Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 30 mei

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor draco op 22 mei 2010 19:34

wij zijn nu een paar dagen verder , waarvan gisteren en zeker vandaag veel zon , maar veel verandering is er nog niet gaande aan het blad
het blijft opgevouwen zitten , ik heb nu een "groene blad" spriet van bijna 70 cm , stevig opgerold en hard
ik wacht nog het verlengde wknd af , en zal maandagavond nog eens foto plaatsen en dan neem ik besluit of ik nu wel of niet het blad zal afknippen
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 23 mei 2010 11:31

Peter, zet eens een streepje op de sigaar net daar waar die uit de stam komt en kijk vanavond dan nog eens naar dat streepje, zul je zien dat het omhoog is gekomen ! :) 70cm is nog niet zo lang hoor, ik heb hier net hetzelfde maar dan al 1 meter en nog goed opgerold omdat het einde er nog niet uitkomt en de stam de rol samen houd, is normaal echt, als je geen geduld hebt en het blad gaat verwijderen snij je gewoon een goed blad weg en zul je nog langer moeten wachten op je eerste blad. :|
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 25 mei

Berichtdoor draco op 25 mei 2010 19:02

Bij deze enkele nieuwe foto's van mijn (probleem) Musa Helens Hybrid
Zoals je kan zien op de 3é foto , groeit hij wel degelijk , het streepje is geplaatste voor het wknd en je kan dus zien hoeveel hij omhoog gekomen is op 3 dagen tijd ( mijn inziens toch niet zo heel veel , wetende dat hij bijna de ganse dag in volle zon staat )
Op foto 1 kan je zien dat het blad al bijna volledig is ingescheurd door de wind , en hoelang het opgerolde blad al is ( het blad is dus nog steeds niet open , de helft van het blad dat je ziet is door scheuren )
Foto 2 toont dan weer de plaats waar het blad uit de stam verschijnt
Vind het toch allemaal een beetje lang duren , eer het blad volledig openkomt , mijn andere musa's hebben op die tijd al 2 nieuwe bladeren aangemaakt
Moet ik mij nog steeds geen zorgen maken en alles zijn gang laten gaan of is het toch het moment om in te grijpen en het blad mooi horizontaal af te snijden ???
Alle ( goeie ) raad is welkom

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 25 mei

Berichtdoor TropiRo op 25 mei 2010 20:15

Draco, het eerste blad na de winter is meestal zo, ik heb het hier bij bijna elke soort, eerste blad wilt niet lekker uitrollen, ook is deze lichter van kleur en veel slapper, dat komt denk ik doordat het blad te land in de stam is gebleven tijdens de rust periode, het blad dat hierop volgt groeit wel normaal. Je kan het blad laten zitten en soms even helpen door hem tussen je handen te rollen of hem afsnijden en wachten op het eerste normale blad, dit laatst doe ik altijd.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 25 mei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 mei 2010 20:19

Hey Peter, ik zie nog steeds nergens een probleem en blijf bij mijn standpunt 'gewoon laten doen'. Er is niemand die zegt dat je naar mij moet luisteren hé :) , als jij je niet goed voelt bij dit geval en toch liever wil snijden, dan moet je dat doen, je doet daar tenslotte ook geen kwaad mee maar dan moet je nog veel langer wachten op een volgend blad..
En idd ondanks het zomerweer de laatste dagen groeit de helens hybrid hier ook niet echt super, heb wel geen streepjes meer staan dus ik kan niet in cm's spreken. Dat de andere bananen al twee bladeren gemaakt hebben bij jou...amai, hier staan de bananen al zeker een maand buiten en ze zijn nu nog maar pas duidelijk aan de groei, nog niet één met al één volledig blad hier dus je hebt geen klagen he ! :D
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 30 mei

Berichtdoor draco op 30 mei 2010 11:52

Bij deze enkele nieuwe foto's van mijn "probleem" musa ( tja , ik blijf hem zo noemen omdat in vergelijking met mijn andere musa's , hij toch anders "openkomt" )
Er heeft zich nu een 2é blad gevormd , maar zoals je duidelijk kan zien op de foto's ( misschien iets te donker , maar je ziet toch wat ik bedoel ) zit het precies vast en gevangen in het eerste blad dat zich nog steeds niet volledig heeft ontvouwt
Het zal wel normaal zijn en zichzelf oplossen , maar voorlopig ben ik nog een beetje wantrouwig ( zal mijn "aard" zijn zeker ;)
Alle raad nog steeds welkom
Zal proberen om de komende nieuwe en iets duidelijkere foto's te maken

Afbeelding

Afbeelding
draco
 

Re: Musa Helens Hybrid problemen UPDATE 30 mei

Berichtdoor barre op 30 mei 2010 12:44

Ik heb dit probleem ook aan mijn maurelli, basjoo en sikkimenis...
Dit blad dat" gevangen " lijkt te zijn is kleiner dan het andere blad. Ik denk dat dit komt door de nog licht nachtvorst toen ik hem in volle grond gestoken heb.

Ik ga er echter niets aan doen en ga er van uit dat dit zo wel in orde komt

greetz
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten