Groei probleem Musa enanao

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Groei probleem Musa enanao

Berichtdoor TropiRo op 11 mei 2010 09:44

Gisteren zag ik dat de Musa enanao groei problemen had ( voorkomend probleem bij klein blijvende soorten). De bladeren kwammen er niet meer mooi uit en ze werden steeds kleiner wat wijst op een vernouwing in de stam.
Ik heb het bovenste stuk van de stam, net onder de stelen doorgesneden in de hoop dat hij nu wel normaal verder groeit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Groei probleem Musa enanao

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2010 09:51

Bekend fenomeen. Misschien zit het veranderen van seizoen er ook voor iets tussen?
Zou dit eigenlijk niet vanzelf goedkomen Ro? Ik vraag mij af wat er zou gebeuren indien je hem gewoon zijn gang had laten gaan? Enig idee?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Groei probleem Musa enanao

Berichtdoor TropiRo op 11 mei 2010 10:03

Het probleem onstaat door het licht wat in de wintermaanden beschikbaar is, niet genoeg.
Meestal komt dit niet meer goed en lijdt dit tot een verstopping ergens in de stam, je ziet dan een verdikking ergens in de stam komen en op die plaatst scheurt de stam op een gegeven moment open en op die plaats komen dan de bladeren eruit, geen mooi gezicht vindt ik.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Groei probleem Musa enanao

Berichtdoor greenyway op 12 mei 2010 18:11

ik heb hetzelfde ieder jaar weer wel met een stam.
Ik probeer de stammen over te houden en elk jaar lukt dat aardig, maar elk jaar zit er wel een stam in die gewoon niet wil opstarten. Als je dan een cm of tien van die stam afhaalt groeit ie ineens wel enkele cm, en dan stopt het weer. Dit soort stammen maai ik dan meestal gewoon met de grond af, of denken jullie dat dit op een gegeven moment toch gewoon doorzet?
greenyway
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 feb 2010 20:15
0 bedankjes

Re: Groei probleem Musa enanao

Berichtdoor TropiRo op 12 mei 2010 22:08

greenyway schreef:of denken jullie dat dit op een gegeven moment toch gewoon doorzet?


Als er alleen een groei probleem is door een soort van verstopping dan groeien ze na een stuk van de stam te hebben weggenomen gewoon door.
Als er schimmel of een rottings probleem is dan heb je grote kans dat de stam verloren is en kan je hem het best helemaal wegnemen zodat de kluit de energie in de pups kan steken.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron