Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor AlexG op 18 aug 2016 23:06

Zien er erg mooi uit Joost! Heb je ze wel lang genoeg aan de zon laten wennen die kleine zaailingen verbranden nogal snel, verder top alleen nog een aantal jaartjes wachten op de eerste bloemen idd :thai:
AlexG
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:25
2 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor jlint94 op 19 aug 2016 21:24

Bedankt jongens :thumb_up:
Ik probeer ze altijd een paar uurtjes van de ochtend en/of avondzon mee te laten pakken. Ik merk dat de felle middagzon nog iets te veel is. De bladeren beginnen dan een beetje dicht te krullen.
Ik heb trouwens ook zo'n moister meter aangeschaft. Nu weet ik precies wanneer ik water moet geven en hoop zo te voorkomen dat ik ze weer te nat houd. :roll:
Groetjes Joost
jlint94
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:56
Woonplaats: Prinsenbeek
0 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor jlint94 op 22 feb 2018 14:22

Na een kleine anderhalf jaar, tijd voor een update!

De zaailing van 22-05-2016, nu 20,5cm hoog:
Afbeelding

En de zaailing van 14-06-2016, nu 26 cm hoog:
Afbeelding

Sorry voor de scheve nekken. :lol: De foto's zijn recht maar door het uploaden zijn ze een kwartslag gedraaid.

Mooi om te zien is dat ze allebei ongeveer even snel groeien, omdat ze rond dezelfde tijd zijn uitgekomen. Dus wanneer je bij de een, een nieuw blad aan ziet komen, weet je dat bij de andere binnen een paar dagen ook een nieuw blad zal komen.

Sinds dat ze uit zijn gekomen heb ik ze continu vertroeteld. Van maart tot oktober, vloeibare mest en mestkorrels. In de ochtend en avond lekker in de zon, in de middag in de schaduw. Zodra de nachtvorst om de hoek komt kijken, lekker naar binnen op de vensterbank. Af en toe even naar buiten en met een plantenspuitje schoonsproeien, en pas een plens water geven wanneer de grond bijna droog is.

Ik heb wel een vraagje: de potten beginnen aardig bol te staan. Dat betekend dat ze flink aan het wortelen zijn. Mag ik ze in het voorjaar al verpotten, of zal ik nog even wachten? En als ik ze mag verpotten, hebben jullie dan wat tips voor mij, bijv. welke maat pot, wat voor grondsamenstelling etc.?
Groetjes Joost
jlint94
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:56
Woonplaats: Prinsenbeek
0 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor Carlo op 22 feb 2018 19:48

Deze kunnen nog wel even in die pot blijven hoor want een Strelitzia zit graag strak in de pot.
Over een paar maanden kan natuurlijk wel maar neem dan hooguit een potmaat groter. Niet te snel in een te grote pot zetten want dan maakt ie alleen maar meer wortels. Verse potgrond van goede kwaliteit nemen. Niet van die zooi van een supermarkt of cranenbroek want dan kun je beter een schep plat zand uit je tuin scheppen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor jlint94 op 22 feb 2018 21:33

Bedankt voor je reactie. Ik wil mediteranne potgrond van dcm gebruiken. Is volgens mij wel van goede kwaliteit.
Haal je bij het verpotten het beste zoveel mogelijk oud zand weg tussen de wortels, of kun je ze gewoon met kluit en al overzetten in een nieuwe pot en die aanvullen met nieuwe potgrond?
Groetjes Joost
jlint94
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:56
Woonplaats: Prinsenbeek
0 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor Carlo op 22 feb 2018 21:49

De mediterrane potgrond van DCM is een hele goede potgrond!
De oude potgrond is ie natuurlijk gewend dus zou ik die er niet helemaal tussenuit kloppen maar alles wat je vervangt is natuurlijk weer een betere grond dan de huidige (lees vol van voedingsstoffen)
Doordat de pot vaak helemaal vol met dikke vlezige wortels zit is de nieuwe potgrond er vaak weer wel moeilijk tussen te krijgen. Na een aantal gietbeurten zul je weer wat grond kunnen toevoegen. Let wel, de planten hebben momenteel nog niet zoveel nodig omdat ze nog steeds in rust zijn wegens lagere temp. en lagere lichtintensiteit. Zijn de wortels door de binnen-pot gegroeid dan kun je de wortels afsnijden of de pot kapot snijden. Dat is niet meer dan een keuze en de plant heeft er geen last van.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor jlint94 op 23 feb 2018 13:15

Bedankt voor de info! Weet ik in ieder geval wat ik kan gaan doen. Maar als ik ze ga verpotten dan gebeurt dat pas rond april/mei, wanneer het zonnetje weer wat fanatieker gaat schijnen en ik ze buiten kan zetten.
Groetjes Joost
jlint94
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:56
Woonplaats: Prinsenbeek
0 bedankjes

Re: Strelitzia reginae zaailing groeit snel

Berichtdoor Carlo op 23 feb 2018 19:16

Langzaam laten wennen aan de zon door ze een tijdje halfschaduw te zetten.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten