPS maar het is in dit kweeklog niet mijn bedoeling om de leveranciers hier uit te lichten. Daar laten we het dus bij, ik heb met de zaden van beide webshops erg goede kweek-ervaringen.

Voor nu dus drie dagen weken in lauw water waarbij het water twee a driemaal daags wordt ververst om de temperatuur op pijl te houden. Het nitrozyme-water in de zakjes vervang ik vanaf nu nog twee maal. Over drie dagen kan het zaaien dus aanvangen. Nu dus nog even de tijd om wat Chinese bakjes+doorzichtig deksel op te zoeken en de propagator gereed te maken.

Helaas kwam ik erachter dat het tuincentrum niet meer de Ecostyle cocopeat verkoopt welke ik al vele jaren gebruik. Het uiterlijk van de zak was al eens veranderd maar ook de collectie is tegenwoordig gehalveerd. Nu alleen nog maar twee soorten peat om het gras een plezier mee te doen.
Wel een zak cocopeat van Pokon gevonden voor ongeveer dezelfde prijs dus die maar eens proberen. Zelfde structuur, geur en kleur dus het lijkt erop dat het wel weer goed gaat komen.

Tip:
Gebruik nieuwe cocopeat. Deze is redelijk steriel en is van zichzelf vochtig genoeg. Ga dus geen extra vocht meer toevoegen na het zaaien. Te nat zal de zaden doen schimmelen en te droog zal geen kieming opwekken. Gebruik afgesloten bakken met deksel of folie met elastiek.

Tip:
Niet elke zak potgrond of cocopeat zal exact dezelfde hoeveelheid vocht bevatten dus controleer na de eerste dagen even of de vochtigheid goed is.
De beste vochtigheid heb je wanneer er heel fijne druppeltjes aan de deksel hangen.
Hangen er te grote druppels aan de deksel dan is de cocopeat te nat. Voorzichtig de deksel eraf halen en even afdrogen. Dit kun je dagelijks herhalen tot je de juiste vochtigheid bereikt hebt.
Meestal is de nieuwe cocopeat eerder wat te nat dan te droog.


De Chinese bakjes zijn inmiddels van de baan want ik heb nu hele mooie bakken van Kruidvat gekregen (het vrouwtje is daar werkzaam). In deze bakken wordt het schepsnoep aangeleverd en als die leeg zijn gaan ze of met het personeel mee naar huis of in de kliko.

DSCN8004.JPG
DSCN8004.JPG (183.04 KiB) 13835 keer bekeken


Tip:
Een plakbandje over de benamingen zorgt ervoor dat de benamingen niet vervagen. Je zou denken dat het allemaal wel mee zal vallen maar tijdens het vervangen van het water (leeg gooien en vullen) wrijven de natte zakjes langs elkaar en kan de inkt zomaar vervagen. Ik heb dit ook pas nu getest en dus hier het resultaat na drie dagen weken in lauw water.

DSCN8011.JPG
DSCN8011.JPG (259.92 KiB) 13835 keer bekeken


Tip:
Ensete zaden hebben vaak nog wat vruchtvlees onder de rand zitten wat je het best na het weken even kunt verwijderen met een puntmesje. Het is dan zacht en gaat een stuk gemakkelijker. Doe je dit niet dan heb je binnen de kortste keer kans dat er schimmel op je zaden staat en zul je alsnog aan de bak moeten.

Propagator is inmiddels al voorverwarmd dus nu tijd om te gaan zaaien.

DSCN8007.JPG
DSCN8007.JPG (239.78 KiB) 13831 keer bekeken


Gezaaid 9-1-2015
DSCN8013.JPG
DSCN8013.JPG (289.64 KiB) 13831 keer bekeken


Er wordt wel eens gezegd dat je bananenzaden niet bij elkaar in één bak moet zaaien. De zaden zouden een stofje afscheiden wat de andere zaden belet te kiemen zodat ze zelf meer kans hebben om op te groeien. Het zou de reden kunnen zijn dat banaanzaden zo moeilijk kiemen. Echter heb ik nog nooit iemand gezien die zich hier iets van aan trok en honderden bakjes in zijn propagator had staan met elk een zaadje. Nee, gewoon lekker alles bij elkaar gaat prima.

Banaanzaden vallen onder de lichtkiemers ofwel extra licht zou de kieming bevorderen. Vandaar dat ik de zaden alleen licht in de grond druk, dat is genoeg. Ik denk zelf ook dat de start van de kieming beter verloopt doordat het zwart gekleurde zaad meer warmte opvangt door het zonlicht.

Propagator

Deze heb ik zelf gebouwd met wat bij elkaar gesprokkelde spullen. Om te beginnen heb ik een frame van 4cm dikke balkjes gemaakt met een 18mm plaat als bodem.
Afmetingen LxBxH 110cmx50cmx50cm. Ik heb hem zo gemaakt dat er 4 groene propagators (met doorzichtig plastic kap) naast elkaar in konden staan maar nu blijkt dat ie ook de perfecte afmetingen heeft om 10 snoepbakken op de bodem te herbergen. Stapelen is daarna natuurlijk ook nog een optie.De zijkanten en bodem heb ik opgevuld met piepschuim en vervolgens de buitenkant afgewerkt met op maat geknipte platen hardboard. Vervolgens nog een plaat van 15mm als deksel met een piano scharnier er aangemaakt. Binnenkant bekleed met zilverkleurig ondervloer folie voor wat extra reflectie in de bak.

DSCN7992.JPG
DSCN7992.JPG (183.42 KiB) 13542 keer bekeken


Op de bodem heb ik een warmte-kabel van 4,5 meter lang in s-bochten gelegd. Deze kabel is maar 25watt en geeft een constante warmte af tussen de 34 en 36 graden. Voor de warmte verdeling ligt er een laag van 4cm wit zand op waardoor de temp ook een tikkie lager wordt en dus perfect voor de banaanzaden.
Voorheen heb ik enkele jaren gewerkt met de thermo-control II maar na 3x defect ben ik daar maar vanaf gestapt. Zo lang ie werkt is het ideaal. dag/nacht qua warmte en belichting geheel instelbaar, werkt fantastisch maar helaas tot drie keer toe een te korte levensduur en dat is wel erg jammer aangezien dit apparaat toch zo'n €47,- kost.
Met de huidige kabel is een thermostaat dus overbodig geworden en de dag/nacht temp heb ik met een tijdschakelklok geregeld. 8:00 tot 22:00 is ie aan, daarna gewoon uit en kan de temp langzaam zakken. Banaanzaden zouden het beste kiemen bij afwisselende temperaturen, juist zoals het in de natuur ook gaat.
Voor wie interesse heeft in wat info over de gebruikte kabel neemt hier even een kijkje:
http://www.terramania.nl/terramania/index.php?action=article&aid=2450&group_id=-4&lang=nl

Op die site hebben ze trouwens ook mooie warmtematten van diverse afmetingen.

Onder de deksel heb ik 3 ledpaneeltjes hangen welke de gekiemde zaden kunnen laten opgroeien tot ze de bak uit mogen. 3x11 watt dus in totaal zo'n 60watt voor de gehele kweekbak.

DSCN7994.JPG
DSCN7994.JPG (272.32 KiB) 13476 keer bekeken


Ofwel, hoog zomer in de kweekbak. :D

DSCN7995.JPG
DSCN7995.JPG (220.36 KiB) 13542 keer bekeken


Tip:
Wanneer je met bodemverwarming werkt moet je na enkele weken de zaaibakken aan de onderkant controleren en dat steeds blijven doen. Zeker bij langzame kiemers is dit erg belangrijk. Door de wekenlange warmte droogt de onderste laag in de zaaibak toch uit, ondanks dat je met afgesloten bakken werkt. Heb je dit niet in de gaten en de zaailing komt met zijn eerste wortels bij de droge grond dan heb je veel kans dat ie afsterft.

image (5).jpeg
image (5).jpeg (88 KiB) 13429 keer bekeken

Bovenstaand het warmtebeeld van de bovenkant van de gesloten kweekbak. Vreemd, alhoewel de ledpaneeltjes exact op één lijn staan is het warmtebeeld toch wat verschoven. Het blauwe gedeelte onderaan de foto toont de met piepschuim geïsoleerde voorwand welke duidelijk goed geïsoleerd is en geen warmteverlies heeft. De deksel (geel) is niet geïsoleerd en laat dus wel warmte door.

image (7).jpeg
image (7).jpeg (124 KiB) 13429 keer bekeken

Hierboven het warmtebeeld van de geopende kweekbak. Duidelijk is te zien dat de ledpaneeltjes zelf ook best veel warmte produceren. De dunne witte lijntjes geven wat zaaibakken weer.

image (8).jpeg
image (8).jpeg (126.89 KiB) 13429 keer bekeken

Bovenstaand het warmtebeeld van de bodem van de kweekbak waar je duidelijk de warmtekabel (rood/wit) in s-bochten ziet lopen met zijn uitstraling. Het zwarte kabeltje is de temperatuurcensor-kabel welke op het zand ligt.






----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2016

Oké, we zijn weer een jaartje verder en dus wordt het weer tijd om wat zaden in de grond te steken.
Ditmaal pakken we het wat grootser aan en heb ik maar liefst 2000 zaden klaar liggen. :fluiten:
Daarbij ga ik ook de zaaibakken van vorig jaar opkuisen, naar binnen halen (die staan nog steeds in de kas als soort van koudeprikkel) voorzien van verse cocospeat en weer lekker warm weg zetten. Ervaringen uit voorgaande jaren bewezen wel degelijk dat banaanzaden zelfs na meer dan een jaar nog massaal kunnen kiemen dus we gaan er weer voor. Onderstaand de foto's van de binnengekomen zaden plus een soorten lijstje. De zaden zijn overigens net vers binnen gekomen uit India.

DSCN8840.JPG
DSCN8840.JPG (273.36 KiB) 12311 keer bekeken


DSCN8839.JPG
DSCN8839.JPG (280.87 KiB) 12311 keer bekeken


A - 100 st. Musa itinerans (burmese bleu) (2 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
B - 100 st. Musa Ornata (purple flower).....(7 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
C - 150 st. Musa Rubinea.......................(1 drijver) 15-1-2016 gezaaid
D - 200 st. Musa Balbisiana....................(2 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
E - 200 st. Musa balbisiana Gigantea.........(6 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
F - 150 st. Musa Ornata (orange flower).....(6 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
G - 100 st. Musa Arunachlensis................(22 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
H - 150 st. Musa Ochracea.....................(0 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
I - 150 st. Musa Manii...........................(29 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
J - 100 st. Musa Thompsonii...................(12 drijvers) 18-1-2016 gezaaid
K - 100 st. Musa Sikkimensis (Red Tiger).....(1 drijver) 18-1-2016 gezaaid
L - 200 st. Musa Velutina Markkuana.........(helft drijvers!!) 18-1-2016 gezaaid
M - 100 st. Musa campsis (var. Miriensis)....(2 drijvers) 15-1-2016 gezaaid
N - 200 st. Ensete Glaucum....................(26 drijvers) 18-1-2016 gezaaid


Het eerste deel van de zaden is inmiddels (13-1-2016) in de week gezet. Helaas was de thermoskan al snel vol dus moeten we in twee keer de zaden weken. Omdat ik zaterdag geen tijd heb houdt ik het op twee dagen in plaats van drie. Vrijdagavond dus zaaien en het tweede deel in de week zetten. Uiteraard weer de zelfde week-methode gehanteerd als voorheen, ook weer met Nitrozyme oplossing.
Gelijk ook weer even de drijvers genoteerd en hierboven in het lijstje verwerkt. Zoals je ziet, zitten er tot nu toe twee flinke uitschieters tussen terwijl de rest juist weer aan de lage kant zit.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Winterbescherming

Sinds enkele jaren hanteer ik niet meer de stro/korf methode om mijn buiten-banaantjes de winter door te krijgen maar gebruik ik lichtslang en noppenfolie voor de bescherming. Ik ben van mening dat je dan toch een stuk meer te zeggen hebt wanneer het goed vriest. Elk jaar weer nieuw stro regelen, in de lente er weer vanaf zien te komen, de achterblijvende rommel en dan nog eens de muizen die in de winter hun nestjes maken in de bescherming en daarbij nog de twijfel of het wel vorstvrij genoeg blijft. Neen daar moesten we maar eens vanaf zien te komen. Laatste beetje stro heb ik nu dus maar gelijk opgemaakt.
De methode die ik sinds een paar jaar hanteer is als volgt. Blad eraf en latten met inkepingen plaatsen tegen de stammen. De ingekeepte latten zijn om te zorgen dat de lichtslang verdeelt blijft en niet naar beneden zakt tevens komt met deze manier op geen enkele plaats de lichtslang tegen de stammen en dus geen verbrandingsplekken in de lente. Deze latten met stroomdraad vastzetten gaat prima. Vervolgens de lichtslang rond de stammen wikkelen door deze in de inkepingen te hangen. Let op! Ik blijf het zeggen, slang opwarmen alvorens te verwerken. De eerste keer rond begin je op de grond zodat er aan de grond ook wat warmte komt.
Twee a drie keer noppenfolie errond, speciekuip op de kop en klaar. De foto's zeggen genoeg. Evt nog wat blad onderin gooien om de voet van de plant te beschermen. Vanaf -2 doe ik de lichtslang pas aan tenzij het langdurig onder nul is, dan gaat het spul ook overdag aan.

Een enkele stam heb ik ook al een paar keer met succes overwinterd door langs de voorkant een lichtslang omhoog en via de achterkant weer omlaag te gaan. Vervolgens wat folie errond en een emmer erop.

Links Sikkimensis red tiger
De middelste plant is een Helen's hybrid en is dit jaar gigantisch gegroeid. Bij het snoeien van het blad moest is voor het eerst zelfs een trapje gebruiken.
Rechts 6 grote stammen Basjoo

Foto genomen tijdens de bladsnoei. Vol in blad zie je normaal de kassen amper staan.
IMG_3706.JPG
IMG_3706.JPG (283.31 KiB) 10920 keer bekeken



IMG_3710.JPG
IMG_3710.JPG (289.23 KiB) 10920 keer bekeken


Foliehoogte 2,5m
IMG_3713.JPG
IMG_3713.JPG (299.54 KiB) 10920 keer bekeken


Lichtslang is toch nog iets gezakt dus het concept nog iets aanpassen de volgende keer.
IMG_3715.JPG
IMG_3715.JPG (283.07 KiB) 10920 keer bekeken





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2018

Onlangs weer een leuke batch gezaaid van maar liefst een kleine 800 zaden. :D
Deels RPS en deels Zadengigant

---28-01-2018---
100x Musa itinerans burmese bleu
125x Musa sp. Helens hybrid-------------1e kiemer 19-2
100x Ensete Ventricosum-----------------1e kiemer 15-2
100x Musa sikkimensis red tiger

---10-02-2018---
130x Musa velutina
30x Ensete Glauca roxb

---18-02-2018---
16x Ensete Lecongkieti
20x Ensete Superbum
15x Musa Arunachlensis
30x Musa Thompsonii
30x Musa Zebrina
25x Musa Sepa athiya
25x Musa Flaviflora
15x Musa Griersonii
25x Musa Mani
12x Musa Hirta
Laatst bijgewerkt door Carlo op 21 feb 2018 10:12, in totaal 36 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor jos944 op 07 jan 2015 03:29

interessant onderwerp.

Ik blijf de updates volgen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Jozef op 07 jan 2015 11:17

Succes Carlo, ik ben benieuwd naar de opkomst.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor foggy1978 op 07 jan 2015 15:56

Ik volg,wil er ook aan beginnen....

Deze zijn onderweg:
musa sp helens hybrid
musa velutina markkuana
musa balbisiana cv sikkimensis
musa balbisiana atia black

Had eerst bestelling bij exogarden maar ga overschrijving niet doen want is niet betrouwbaar....dan maar zeer verse zaden besteld bij zadengigant.

grtz wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 07 dec 2014 02:34
Woonplaats: gent
4 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Krisser op 08 jan 2015 12:15

Eéntje om te volgen! Heb ook een batch zaden liggen, dus m'n nieuwsgierigheid is gewekt!
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Erwin van Hal op 10 jan 2015 01:43

Ik blijf dit zeker volgen, want mij is het nog niet gelukt met bananen helaas.
Of ik ben te ongeduldig
KEEP CALM AND HALLUCINATE
Avatar gebruiker
Erwin van Hal
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 10 sep 2014 13:45
Woonplaats: Raalte
0 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor fernman op 10 jan 2015 08:45

Prachtige voorstelling van uw kweeklog Carlo!!!
Groeten
Mario
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor Carlo op 11 jan 2015 13:08

In mijn bovenstaande post zal ik binnenkort nog wat meer info verwerken, vooral over mijn propagator en gebruikte spullen daarbij. De rest van de kweek wordt gewoon steeds onderaan gepost tussen de andere berichten.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor foggy1978 op 11 jan 2015 23:13

Kun je bananenzaad ook weken in fruitsap ipv water? Zuur zorgt ervoor dat buitenkant vlugger afbreekt.Tzelfde dan vogels opeten en ontlasten? Word zo gedaan bij passievrucht.....grtz wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 07 dec 2014 02:34
Woonplaats: gent
4 bedankjes

Re: Bananen kweeklog Carlo

Berichtdoor jeanpaulm op 12 jan 2015 10:04

Héél goed initiatief Carlo :)
jeanpaulm
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 jun 2013 11:39
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten