strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor kees1991 op 27 sep 2016 18:47

Beste allen,

ik ben nieuw hier op het forum, en ben zelf ook nieuw met het houden/ onderhouden van planten.

sinds twee weken heb ik een strelizia nicolai, ik ben /was er echt heel bij mee, het is echt een hele mooie plant. ik heb hem gekocht bij 123kamerplanten, en gelijk een grote (1,50m) toe die binnen kwam was het echt een hele mooie plant met mooie fris groene stevige bladeren. er zat nouwelijks een scheur in het blad, en de plant zag er gewoon gezond uit.
-
ik woon zelf in een redelijk appartement op 4 hoog, met een plat dak. het wil dus goed warm worden in mijn woonkamer (25/30) en ik heb twee grote ramen pal op het zuiden staan, dus er komt echt veel zon licht binnen.
-
toen de plant binnen kwam heb ik hem van een 30cm pot naar een 40cm pot gedaan, en op de bodem een 15 cm aan hydrokorrels. verder heb ik er gewoon potgrond van de Intratuin in gedaan welke geschikt is voor binnenplanten.
-
hoe wel ik nogsteets blij ben met mijn plant, heb ik nu toch het idee dat die klangzaam aan dood begint te gaan, en dat zou zonde zijn. veel bladeren scheuren in, rollen/krullen op worden bruin en sinds twee dagen begint er ook een klein blad geel te worden. ook komen er bruine (bijna zwarte) vlekken op de steel naar enkele bladeren toe.

de bladeren zijn ook niet zo stevig en "rubber achtig" meer, maar slap buigzaam.

in de plant zit een spriet (een nieuw blad denk ik) deze word volgens mij nog wel met de dag groter.
verder geef ik uiteraard de plant water, maar volgens mij is de grond niet te nat. maar dit vind ik wel lastig in te schatten.
-

kan iemand aan de hand van de foto's zien wat en of er iets mis is met mijn plant, en wat ik er aan kan doe om hem weer zo mooi te krijgen als dat die was toe deze kwam, twee weken geleden?

zo zag de plant er uit toen die binnen kwam
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vanaf het raam naar de plant is 4m dus hier zou volgens mij genoeg licht moeten komen?
Afbeelding

Afbeelding
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor Cheela1982 op 27 sep 2016 20:57

Beste kees,

Aan de hand van jouw beschrijvingen en foto's denk ik dat het toch te maken heeft met een tekort aan licht.
Ook niet onbelangrijk is het controleren van de bladeren, het aantal "plagen" valt bij de Strelitzia wel mee, ze heeft soms te maken met schildluizen. Mocht je schildluizen tegenkomen kun je deze voorzichtig van het blad vegen.

Qua voeding geld voor deze plant; In de zomer veel vocht, in de winter zo droog mogelijk, dan heeft de plant een rustperiode.
Geef je de plant ook bemesting, zo ja, wat en hoeveel? Daar kan misschien ook meespelen.

Betreft de ondergrond die jij gebruikt van Interatuin, ik weet niet wat de samenstelling van die potgrond is, ik ga liever voor potgrond die speciaal samengesteld is aan de behoefte van een plant, de hydro-korrels: goed zo!
Dan de pot, Is die 40 cm de diagonale afmeting, of de hoogte?

Ik ben geen pro, ik probeer alleen met je mee te denken ;)
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor kees1991 op 27 sep 2016 21:27

Bedankt voor het mee denken :thumb_up:

ik heb de pot even na gemeten, hij is toch geen 40, maar 30 breed, en 35 hoog.
ik bemest mijn plant momenteel niet. ik heb ook geen idee wat voor een bemensing ik zou moeten geven.

verder geef je aan veel vocht, maar ja wat is veel en wat is te veel? :happy_thai: dagelijks een liter, of eens per week? (-edit- ik heb zojuist bij bol.com een ph meter besteld. deze komt gelukkig morgen al. dus hopelijk gaat dit wat verhelderen met het water toegift.)

ik heb de bladeren aan de onderkant ook goed bekeken, maar die zijn verder schoon en volgens mij zit er verder niets van ongedierte in.
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor Carlo op 27 sep 2016 21:44

Als ik het goed zie gebruik je geen binnenpot. Ik zou dat persoonlijk wel doen maar dat is meer een gevoel dan dat ik kan uitleggen waarom. Hydrokorrels prima maar dan nog moet je niet te veel water geven want mocht het waterpeil te hoog komen dan kunnen de vlezige wortels alsnog gaan rotten. Zorg dus zeker niet voor natte voeten. Klein geel blad is geen ramp want dat gebeurt vaker met de bladeren onderaan de plant alhoewel die normaal toch wel erg lang aan de plant blijven. Ingescheurde bladeren zou kunnen komen door de overgang naar een nieuwe standplaats. Veel kans dat de plant uit een warm land komt of uit een kas en nu dus in een droge huiskamer. Vaak zijn de nieuwe bladeren dan weer wel goed. De plant eerst een paar weken aan de nieuwe situatie laten wennen en dan pas oppotten was wellicht beter geweest.
Rubberachtige bladeren is ook niet goed. Die moeten juist stug en hard zijn en bij wijze te scheuren zijn als papier.
Een stuk dichter bij het raam zou ik wel aanraden want anders krijg je veel te lange bladstelen. De plant is nu juist mooi compact. Ook weer niet meteen recht in de zon zetten want dan gaan de bladeren, ondanks het glas, dichtvouwen wanneer de zon erg fel schijnt. De pech bestaat dat ze dan niet meer mooi openvouwen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor Rob op 27 sep 2016 21:46

Kees,

Cheela kon wel eens gelijk hebben met het lichtgebrek - als ik die kleine foto goed interpreteer dan is het echt te ver van het licht - op die plek zou ik zelf een Chamaedorea palm neer zetten, maar das weer een ander topic.

Een andere mogelijkheid is dat de plant ondaks alle goede zorgen in een laagje water staat. Zit er in die prachtige overpot een binnenpot? Staat er water onderin? Hoe droog/nat is de grond? Steek je vinger eens geheel in de aarde; wat voel je?
Die hydrokorrels zijn op zich geen oplossing meer als de hele handel in enkele cm water staat (en dit komt vaker voor dan je denkt...) - zelf geef ik tegenwoordig meer de voorkeur aan perliet dat meer gedoseerd water vasthoudt zonder de bodem zompig/nat te maken.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor kees1991 op 27 sep 2016 22:02

Carlo schreef:Rubberachtige bladeren is ook niet goed. Die moeten juist stug en hard zijn en bij wijze te scheuren zijn als papier.


ik heb nu nog een blad welke er ook echt nog goed uit ziet is die zoals ik beschreef rubberachtig is. maar deze is eigenlijk meer zoals jij beschrijft, papierachtig en stijf/stug. de andere bladeren zijn inderdaad wat meer rubber achtich, slap en eigenlijk vouwbaar. dit kan met het goede blad niet, dan zou die breken/knappen.

de meeste bladeren zijn nu eigenlijk als een eikenblad, deze kun je gewoon dubbel vouwen zonder dat ze knappen/breken.

rob schreef: Een andere mogelijkheid is dat de plant ondanks alle goede zorgen in een laagje water staat. Zit er in die prachtige overpot een binnenpot? Staat er water onderin? Hoe droog/nat is de grond? Steek je vinger eens geheel in de aarde; wat voel je?


ik heb er net een halve liter water bij in gedaan, de de grond voelt nu echt nat. maar ik zie wel (vrij snel) het water weg zakken. voor dat ik er water in gedaan heb, heb ik de grond ook gevoeld, en het voelde vochtig, maar niet nat. een beetje lastig uit te leggen ;) maar meer droog dan nat.

rob schreef:Die hydrokorrels zijn op zich geen oplossing meer als de hele handel in enkele cm water staat (en dit komt vaker voor dan je denkt...)


klopt, snap ik ;) maar ik kan nu niet zien of de onderkant wel of niet in het water staat. ik heb de orginele pot die er om heen zat nog wel. is het een (goed) idee om de plant nu weer uit de grond te halen, en terug te proberen te doen in de originele plastic pot? de plant staat er nu 2 weken.

er komt best behoorlijk wat zonlicht in mijn kamer. als ik hem van de kast haal, en naast mijn deur zou zetten dan komt die wel gelijk echt direct in het zon licht. is dit dan niet/ of wel erg?

- edit-

:D ik heb gelukkig ook goed nieuws :D. een uur geleden heb ik de plant een halve liter water gegeven. en de stengel waar ik het eerder over had, welke wel goed groeide. is zojuist open gegaan.
heel bizar, dat dit ineens zo snel kan gaan.
Afbeelding
sorry, foto is gedraaid, maar is goed voor de nek :P
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor Cheela1982 op 28 sep 2016 09:41

Phew, gelukkig maar Kees!

Toch zou ik overwegen de plant wat dichter bij de lichtbron zetten, het raam :)
Je moet de bladeren als zonnepanelen zien, de plant haalt haar energie uit lichtenergie, ook wel fotosynthese genoemd.
De plant maakt een soort van suiker aan, daar heeft ze water, licht en koolstofmonoxide voor nodig, dat laatste haalt ze uit de lucht ;) Naast de suiker maakt ze ook zuurstof aan, een deel gebruikt ze zelf om van te leven en de extra zuurstof gaat via zuurstofmondjes van het blad de
lucht in, wonderlijk niet :)
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor kees1991 op 28 sep 2016 18:24

bedankt voor jullie reacties, ik ga hem nu verplaatsen. maar zal hem waarschijnlijk wel weer gaan terug zetten op deze plek.
Ik heb waarschijnlijk de echte boosdoener ook al gevonden.. ik zelf :( , vandaag kwam de water/ph meter binnen die ik bij bol.com besteld hebt. En de waardes die deze mete was niet zo mooi.

Afbeelding

:shock: veel te veel water dus.

zo, de plant in pot, met al dat water is best zwaar.. maar hij staat op een nieuwe plek

Afbeelding

nog een ander "probleempje" bij transport, twee weken geleden, toe de plant kwam. is het bovenste hoogste blad geknakt, de doos waar die in zat was eigenlijk te klein.

Afbeelding

Afbeelding

is er een manier om dit te "repareren"? het is zo jammer dat dit hoogste stukje nu zo slap er aan hangt.

:D en het nieuwe verse blad komt steets verder los, ik ben heel benieuwd hoe groot en mooi het nieuwe blad zal worden.

Afbeelding
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor Cheela1982 op 28 sep 2016 19:07

Hey Kees, ze zal blij zijn met haar nieuwe plekkie!

Voor de beschadigde stengel kun je dit gebruiken: bloemistentape of ook wel corsagetape genoemd ;)





floral_tape.jpg
floral_tape.jpg (29.07 KiB) 21598 keer bekeken
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: strelitzia nicolai gaat langzaam dood?

Berichtdoor kees1991 op 28 sep 2016 19:35

Bedankt voor te tip, het is gelukkig niet duur. dus ik heb gelijk een rolletje besteld. als alles goed gaat komt deze vrijdag. ben benieuwd of dit goed gaat helpen :thumb_up:
kees1991
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 sep 2016 19:51
Woonplaats: Rijssen
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten