Heliconia rostrata, nu al overpotten?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Heliconia rostrata, nu al overpotten?

Berichtdoor davea op 23 jul 2017 19:00

Ik heb een jonge H.rostrata staan. Na veel problemen met wortelrot heb ik besloten de pllanten in krappe potjes te zetten en deze steeds iets te vergroten. In de winter gaan ze onder de lamp.

Nu is de groeit perfect, maar raakt de plastic pot, waarin hij staat, enigzins misvormt vanwege de zijscheuten en het toenemen van de wortelmassa. Potjes is nu ies ovalig doordat de wortels uitbteiden.

pot lijkt krap, maar plant groeit nog perfect. Radn jullie aan de plant u toch al over te potten in een slag grotere pot, of te laten staan totdat de groei stagneert? ( wwaarvan ik juist dacht dat je dat het best kon voorkomen)

Wat zouden jullie doen? laten staan totdat er stagnerende groei ontstaat of nu in een iets grotere pot zetten met verse aarde? ik wilde dit vanavond gaan doen dus ik hoop op een snel antwoord haha.

Alvadt bedankt,

Take care,

Dave
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: Heliconia rostrata, nu al overpotten?

Berichtdoor hanscazan op 23 jul 2017 22:49

Hoi Dave, in zo'n geval zet ik de uitgroeiende plant met pot en al in een nieuwe pot, druk de aarde aan tegen de pot ipv direct op de wortels, dan heb je de perfecte pasmaat.
Daarna plant en pot uit de nieuwe pot oude pot verwijderen en in het "ideale pot gat" plaatsen
In dat geval geen wortelschade en het ideale "nieuwe sok" gevoel voor de plant.
Gaat nooit mis, aanwateren met wortelbooster en groei gaat gestaag verder.
groet Hans
PS: na 5 jaar moet je er nu toch uit zijn ;)
http://www.greenculturesg.com/forum/ind ... ananasaea/
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Heliconia rostrata, nu al overpotten?

Berichtdoor davea op 24 jul 2017 09:43

ok, bedankt voor je reactie :D
klopt, maar planten gingen dood omdat ik ze in een cementkuip had staan.
Die kuip stond onder een lamp. Desondanks bleef de aarde te nat en rot steeds alles weg.

dit was een geredde zijscheut en ik dacht. Ik zet nu eens alles in een zo'n klein mobelijke pot. Dit deed ik eigenlijk nu voor het eerst eigenlijk. Heel dom van me. Maar de groei gaat nu erg goed.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: Heliconia rostrata, nu al overpotten?

Berichtdoor hoekievld op 24 jul 2017 10:23

ik heb deze plant in een vrij kleine stenen pot staan buiten.
Als je gewoon zorgt voor een goed drainerende grond is er niet zoveel aan de hand, ik geef hem ook niet zoveel water al bananen, behandel hem eigenlijk meer als een strelitzia qua water geven, zo af en toe dus, de regen doet de rest
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten