Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor M.altispinosus op 14 dec 2016 12:55

Hoi,

Als beginner wilde ik mijn kansen mbt overwinteren van planten vergroten door verschillende technieken toe te passen. Zo ook met de musa basjoo. Ik heb er twee buiten in de volle grond laten zitten en beschermd met mulch laag en in gepakt met vlies doek. Als back-up heb ik een aantal basjoo's binnen in mijn huiskamer gezet.

Afbeelding

Een meubel-mover en een wasmachine lekbak met daarin mijn 7 musa basjoo's. Tot op heden ging alles goed, het kleintje vooraan lijkt het niet te gaan halen. Les voor volgend jaar geleerd; niet te kleine planten splitsen. Ook wat vliegjes in en rond de planten, dit is wel flink verminderd sinds ik er van die plak strippen in heb hangen en ik de grond wat droger houd.

Nu sinds een week viel het mij op dat de (schijn) stam boven aan dikker werd en het nieuwe blad een andere vorm had. Ook was het nieuwe blad kleiner. Ik had al een vermoeden wat er ging komen ;)

Afbeelding

Bloem op komst toch? Ik had dit nog niet verwacht daar dit nog een kleine basjoo is en hij begin dit jaar nog maar een blad had en amper 30 cm hoog was.

Is hij nu gaan bloeien omdat ie (te) warm staat in de huiskamer en te veel licht krijgt?
Laatst bijgewerkt door M.altispinosus op 17 dec 2016 12:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Musa basjoo binnen overwinteren

Berichtdoor hoekievld op 15 dec 2016 11:16

Hi Ronald.

Ik denk bijna zeker te weten dat dit geen Basjoo's zijn.
De stammetjes zijn erg dun voor een Basjoo, ik denk eerder dat het een dwerg bananen soort is.
Ik heb dit jaar mn basjoo in bloei gehad, de plant was 4 meter. Ook is een Basjoo bloem meer groen/geel qua kleur.

Nogmaals ik denk dat het hier om een dwerg banaan gaat, welke soort dat weet ik helaas niet :)
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Musa basjoo binnen overwinteren

Berichtdoor hoekievld op 15 dec 2016 11:20

Maar het is inderdaad een bloem Ronald.
De huiskamer is warm en volgens mij krijgen ze redelijk wat licht dus dan groeien ze nog wel door.

Als je ze koud wegzet en goed droog houd dan zouden ze niet zo groeien als nu
Laatst bijgewerkt door hoekievld op 15 dec 2016 13:03, in totaal 1 keer bewerkt.
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Musa basjoo binnen overwinteren

Berichtdoor M.altispinosus op 15 dec 2016 12:24

hoekievld schreef:Nogmaals ik denk dat het hier om een dwerg banaan gaat, welke soort dat weet ik helaas niet :)

Bedankt voor je reactie, ik weet niet beter dan het een basjoo is, zo heb ik hem tenminste op Haps gekocht. Daarom ook mijn verbazing, de gedachte was om ze in de winter verder te laten groeien zodat ze in het voorjaar met wat meer lengte de tuin in konden. Een bloem had ik zelf ook niet verwacht.

De tijd zal het leren, wanneer de bloem verder open gaat is de soort toch wel te bepalen? Wel of geen basjoo, ik ben er in ieder geval blij mee ;)
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Musa basjoo binnen overwinteren

Berichtdoor hoekievld op 15 dec 2016 13:02

hi Ronald,

Als de bloem er is zijn er vast forumleden die je banaan kan indentificeren.
Kan het niet zo zijn dat de kleine stekjes Musa Basjoo zijn?

de planten staan er zeer mooi bij en vooral straks met de bloem, ik zou hem een mooie lichte plek geven in je woonkamer als blikvanger :)
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Musa basjoo binnen overwinteren

Berichtdoor M.altispinosus op 15 dec 2016 15:22

hoekievld schreef:hi Ronald,
Kan het niet zo zijn dat de kleine stekjes Musa Basjoo zijn?

de planten staan er zeer mooi bij en vooral straks met de bloem, ik zou hem een mooie lichte plek geven in je woonkamer als blikvanger :)


Bedankt, hij staat idd op een zonnige plek in de huiskamer. Bij het achterraam vanaf een uur of twee tot ondergang invallend zonlicht.

De drie grotere potten en een kleinere rode pot (de twee bladeren ten midden van de drie) zijn een en dezelfde knol. De vier kleinere zwarte potten zijn pups van een andere basjoo, die nu ingepakt staat in de tuin.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Musa basjoo binnen overwinteren

Berichtdoor M.altispinosus op 17 dec 2016 11:55

Na de google zoekopdracht; musa roze bloem/pink flower en de verschillende afbeeldingen gezien te hebben. Ben ik tot de volgende soorten gekomen, die het in mijn ogen zouden kunnen zijn:
- musa ornata
- musa velutina

Ik vermoed dat om de velutina gaat, daar de bladstelen wat rozig zijn. De ornata lijkt groenere bladstelen te hebben, of heb ik het mis?

Afbeelding

Heb een vermoede dat in de andere musa ook een bloem op komst is. De afgelopen 2 dagen zie ik een "verdikking" in de schijnstam langzaam omhoog groeien. (rode pijltje)
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor Rob op 18 dec 2016 23:43

Ik dacht ook gelijk aan M. velutina Ronald.
Er staan andere foto's van bloeiende velutinas op het forum btw...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor hoekievld op 19 dec 2016 10:37

dit is mooier dan een Basjoo :mrgreen:
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor M.altispinosus op 19 dec 2016 15:27

Bedankt Rob, heb de andere topics gevonden :)

hoekievld schreef:dit is mooier dan een Basjoo :mrgreen:

Nog eentje dan ;)
Afbeelding
2 dagen na de vorige foto en de ook de andere bloem komt te voorschijn. Als je een uurtje na de bloem kijkt zie je hem groeien :o
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten