Musa basjoo water geven in volle grond

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Den Dave op 31 mei 2017 07:33

image.jpeg
image.jpeg (122.41 KiB) 6363 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (139.78 KiB) 6363 keer bekeken
Ik heb vorig weekend 2 kleine musa's in de volle grond gezet na eerst 2 dagen in de schaduw gestaan hebben. De bladeren gingen wat hangen erna maar dat is normaal heb ik gelezen. Ik heb ze bemest met korrels voor mijn gras. Ik geef hun elke dag smorgens en s'avonds wat water met de gieter. Gisteren had ik er geen tijd voor smorgens en toen die avond merkte ik op dat de rand van het blad een rare kleur kreeg. Is dat nu van te weinig water of te veel water? Mag ik wel zoveel water geven? En om de hoeveel tijd moet ik ze bemesten? Bladluis heeft heel de buurt last van maar ik behandel mijn planten om de 2 weken en die zitten nu niet op de musa.
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor hoekievld op 31 mei 2017 09:44

is een beetje verbranding door de zon, de nieuwe bladeren hebben daar geen last van
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor jaak op 31 mei 2017 13:52

Dave ,

Nog iets te snel in de zon maar zoals hoekievld zegt hebben de nieuwe bladeren er geen last van , bananen zijn grote eters en dronkaards ,strooi mest rond de banaan en als dat verdwenen is kan je opnieuw strooien , met water geven moet je je niet inhouden en zeker niet in dit seizoen , hoe meer blad hoe meer verdamping hoe meer dorst de plant heeft.

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Den Dave op 31 mei 2017 17:58

Oef ik dacht al dat ik iets verkeerd gedaan had wat de plant misschien nog bruiner liet kleuren. Ik merk het nu pas op terwijl ze toch 4 dagen in de volle grond staan. Bedankt voor de reacties! :)
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Den Dave op 31 mei 2017 21:10

Ik kom vandaag thuis en de bladeren zagen er weer iets slechter uit. Ik zag er een paar mieren inzitten en toen ik goed keek zat er toch bladluis diep in het nieuwe blad. Dus net even behandeld en dan zullen we morgen zien. Hier in de buurt is echt een bladluizen plaag aan de gang heel de bomen van de gemeente vol en onkruid langs de weg ook. Heb de gemeente al gebeld vandaag en ze gingen me nog terug Bellen. Ik ben van plan misschien wat lieveheersbeestje larven te kopen want met zo'n plaag kan ik blijven sproeien elke week :/
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Carlo op 31 mei 2017 21:43

Die eerste 2 dagen in de schaduw hebben geen nut van betekenis gehad. Wanneer de bladeren geen zon hebben gezien zullen ze vrijwel geheel verbranden bij buitenplaatsing van de plant. Zoals gezegd zal het nieuwe blad bestand zijn tegen zonlicht.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Den Dave op 31 mei 2017 23:31

Ok, dat wist ik niet. ik dacht dat na paar dagen schaduW de plant niet meer zou verbranden
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Den Dave op 11 jun 2017 10:21

image.jpeg
image.jpeg (134.74 KiB) 6142 keer bekeken
Ze hebben nu allebei een nieuw blad maar de linkse lijkt ineens te stoppen met groeien. Blad is niet zo ver uitgerold als de andere en lijkt of de sigaar er niet meer uit wil komen terwijl de andere al weer bijna een nieuw blad heeft. Heeft dat misschien iets te maken met de harde wind van vorige week?
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor Den Dave op 11 jun 2017 23:26

Laat maar net toch het kleine begin van de sigaar gezien :)
Den Dave
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 13 mei 2017 08:13
0 bedankjes

Re: Musa basjoo water geven in volle grond

Berichtdoor jop op 03 jul 2017 20:15

Hi Den Dave,

Maak je geen zorgen over je Musa basjoo's; Zolang ze op een zonnige plek in je tuin staan (met zo veel mogelijk zon in de vroege ochtend), met voldoende water en voeding kan het eigenlijk niet fout gaan. Het is zeer waarschijnlijk dat de eerste bladeren op den duur helemaal verbranden in de volle zon, maar als het eenmaal zo ver is heeft de plant al lang nieuwe bladeren aangemaakt die juist optimaal kunnen profiteren van die volle zon zoals Carlo al zei. Je maakt je dan ook echt niet meer druk over die paar baby bladeren, deze knip je er gewoon af. Vanaf dat moment wordt de banaan ook sterker en is hij minder gevoelig voor bladluis en ander ongedierte.

Eigenlijk is deze plant niet echt gevoelig voor bladluis en schimmel, alleen jonge exemplaren hebben dit bij mij wel eens. Op de grote planten heb ik nog nooit luis gezien en ik kan ze de hele winter in bubblefolie ingepakt laten staan (buiten, en nat) en als ik ze daarna in het voorjaar uitpak is er geen plekje schimmel te bekennen, in tegenstelling tot Ensete ventricosums die bij 5 graden en vocht al beginnen met rotten.

Succes.
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten