Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor hanscazan op 27 dec 2017 21:50

Carlo, staat de Musa sp royal purple ook al in het draadje bananen in bloei? Zou weer een mooie aanvulling zijn : Ook mbt zoekopdrachten lekker bij elkaar :thumb_up: .

En Rob, zojuist je Dwarf opgepot voor a.s. lente, zie draadje Bonne
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor Derksuh op 28 dec 2017 00:16

hanscazan schreef:Derksuh, heb je een zo licht mogelijke koele plaats? Overlevings ritme. Dagen zijn van 14 naar 6 uur licht gegaan bijkomend veranderde temperatuur. Ik overleef deze planten met beperkt water, extra licht maar geen extra warmte maar puur overleven. Tenzij je alles weet te stimuleren. Tis gevoel, groene vingers noemen ze dit, voel je planten aan...... ;) maar hoef ik jou niet te vertellen.
Ik hoop volgend jaar op een bloeiende velutina, groet en blijf delen ;)
tot 2018


Bedankt voor jouw reactie! Hij kan nog wat koeler staan met ongeveer evenveel licht. Toch bang dat de groei stil valt, vandaar nu nog in de verwarmde woonkamer. Zal morgen een aantal foto's uploaden voor de liefhebber.

Ooit al een een bloeiende velutina gehad?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor Derksuh op 28 dec 2017 14:24

20 december
Afbeelding

28 december
Afbeelding
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor Rob op 28 dec 2017 14:50

Hoe jullie het doen in huis weet ik niet, maar mooi is ie zeker! :applaus:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor hanscazan op 28 dec 2017 17:43

geweldig Derksuh, Geloof dat Carlo deze geplaatst heeft maar dit is ook een prachtig exemplaar welke zeker in het draadje erbij past, ( PLZ doen. ). Groei vertragen is volgens mij langer genieten maar daarvoor laat ik het laatste woord aan Carlo :). Velutina hoop ik ook volgend jaar in bloei te hebben. Wat je zegt, deze is momenteel volledig in rust bij 5 graden en veel licht, staat prachtig maar egt stil!. Maw de bloem zal ook conserveren denk ik en weet niet of deze over 2 maanden verder gaat of dat je nu deze idd beter binnen kunt houden minder licht maar warmer.
Zoals ook Bonne met zijn bloeiende Dwarf doet is..... wat zegt het gevoel.
Ervaringen delen is dus voor iedereen leerzaam, dus vooral doorgaan en dank je wel!
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor Carlo op 29 dec 2017 11:12

Hans is heb je verzoek ingewilligd. Tevens mijn bericht op pagina 2 van dat topic gepimpt met mooie foto's.
Groeivertraging doen de tuinders vaak met bepaalde stoffen in combinatie door te spelen met licht(duur) en temperatuur maar is voor de hobbyist niet echt weggelegd. Hoeft ook niet bij de bloei van een banaan want ondanks het snelle verschijnen van een bloem, doet ie er erg lang over om te bloeien. De condities zijn in deze tijd toch al minder qua licht intensiteit en duur en de temperaturen zijn in huis doorgaans ook wat minder dan met hoogzomer buiten waardoor de bloei automatisch langer duurt.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor hanscazan op 29 dec 2017 15:41

En hiervoor een dikke duim erbij, dank je wel Carlo :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor M.altispinosus op 01 jan 2018 00:42

Derksuh schreef:Iemand enig idee waardoor de bloem en bananen in de comment hierboven verschrompelde en geen bananen gaf? Dit wil ik natuurlijk voorkomen!

Onervaren in het houden van tropische planten :fluiten:

Terugkijkend denk ik dat het een combinatie van factoren is geweest. De grootste boosdoener is volgens mij de vloerverwarming geweest. Hierdoor was de kluit aan de onderzijde in de pot gort droog, terwijl de top 10 cm normaal vochtig was.

Ik gaf alleen van bovenaf water en dacht dat dit voldoende was. Er kwam immers water te staan in de onderschaal en na een dag was de schaal leeg.
Ik ging ervanuit dat dit opgenomen was door de potgrond/plant maar achteraf bleek dit gewoon te verdampen. Goed voor de luchtvochtigheid maar de pot droogde iedere dag een beetje meer uit.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor Derksuh op 01 jan 2018 15:04

hanscazan schreef:geweldig Derksuh, Geloof dat Carlo deze geplaatst heeft maar dit is ook een prachtig exemplaar welke zeker in het draadje erbij past, ( PLZ doen. ). Groei vertragen is volgens mij langer genieten maar daarvoor laat ik het laatste woord aan Carlo :). Velutina hoop ik ook volgend jaar in bloei te hebben. Wat je zegt, deze is momenteel volledig in rust bij 5 graden en veel licht, staat prachtig maar egt stil!. Maw de bloem zal ook conserveren denk ik en weet niet of deze over 2 maanden verder gaat of dat je nu deze idd beter binnen kunt houden minder licht maar warmer.
Zoals ook Bonne met zijn bloeiende Dwarf doet is..... wat zegt het gevoel.
Ervaringen delen is dus voor iedereen leerzaam, dus vooral doorgaan en dank je wel!


Ga ik doen!

Verder bedankt ik iedereen voor de informatie. Vandaag de eerste verschijnselen van een drietal banaantjes waargenomen. Toch de banaan naar de gang verhuisd. Gemiddelde temperatuur 15 a 16 graden. De bladeren drogen in de woonkamer echt onwijs hard in. Hebben inderdaad vloerverwarming en besproei de bladeren dagelijks.

Zal snel wat uploaden! :thumb_up:
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Musa ?? binnen overwinteren incl bloem

Berichtdoor hanscazan op 01 jan 2018 17:18

20180102_123237-756x1008.jpg
2 x Basjoo op voorgrond rechts hoger de velutina midden de humilis en 2x dwarf op de achtergrond
20180102_123237-756x1008.jpg (192.29 KiB) 4401 keer bekeken
Mijn 2 basjoo's, 2 dwarfs, rond 80-90cm stam en 1 velutina vol in blad dus niet geknipt en de Chamaerops humilis staan rond 5 graden volledig in stilstand in de schuur wel met polycarbonaat dak, zeg maar halfkas :).
Onder de 3- 5 graden 'nachts zet ik kachel aan, dan springt de electrische kachel aan om het op deze temp te houden, maw vorst eruit houden. Alles conserveren en vooral max 1 bekertje water bij deze temperaturen per MAAND!, geen groei. geen verdamping is geen gebruik, maw vocht en koude is killing.
15 graden is lijkt me mooie temp, ook mijn ensete welke op 2 nov volledig geknipt is (zie draadje) staat er vandaag de dag ook zonder verschil nu nog hetzelfde erbij.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten