Zouden mijn beide bananen het nog redden?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Zouden mijn beide bananen het nog redden?

Berichtdoor CasperCitrus op 07 nov 2017 12:37

Hallo allemaal,

Gezien het weer van de afgelopen tijd en het feit dat ik mijn Musa Helen's hybrid en mijn Musa Hajaray toch wel wat kou wou laten voelen ( ze schijnen immers met het rhizoom wat vorst te verdragen ) dacht ik , ik laat de beide planten nog even buiten staan, tot de bladeren slap gaan hangen , dan kunnen de planten nog daar eventuele waardevolle voedingsstoffen en mineralen uit ontrekken om vervolgens als kale stam met wortels in de pot met grond, waar ze nu in staan binnen te overwinteren , zo dacht ik de planten iets minder hard te laten groeien en ze iets makkelijker binnen te houden zonder al teveel te hoeven snoeien.

Echter ging het vanacht in Deventer ( provincie overijsel) toch wat vriezen , de bladeren hingen niet slap omdat ze bevroren waren en nog niet weer ontdooit waren , ik heb de bladeren vanochtend afgesneden , en de stammen in pot naar binnen in huis toe verplaatst naar de badkamer om ze daar te laten aclimatistren en ontdooien , de potgrond voelde licht bevroren aan , ik kon de grond induwen en dan leek het of de bovenste laag potgrond brak daaronder was de grond gewoon nat en koud maar wel zacht.

Aangezien ik de planten wel graag zo groot mogelijk wil poverhouden en niet vanaf 0 wil laten beginnen is mijn vraag dan ook of, jullie denken dat deze stammen het nog gaan redden?

De stammen voelde niet extra hard en stijf aan maar wel heel koud, het leek alsof de buitenkant licht bevroren was maar de plant al wel weer begon iets te ontooiden ik heb ze een half uur in de gaten kunnen houden maar moest toen gauw naar mijn werk , de stammen stonden nog recht overeind toen ik van huis ging. iemand een idee of deze stammen het gaan redden ?
Zodra ik vanavond thuis ben zal ik porberen foto's te maken en te plaatsen.


Met vriendelijke groeten,
Casper
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Zouden mijn beide bananen het nog redden?

Berichtdoor Carlo op 07 nov 2017 13:19

Ik verwacht dat het allemaal wel zal meevallen. Die stammen kunnen wel wat hebben.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Zouden mijn beide bananen het nog redden?

Berichtdoor danny2 op 07 nov 2017 18:57

Het binnen aclimatiseren is echt niet goed voor een plant, als ze dan toch geraakt zijn door de vorst laat ze dan gewoon buiten, wacht tot ze weer ontdooit is en snij ze dan af en plaats ze binnen.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Zouden mijn beide bananen het nog redden?

Berichtdoor Sharrr27 op 14 jan 2018 23:18

Hoi, ik hb al 1,5 jaar een bananenplant, alleen hij lijkt het zwaar te hebben wat nu! Ik hb hem cadeau gekregen en zou hem graag willen redden. Ik probeer bijlages toe te voegen alleen lukt dat niet zo (foto is te groot denk ik) mijn bananenplamt is mager en heeft een gekrulde blad de rest is uitgedroogt dat hb ik verwijdert. Mjn plant ziet er somber uit, ik ben bang dat ik teveel water heb gegeven..

Jullie tips zijn welkom, ik weet niet of ik het hier tussen mag plaatsen mijn vraag.
Sharrr27
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 jan 2018 22:57
0 bedankjes

Re: Zouden mijn beide bananen het nog redden?

Berichtdoor Bonne op 16 jan 2018 00:55

Foto toevoegen zou enorm helpen!
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten