Planten hormonen toedienen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Planten hormonen toedienen

Berichtdoor Bjorn. op 28 mei 2017 21:21

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het toedienen van groei hormonen (auxine) op bananenplanten?
Ik wil dit jaar gaan experimenteren of het zinvol is om extra hormonen te geven zodat ze nog sneller gaan groeien.
Bjorn.
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 14 aug 2011 19:48
5 bedankjes

Re: Planten hormonen toedienen

Berichtdoor Troy op 28 mei 2017 23:38

Ik heb geen ervaring met het gebruik van hormonen op bananen maar in princiepe kun je met hormonen zoals auxine groei reguleren. Bedenk wel dat je banaan hele rare vormen kan aannemen en zelfs kapot kan groeien. Bij auxine zul je vooral groei in de grootste stam krijgen(apicale dominantie) en zullen er geen of minder uitlopers meer worden gemaakt. Waarschijnlijk krijgt je banaan ook zeer slappe gerekte bladeren en kan er extra wortelgroei worden gestimuleerd. Bij weefselkweek bananen worden natuurlijk ook auxine gebruikt, wellicht kun je hier nog wat research naar doen.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Planten hormonen toedienen

Berichtdoor Bjorn. op 29 mei 2017 13:48

Troy schreef:Ik heb geen ervaring met het gebruik van hormonen op bananen maar in princiepe kun je met hormonen zoals auxine groei reguleren. Bedenk wel dat je banaan hele rare vormen kan aannemen en zelfs kapot kan groeien. Bij auxine zul je vooral groei in de grootste stam krijgen(apicale dominantie) en zullen er geen of minder uitlopers meer worden gemaakt. Waarschijnlijk krijgt je banaan ook zeer slappe gerekte bladeren en kan er extra wortelgroei worden gestimuleerd. Bij weefselkweek bananen worden natuurlijk ook auxine gebruikt, wellicht kun je hier nog wat research naar doen.


Hi Troy" Over de nadelen heb ik inderdaad ook wat gelezen, lange dunne bladeren.. Ik ga het proberen bij de "ensete maurelli" uiteraard dien ik het toe met maten. Want ik wil natuurlijk de kans op rare vormen zo min mogelijk beperken.. ik ben benieuwd ;)
Bjorn.
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 14 aug 2011 19:48
5 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten