Sikkemensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Sikkemensis

Berichtdoor dick1954 op 05 apr 2017 21:11

Hallo,

Nog steeds geen groei van de Sikkemensis hoe is het bij jullie.Ik heb er een stuk van afgesneden ziet er erg bruin uit en laat nog steeds niets zien.Moet ik me zorgen maken?
dick1954
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 jul 2014 10:50
1 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor Carlo op 06 apr 2017 01:16

Ja. Moet groen zijn dus beter nog een stuk eraf snijden.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor hoekievld op 06 apr 2017 09:57

hi Carlo,

Na jaren lang basjoo's te hebben gehad en vorig jaar een bloen, vind ik het tijd worden om naar een andere soort te gaan kijken.
Zaterdag haal ik een Sikkimensis op.

Wat zijn jou bevindingen? Is deze net zo kou bestand als de Basjoo? of beduidend minder?
Ik weet dat deze trager op gang komt dan de basjoo, maar groeit deze uiteindelijk sneller?

Ik hoor veel tegenstrijdige verhalen maar misschien kan jij wat van je ervaring delen, ik zie jou toch als de Musa man ;)
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor Carlo op 08 apr 2017 14:52

Sikkimensis staat hier al vier jaar in de volle grond. Destijds ook een paar gezaaid als ondersoort red tiger maar ik vind de verschillen minimaal. Het jammere van de verschillende soorten is ook dat hoe ouder/groter de musa, hoe minder kleur en dus uiteindelijk allemaal richting het uiterlijk van een Basjoo gaan.
Vergeleken met de Basjoo en helen's hybrid vind ik wel dat ze wat minder snel pups maken. Wat me ook al een peer keer is opgevallen is dat ze onder de schaduw van een boom veel krachtiger groeien dan in de zon.
Winterhardheid is wel oké wat mij betreft, tenminste met mijn manier van overwinteren. Ik heb zelfs een paar kleinere planten flink dik ingepakt, zonder lichtslang (iets van 10 lagen dunne bubbelfolie errond) en deze planten zijn zowat tot 10cm boven de grond afgevroren en nu al weer uitgelopen. Dit zelfde verhaal geldt overigens ook voor een drietal musa campensis die daar vlakbij staan. Dat schept dus weer nieuw mogelijkheden wat mij betreft. Musa thai black met verwarming helaas niet overleeft.
Bovendien had ik ze net voor de vorst ook nog eens uitgestoken en op een andere plaats gezet en daarmee dus ook nog eens het wortelgestel flink kleiner gemaakt.
Al met al een goede vervanger van de Basjoo. Bij gelegenheid zou ik ook willen adviseren om eens een Helen's hybrid aan te planten. Die geven eigenlijk nog veel dikkere en grotere stammen dan de Basjoo, althans in mijn tuin.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor hoekievld op 10 apr 2017 10:16

dankjewel Carlo!
Ben afgelopen weekend even bij Ziara geweest en een gewone Sikkimensis op de kop getikt en een mooie Maurelli.

Ben benieuwd wat mijn ervaring zal zijn, ik zet hem op dezelfde plek als waar mijn basjoo stond
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor homer op 10 apr 2017 11:04

ik heb al jaren sikkimensis en ik vind ze veel mooier dan de basjoo de bladeren hangen minder en schuren minder snel. van de 9 stammen had ik er een paar niet in gepakt alleen een plastic zak erover voor de regen en alles (behalve een die wel in gepakt was) is uit aan het lopen.

ze zijn goed winterhard denk ik en groeien razend snel.
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor hoekievld op 10 apr 2017 11:56

Vind de donker rode kleur aan de onderkant van het blad zo mooi, maar hoe ouder de plant hoe minder je daarvan terug gaat zien ben ik bang :)
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor dick1954 op 10 apr 2017 23:12

Ik heb een sikkemensis helemaal af moeten snijden tot aan de voet wel jammer.Maar daar zit gelukkig nog wit heb ook de wortels bekeken en waren nog goed.Ben toch wel benieuwd of hij nog uit gaat lopen heb hem wel nu in een pot gezet.
dick1954
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 jul 2014 10:50
1 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor homer op 05 jun 2017 12:19

Ik vroeg me af, ik heb een groep sikkemensissen staan en allemaal lopen ze uit behalve een van de dikste die doet niets, zou het kunnen zijn dat die een bloem aan het ontwikkelen was maar die aan het begin van de winter heb afgesneden voor het inpakken?
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Sikkemensis

Berichtdoor Carlo op 05 jun 2017 14:53

Dat kan maar dat zou je dan wel aan het snijvlak moeten kunnen zien. Een doorsnede van een bloemsteel ziet er anders uit dan dat van een blad. Ook zou de stam verstopt kunnen zijn dus aan te raden is om er een stuk van af te halen en kijken of het gehele snijvlak mooi wit/groen is. Op dit moment moeten echt alle bananen groei vertonen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten