Steeds minder bladeren bananenplant

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Steeds minder bladeren bananenplant

Berichtdoor Patrick778 op 16 jan 2018 16:56

Hallo, hopelijk hebben jullie iets meer verstand van bananenplanten dan wij.

In maart hebben wij een kleine (baby?) bananenplant gekocht. Deze staat voor het raam en groeide heel erg hard: elke week kwam er ongeveer wel een nieuwe blad bij. Ook stierven de onderste bladeren af, maar dat werd opgevangen door de nieuwe groei. Nu de winter er is, is de groei natuurlijk teruggenomen. Er vormen zich geen nieuwe bladeren, maar de onderste bladeren sterven nog steeds één voor één af. Op dit moment heeft de plant nog maar 3 bladeren en 1 blad wat nog opgekruld is. Het oudste blad begint alweer bruine randjes te krijgen, dus straks nog 2 bladeren. Zo zijn er de afgelopen maanden ook al 4 andere bladeren afgestorven, zonder dat er nieuwe voor terug kwamen.

Is dit normaal? Of doe ik iets verkeerd? De plant krijgt veel minder water dan in de zomer (1x per week / 2 weken) en ik besproei de bladeren af en toe met water. Ook geef ik de plant maandelijks voeding. De plant staat op dezelfde plek als in de zomer, er is helaas geen plek met meer zonuren.

Alvast bedankt voor je antwoord!
Patrick778
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 jan 2018 16:51
0 bedankjes

Re: Steeds minder bladeren bananenplant

Berichtdoor hanscazan op 16 jan 2018 17:38

Patrick, niet overbewateren.!. Zonlicht is deze winter duidelijk de boosdoener.
3 Dwarfs van al redelijk formaat doen het nu ff niet zoals je zelf ook beschrijft. Elke nieuwe pup groeit als een tierelier. Ik vermoed ff volhouden want een sigaar van 4 weken geleden opent zich nu pas maar wel heeeeel langzaam. De nieuwe pups knallen, de moederkoek (hoofdstam) is beter dan zon,water en mest. Zie Bonnes draadje.
Het is tijd dat de lente begint, zo snel mogelijk naar buiten als het weer het toelaat.
PS: mijn dwarfs in schuur (0-10C), 85cm stam, geen water wel normaal licht staan stil maar vertonen niet binnnen bananen blad afname. Dus binnen klimaat is nu ff wat minder, planten horen buiten ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Steeds minder bladeren bananenplant

Berichtdoor Subwoofer op 18 jan 2018 20:41

hanscazan schreef:Patrick, niet overbewateren.!. Zonlicht is deze winter duidelijk de boosdoener.
3 Dwarfs van al redelijk formaat doen het nu ff niet zoals je zelf ook beschrijft. Elke nieuwe pup groeit als een tierelier. Ik vermoed ff volhouden want een sigaar van 4 weken geleden opent zich nu pas maar wel heeeeel langzaam. De nieuwe pups knallen, de moederkoek (hoofdstam) is beter dan zon,water en mest. Zie Bonnes draadje.
Het is tijd dat de lente begint, zo snel mogelijk naar buiten als het weer het toelaat.
PS: mijn dwarfs in schuur (0-10C), 85cm stam, geen water wel normaal licht staan stil maar vertonen niet binnnen bananen blad afname. Dus binnen klimaat is nu ff wat minder, planten horen buiten ;)


dus de dwarf cavendish kunnen 0-10 graden overleven? Ik heb hier 8-10 graden in de veranda in de winter en hoop dat lukt volgend jaar?
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Steeds minder bladeren bananenplant

Berichtdoor hanscazan op 18 jan 2018 22:07

Dwarfs (eigenlijk alle bananen) staan bij deze temperaturen wel stil in groei maar staan er mooi en vooral in rust bij. Sommige winter hardere (bijv basjoo's) laten iets van groei zien.
Zorg dat de kluit eerder droog dan nat staat en komt goed.

Bijv. Mijn Velutina stond ook in schuur droog, niets aan de hand en fris, dacht zal ik eens verwennen door nu al warmer en binnen te zetten (lente gevoel speelt op) dus van de week op zolder gezet bij 15 graden en je ziet hem verminderen qua gezondheid. 2 gezonde bladeren al gesneuveld. Waarschijnlijk ineens te weinig water :roll: omdat de sapstromen beginnen en te droge kluit :oops: .
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Steeds minder bladeren bananenplant

Berichtdoor Subwoofer op 20 jan 2018 15:58

Azo, vanaf maart gaat hij in de onverwarmde veranda, ben maar 3 bladeren verloren op zolder dit jaar, dus hopelijk groeit hij snel door.
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten

cron