Musa basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa basjoo

Berichtdoor leroy op 17 nov 2017 15:29

ik vind het maar een zielig aanzicht...hier hetzelfde verhaal :(
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor hanscazan op 17 nov 2017 19:24

enige wat ik me kan verzinnen is dat ik de planten "koud" 15 oktober heb opgepot en ze buiten heb laten staan in regen en wind, iets in de luwte. Meeste bladeren heb gehalveerd behalve de sigaar.
alles staat zoals je ziet nog groen.
wellicht net doen of ze de winterstalling ingaan en alle bladeren knippen en sigaar laten, wel vochtige grond houden als je ze binnen zet, blad verliest vocht,
Zoals ik er reeds velen voorbij zag komen voor winterstalling hadden ze allen geen blad meer in de schuurtjes.
Suc6 do not dispear
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor hanscazan op 18 nov 2017 14:10

Mijn ingepakte basjoo en sikkemensis groeien vrolijk door de winter bescherming heen. Komende 2 weken nog steeds zacht, wat doen jullie in zo'n geval? bovenkant van de bescherming de vrijheid geven?
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor Carlo op 19 nov 2017 13:56

Goede vraag Hans. Ben hier ook bezig met de voorbereidingen en heb alles verder al klaar liggen. Als het eenmaal echt nodig is heb je ineens tijd te kort. Heb al wel een Basjoo pol compleet ingepakt staan maar echt nodig is het vooralsnog niet. Hoe langer je wacht, hoe kouder het ook voor jezelf wordt als je aan de slag moet.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor Dennis_S op 19 nov 2017 22:42

Hangt een beetje van je bescherming af. Kun je er goed bij, dan gewoon wat terugsnijden. Zo niet, lekker laten gaan. Ik zorg er altijd voor dat er wat rek zit in de bovenkant van mijn verpakking. Komt de groei niet in het najaar, dan wel in de eerste maanden van het voorjaar. Wat er niet uitziet snij ik gewoon af na het uitpakken in het voorjaar.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor dick1954 op 23 nov 2017 23:46

Hallo,

Ik heb buiten basjoo`s en die pak ik nooit in.Wel heb ik in een kamer boven twee sikkemensis planten gezet en groeien gewoon nog door.Misschien niet te veel verwennen.
dick1954
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 jul 2014 10:50
1 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor Dennis_S op 24 nov 2017 08:11

Ik doe inpakken met twee redenen: om er voor te zorgen dat ik in juni al weer een 4 m hoge pol heb en omdat de stammen dan vroeg of laat gaan bloeien. ZO heb ik elk jaar wel een of twee stammen die bloeien en dat blijft toch iets leuks om (te laten) zien. Niet inpakken kan ook prima. De boel komt dan wat later op gang en bloei zit er dan meestal niet in.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor hanscazan op 20 feb 2018 17:48

Volgens mij een vraag welke bij meerdere op de tong ligt,
3 maanden geleden ingepakt, nu een 1e week dag en nacht vorst nu voorspeld....., heb mijn Basjoo passief in de grond staan nog in vorm. Bijna zekerheid dat deze het loodje (pap wordt) legt volgende week.
Heeft het dus nog zin deze in de komende dagen uit te steken, ff op te potten en de grotere stam te redden?
We gaan dus niet actief (met verwarming buiten) beschermen.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor Carlo op 20 feb 2018 19:59

Als ie er nog goed uitziet zou ik het zeker doen. Een grote stam staat toch weer gelijk aan twee groeiseizoenen. De grootte van de kluit is aan jou maar hoe groter de kluit des te meer gezonde wortels ie nog zal hebben, ofwel weer een iets makkelijkere start in de lente. Uitsteken en in een pot vorstvrij wegzetten. Musa's kunnen dat goed hebben en een enkele graad boven nul in bijvoorbeeld de garage of schuur zou al voldoende zijn. Ik heb een paar grote stammen die in de lente een andere plaats krijgen in de herfst uitgestoken en gewoon zo in een hoek in de kas gezet. Zelfs niet eens in pot. Geen probleem.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa basjoo

Berichtdoor hanscazan op 20 feb 2018 20:39

+1 bedankt voor de bevestiging ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten