Velutina maakt rare bladeren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Velutina maakt rare bladeren

Berichtdoor bananenvraag op 22 jul 2017 21:08

velutina.jpg
velutina.jpg (54.41 KiB) 2767 keer bekeken


Hoi, ik heb een vraag.

Een paar weken geleden kocht ik een Musa Velutina stekje, er zaten zo'n 3-4 bladeren aan en gezonde wortels toen ik hem kocht.
Maar naar een tijdje werden de bladeren bruin en er kwam maar geen nieuw blad in.
Ik dacht dat ik hem misschien teveel water had gegeven. verkeerde potgrond, of misschien draineerde de pot niet goed.
Dus heb hem in een nieuwe pot met nieuwe potgrond gezet, waarbij ik zag dat de wortels wel flink gegroeid waren.
Nu viel me vandaag op dat er zich een hoop nieuwe bladeren uit de stam probeerde te duwen.
Heb de oude bladeren wat meer proberen los te wrikken waarbij 1 al per ongeluk afbrak. Ik heb ook een dwarf cavendish en het lijkt alsof bij de Velutina ook de oudere bladeren veel ''strakker'''om de stam blijven. Binnenin trof ik 3-4 nieuwe bladeren aan die niet goed hebben kunnen uitrollen en misvormd/ weggerot zijn, wat kan ik nu het beste doen?
bananenvraag
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 jul 2017 20:55
0 bedankjes

Re: Velutina maakt rare bladeren

Berichtdoor Carlo op 23 jul 2017 12:57

Welkom op het forum.

Stuk afsnijden zodat de nieuwe bladeren weer een vrije doorgang krijgen. De eerste bladeren zullen helaas niet zo fraai zijn doordat ze opgepropt zijn gegroeid maar ook die afsnijden moet je niet doen omdat dat de balans in de groei verstoord. Normaal heb je dit probleem in de lente en zou je nu al weer een mooie plant hebben. In jou geval wordt dat dus pas in de herfst. Een andere oplossing is er eigenlijk niet.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Velutina maakt rare bladeren

Berichtdoor bananenvraag op 24 jul 2017 00:33

Hoi Carlos, dankjewel!

Ik ben nog bananen beginneling en voor dit probleem met de velutina toch even op het forum aangemeld. Lees wel al vaak mee, kan een hoop leren hier!
bananenvraag
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 jul 2017 20:55
0 bedankjes

Re: Velutina maakt rare bladeren

Berichtdoor hoekievld op 24 jul 2017 13:35

hi Bananenvraag,

Ik zie dat je hem ook binnen hebt staan, denk dat de plant liever buiten zal staan en het dan ook zeker beter en sneller zal groeien ivm luchtvochtigheid ;) dus als je dan kans hebt zou ik hem zelf zeker buiten zetten :D
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Velutina maakt rare bladeren

Berichtdoor bananenvraag op 26 jul 2017 23:48

dankje! ik ga hem nog verhuizen naar de moestuin :) dan kan hij goed buitenstaan en in de kas overwinteren.
bananenvraag
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 jul 2017 20:55
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten