Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor Showa op 05 maart 2015 18:06

Het is me eindelijk gelukt bovengenoemde heliconia's op te kweken uit zaad, nu zo'n 10 cm. :D :D :D

Heeft er iemand ervaring met het houden van deze planten? Veel meer dan wat summiere beschrijvingen vind ik niet...
Avatar gebruiker
Showa
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 jun 2014 11:52
Woonplaats: Tilburg
0 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor Itrme op 05 maart 2015 18:19

Leuk :thumb_up: enige heliconia die ik gehad heb heeft het niet lang overleefd =/
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor Showa op 05 maart 2015 19:57

Oke niet echt bemoedigend haha

Weet je welke je had?
Avatar gebruiker
Showa
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 jun 2014 11:52
Woonplaats: Tilburg
0 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor Showa op 05 maart 2015 20:05

Van de Heliconia Stricta Bucky heb ik een aantal zaailingen te veel, dus mocht je uit omgeving Tilburg komen en interesse hebben stuur maar een pb. :thumb_up:
Avatar gebruiker
Showa
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 jun 2014 11:52
Woonplaats: Tilburg
0 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor palmgek op 06 maart 2015 09:51

Hoi,
Ik houd hier al enkele jaren met succes een dwerg variant van de stricta. In de handel Heliconia "Olympic flame" genoemd. Wat wil je erover weten?

Ps, ik heb evt wel interesse in een van jouw zaailingen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor Showa op 06 maart 2015 21:03

Ha Richard,

Bedankt voor de reactie! Heb even gegoogled op de olympic flame, ook een mooie plant zeg! Zelf heb ik de olympic dream ooit gehad, niet lang overigens, was toen nog niet zo op de hoogte van de verzorging.

Wat ik allemaal wil weten, heb je even? Haha. Ten eerste gewoon handige “tips & trics” en leuke weetjes. Welke grond(mengsel) is het best, groot verpotten of net niet? Dat soort dingetjes. Er is natuurlijk wel e.e.a. over te vinden maar zo graag ervaringen uit de eerste hand hebben.

De zaailingen die ik heb zijn de afgelopen maanden opgekomen en nu tussen de 5 en 10 cm, maar daar lijkt het te stagneren. Hoe zou dat komen? Misschien omdat ze nu nog niet de 25 graden Celsius hebben die ze fijn vinden?

Als het warm wordt wil ik ze buiten zetten, zou wel wat tips willen over hoe ik ze het best laat wennen aan de zon?
Ik heb gelezen dat er veel verschil zit tussen de Heliconia-soorten voor wat betreft de verdraagzaamheid van zon. Als het goed is kunnen de H-Rostrata en de Stricta Bucky gewoon in de volle zon als ze eenmaal gewend zijn, maar ook dat zou ik graag te weten komen van een ervaringsdeskundige.

Ook vraag ik me af hoe ik ze het best kan laten overwinteren binnen, als ik ze dan nog heb tenminste. De droge lucht in huis schijnen ze niet goed te verdragen, maar te koud zoals in de schuur is ook geen optie. Ik heb nu 2 zaailingen buiten de propagator gezet en dat gaat nu goed. Bij een eerdere poging verschrompelde het blad meteen ernstig waarop ik ze meteen weer heb terug geplaatst. Geen idee vanwaar dat verschil in reactie.

Je merkt het al wel, ik zou hier uren over kunnen praten! :lol:

Zeg het maar, als je een zaailing wilt van de Stricta Bucky hou ik er eentje voor je achter. Hoef er niks voor te hebben als liefhebbers onder elkaar. Ik stuur alleen niks op, dus als je interesse hebt zal je hem wel op moeten halen in Tilburg.

Groeten John
Avatar gebruiker
Showa
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 jun 2014 11:52
Woonplaats: Tilburg
0 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor palmgek op 07 maart 2015 19:31

Je hebt een pb John.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor Showa op 07 maart 2015 21:25

Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky
Bijlagen
IMG_2302.JPG
Heliconia Stricta Bucky zaailing
IMG_2302.JPG (32.39 KiB) 7530 keer bekeken
Avatar gebruiker
Showa
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 jun 2014 11:52
Woonplaats: Tilburg
0 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor GeL op 09 maart 2015 22:37

Hi John,

Zeker oppassen voor spint, die lusten Heliconia's als ontbijt, middag- en avondeten.
Verder is een gematigde watergift tijdens de winter zeer belangrijk (zoals met alle neven en nichten van bananen), het beste kan je de planten in bijna pure cocopeat zetten. Dat droogt na een watergift redelijk snel op, de wortels kunnen absoluut niet tegen teveel water. Ik geef enkel nog een beetje water onderaan in de schaal en dat 1 maal per week. De potgrond voelt nooit vochtig aan en dat is voor deze soort planten een goed teken. Ik ben er een al een aantal kwijtgepeeld voor ik doorhad hoe het moest

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Heliconia Rostrata & Heliconia Stricta Bucky

Berichtdoor davea op 12 maart 2015 22:08

heb diverse Heliconia planten in bloei gehad. H. rostrata o.a
een ding weet ik zeker na 6 jaar proberen.

-niet te grote pot
-plant mag door lichgebrek, niet telang stil staan in groei, want dan rot het binnenste ( nog niet opkomende blad, waardoor de rot over kan slaan in het rhizoom)
- Bij koude en natte grond stoot hij zn wortels af.
- bijlichten in de winter en zorg eventueel voor bodemverwarming.
- Vaak hebben de planten last van ijzergebrek, doordat de grond een tehoge PH heeft door kalkrijk water. Heliconia's houden van ijzer en niet van een overmaar aan kalk. geef regenwater of gewoon water wat je zuurder maakt tot een ph van 6.2/6.5
- 1x in de maand een heeeeel kleine hoeveelheid, breed spectrum fungicide. Heliconia's zijn gevoelig in de winter.

Toen kreeg ik m pas in bloei. De winters zijn killing. Mocht alles in orde zijn, ligt Spint nog op de loer. Bij mij stond hij daarom ook onder sproeikoppen ;-)
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten