Tussenstand: Musa Acuminata Dwarf 'Cavendish'

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor CasperCitrus op 21 okt 2017 00:16

Whow wat super Bonne!
Echt super gaaf dat u dit gelukt is ! , toch even de opmerking , wat ik geleerd heb in mijn plantenteelt opleiding , een plant maakt voeding van : co2 + water + licht = glucose ( glucose is de voeding van de plant dit proces wordt fotosynthese genoemd) dus naar mijn mening is licht belangrijker dan warmte voor het verder laten groeien en rijpen van de vruchten , warmte zorgt echter alleen voor snellere of minder snelle groei omdat de verwerking van de c02+water opname en vermenging etc. met de co2 tot glucose sneller of trager gaat. Dus ja warmte hebt u ook zeker nodig maar zorgt niet perse voor de groei op zich.
Als laatste is het voor de smaak niet strikt noodzakelijk om de bananen te laten rijpen aan de plant , in Nederland kennen we eigenlijk niet de smaak van een echt aan de plant gerijpte vrucht , de vruchten worden als ze volgroeid zijn en dik genoeg uitgegroeid zijn al van de bananen plant gesneden en gekoeld etc , daarna worden ze geselecteerd en verkocht als groene bananen als ze eenmaal in het land waar de consument ze gaat kopen zijn, worden ze eerst naar rijping stations gebracht hier worden de bananen nogmaals geselecteerd op rijping , de bananen worden hierna in speciale ruimte waar geen zuurstof maar wel ethyleen gas gespoten wordt kunstmatig gerijpt tot het gewenste niveau en dan naar de winkels gebracht hier koopt de consument de bananen vaak bijna geel tot iets gelig , om ze vervolgens thuis nog iets verder te laten rijpen en op te eten.
Ik snap dat u niet zo'n station heeft en moeilijk kunstmatig aan ethyleen komt maar wat u kan doen en het is maar een idee , u kunt de bananen die nog aan de plant zitten in een zak doen ( dus zak dichtbinden om de bananen, hier moet u dan wel een rijpe banaan of ander rijp fruit indoen , dit geeft namelijk ethyleen gas af , na 1 week kan u de zak verwijderen ( het kan dus handig zijn de zak af en toe tussen door te verversen qua fruit) , na ongeveer 1 week hebben u bananen aan de plant genoeg gas opgenomen wat voor verdere rijping zorgt , als het rijping proces eenmaal in gang is gezet , dan is dit on omkeerbaar en rijpen de bananen af! ;)

Verder heb ik geen verstand nog hoor van bananen planten ( sorry , ik heb alleen een niveau 2 en niveau 3 MBO opleiding gesloten plantenteelt ofwel kasteelt gedaan ).
Zelf ben ik ook besmet geraakt met het bananen virus en ik heb sinds vorig jaar wat bananen plantjes aangeschaft.
Dit is mijn bescheidene collectie nu:

1 x Musa velutina. ( in 2016 gekocht)
1x Musa velutina 'Makuna'( in 201 gekocht)
1x Musa velutina 'Variegata'( in 2017 gekocht , is eigenlijk een Musa velutina waarin een mutatie zit in het blad waardoor het blad witte strepen erin heeft wat niet vaak voorkomt en dus vrij zeldzaam is).
1x Musa rubra ( volgens mij ook wel Musa rubinea genoemd , klopt dit? in 2016 gekocht)
1x Musa acuminiata Dwarf cavendish (in 2016 gekocht , ik moet dus zeker nog een aantal jaar wachten maar u foto's bewijzen dat het kan en dat het ,het wachten waard maakt).
1 x Musa helen's Hybrid.( in 2017 gekocht).
1x Musa hajaray. (in 2017 gekocht).
1x Musa veinte Cohol.( in 2017 gekocht).

Gelukkig kan ik op mijn werk ( De VMBO en MBO school in 1 gebouw waar ik zelf op school gezeten heb en gelijk na mijn opleiding niveau 3 mbo kon werken in de kassen) de bananen overwinteren , een verwarmde kas tot 25 graden Celsius.
Ik hou dit topic graag in de gaten !
Heel veel succes met de verdere kweek;)

Met vriendelijke groeten,
Casper
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor Bonne op 22 okt 2017 10:53

Hey Casper!

Wat super tof dat je zo uitgebreid hebt gereageerd! :thumb_up:
Jij bent iid keihard begonnen aan je nieuwe passie " Bananen "
Leuke Collectie al :)
En de luxe dat je een verwarmde kas kan gebruiken, maakt het leuker 8-)

Dat verhaal met die zak ga ik toepassen! Een weekje is dus genoeg?
Neem aan gewoon een Banaan in de zak doen en niet opentrekken?

De Cavendish staat op zuid raam en als er zon is, zal hij het krijgen. Meer kan ik niet doen.
Heb gedacht aan lampen plaatsen, maar deze investering laat ik nog even.
Aangezien ze goed groeien en al 4 winters hier in Nederland heeft overleefd.
Maar zoals jij het logisch uitgelegd hebt is licht belangrijk. tnx :thumb_up:

Jij ook succes met je Bananen!
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor CasperCitrus op 22 okt 2017 11:28

Hey Bonne,

Over het algemeen zou 1 week genoeg moeten zijn met die zak om de tros bananen en in die zak dus rijp fruit doen, voor de zekerheid kan u ook iets langer aanhouden, let wel op dat de bananen dus niet verder zullen groeien dan meer, dus doe dit pas als u denkt dat de bananen groot en dik genoeg gegroeid zijn.

Licht is inderdaad zeer belangrijk , maar als ze nog groeien is er nog genoeg licht ;) mocht u toch extra licht willen geven aan de plant , dan kunt u sowieso via vreeken s een groeilamp kopen of natuurlijk een andere winkel, (sorry ik wil geen reclame maken) zorg er in ieder geval wel voor dat u dan een groeilamp gebruikt, een gewone huiskamer lamp helpt niet ! Een plant gebruikt namelijk maar een paar soorten licht uit een lichtstraal ( uit een licht spectrum) namelijk blauw en rood , de overige kleuren uit een licht straal worden niet gebruikt door een plant !!! blauw licht zorgt voor een betere wortel ontwikkeling en mooie bossige groei ( ofwel celdeling) , terwijl rood licht zorgt voor lang uitgerekte stelen en balderen ( ofwel cel strekking ) zoals u kunt lezen zijn er 2 verschillende vormen van groei , namelijk celdeling ( dit fenomeen zien we ook vaak aan het begin van de lente waar bladknoppen opzwellen) en cel strekking , dit fenomeen zien we het meeste in de late lente, namelijk door zeer lange stelen/takken en bladeren die zeer snel gevormd worden.


Hopelijk worden u bananen goed rijp.
Ik hou in ieder geval dit topic in gaten , echt super gaaf ! :)

Met groene groeten, Casper
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor Bonne op 22 okt 2017 22:18

Tussenstand bananen:
Het gaat langzaam, maar ze worden steeds dikker.
Voorlopig nog lekker laten hangen. :)
Bijlagen
FB_IMG_1508702970001.jpg
FB_IMG_1508702970001.jpg (46.78 KiB) 4789 keer bekeken
FB_IMG_1508702974218.jpg
FB_IMG_1508702974218.jpg (42.43 KiB) 4789 keer bekeken
FB_IMG_1508702979039.jpg
FB_IMG_1508702979039.jpg (36.37 KiB) 4789 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor CasperCitrus op 23 okt 2017 11:35

Whow ziet er goed uit Bonne! :thumb_up: vooral doorgaan zo en de bananen goed in de gaten houden. Echt super gaaf dat dit lukt in ons koude kikker landje.
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor Eduard op 23 okt 2017 12:37

Lijkt erop dat de laatste foto ware grootte is? hier rijpte ze wel af in het daglicht Z.W. raam en kleurde gelig maar waren niet te eten!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor jaak op 23 okt 2017 20:00

Die zien er wel al lekker uit :thumb_up:

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor Bonne op 27 okt 2017 22:07

Eduard, wat je ziet is een foto van dichtbij gemaakt met Samsung s6 :thumb_up:
Ze zijn ong. 10-12 cm lang nu.

Heb jij de bananen te vroeg laten (af) rijpen?
Of werden ze al geel aan de boom?
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor Bonne op 27 okt 2017 22:14

Mijn plafond is 1900 hoog. Je kan zien dat de bladeren langzaam beginnen in te dalen.
De bananen zelf moeten naar gevoel nog wel even.
We gaan het zien.. 8-)
Ga ze maximaal laten rijpen en hopen op heerlijke zoete Banaantjes :roll: :thai:
Bijlagen
FB_IMG_1509133977559.jpg
FB_IMG_1509133977559.jpg (45.41 KiB) 4670 keer bekeken
FB_IMG_1509139359684.jpg
FB_IMG_1509139359684.jpg (52.39 KiB) 4664 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Dwarf Cavendish Banaan..

Berichtdoor CasperCitrus op 28 okt 2017 15:00

Whow ziet er echt goed uit Bonne ! ;) mooie lenget al voor een banaan. Heel veel succes , ik hou dit topic in de gaten.
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten