Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Berichtdoor nicomia op 09 jul 2017 15:11

Hallo mensen op internet kun je wel vinden dat de musa basjoo niet eetbaar zou zijn,maar niet waarom.Zijn ze niet te eten vanwege de smaak of zijn ze giftig
Rara wie kan het mij vertellen.
Mvrgr nicomia
nicomia
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 jun 2017 22:13
0 bedankjes

Re: Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Berichtdoor zweetkonijn op 22 jul 2017 21:47

De bananen worden in België en Nederland maar een 3-5cm groot en zitten boordevol zaadjes. Vandaar dat je ze niet kan eten, ik denk als je het vruchtvlees tussen de zaadjes uithaalt dat je dit kan eten, maar dit smaakt volgens mij naar een onrijpe banaan...
zweetkonijn
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 aug 2015 21:43
0 bedankjes

Re: Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Berichtdoor Carlo op 23 jul 2017 10:20

Klopt, wanneer er te veel zaden in zitten worden ze bestempeld als niet eetbaar. In onze lage landen zijn de vruchten door de veel te korte rijpingsperiode inderdaad nog lang niet volgroeid. Een tomaat of paprika die pas aan de plant hangt ga je ook niet eten.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Berichtdoor Pieter73 op 23 jul 2017 17:50

Dat zou betekenen dat de basjoo toch via zaad te vermeerderen zou zijn? En dat ie zelfbestuivend is? Klopt dat? Ik heb nog nooit basjoo zaad te koop aangeboden zien worden, ook niet vanuit het buitenland geïmporteerd.
Dit jaar heb ik een basjoo die gelijk aan het begin van het seizoen is gaan bloeien. En ik heb na een paar rijtjes bananen de knop er af geknipt zodat alle voeding en energie naar die paar banaantjes gaat. Nu zal ik gaan zien hoe groot ze in 1 seizoen maximaal kunnen worden.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Berichtdoor prutser 2 op 24 jul 2017 00:10

hhmm, nee ze zullen hier niet rijpen , we kunnen proberen wat we willen ,maar gaat hier niet lukken, het is hier gewoon te wisselvallig weer, heb ze al jaren hier groeien en ieder jaar wel bloemen erin ,soms ook zoals bij pieter73 vroeg in de lente de bloei, kan de hele zomen genieten van de bloem en de tros banaantjes die er wel aan komen, maar de banaantjes groeien niet door, ze stoppen bij 10 cm, en de zaden rijpen ook niet, dus geniet van dit alles want het is wel mooi om te zien, de musa velutina die krijgt wel eetbare banaantjes en die zaden rijpen wel in ons klimaat, daarintegen zijn die weer niet zo kou tolerant als de musa basjoo,het zit hem in de soort,wand de musa dwarf ( musa acuminata dwarf cavendish) geeft ook in nederland eetbare banaantjes ( bananen ) zonder pitjes, maar ook totaal niet winter hart, voor echte vrucht zetting bij musa basjoo is veel meer warmte nodig in een langere periode, misschien als het klimaat zo blijft veranderen zal het kunnen lukken, maar tegen die tijd zijn er al lang heerlijke betere rassen met goede eetbare bananen zonder die pitjes
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Waarom zijn de bananen van musa basjoo niet eetbaar?

Berichtdoor Carlo op 24 jul 2017 00:21

Dat zou betekenen dat de basjoo toch via zaad te vermeerderen zou zijn? En dat ie zelfbestuivend is? Klopt dat? Ik heb nog nooit basjoo zaad te koop aangeboden zien worden, ook niet vanuit het buitenland geïmporteerd.


Basjoo geeft geen zaden en wordt alleen vegetatief of via pups vermeerderd. Het niet eetbare bij een Basjoo wordt dus bedoeld als niet volgroeid. Of ze in land van herkomst wel eetbaar zijn is mij onbekend maar ik zou haast zeggen van wel.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten