Basjoo uit serre strippen of niet.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor yakuza op 03 jun 2010 19:17

Heb sinds 15 mei de basjoo terug uit de serre gehaald en in volle grond gezet.
Tijdens de winter is de verwarming in de serre 2 maal uitgevallen met een minimum temperatuur van -5.
De basjoo stammen van +/- 1m50 hebben het goed overleefd maar zijn erg verdroogd (buitenste lagen) en onder die lagen zit een opgedroogd schimmel. lijkt beetje op meeldauw.
Kan ik de buitenste lagen best strippen tot op de groene stam of gewoon zo laten?
Heeft nog iemand ervaring met dit fenomeen en wat gedaan?
Indien onduidelijk. foto's volgen nog vanavond.

greetz
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor Christophe op 03 jun 2010 19:22

Ja, ik zou de stammen zeker strippen tot de mooie groene stam weer tevoorschijn komt in jouw geval. En hoe zit het met de plant zelf? Zijn er al opnieuw mooie grote bladeren op de basjoo?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor yakuza op 03 jun 2010 19:37

Christophe schreef:Ja, ik zou de stammen zeker strippen tot de mooie groene stam weer tevoorschijn komt in jouw geval. En hoe zit het met de plant zelf? Zijn er al opnieuw mooie grote bladeren op de basjoo?


Heb de eerste bladeren moeten afsnijden om door de serre deur te geraken.
De planten hebben sinds 15 mei 1 nieuw blad en 1 op komst.
Spijtige is dat we een week of 2 (3) geleden nog een hagelbui hebben gehad met als resultaat lelijke bladeren. :cry:
De planten zelf groeien redelijk en hebben een paar nieuwe en oude scheuten.
Eigenlijk merkwaardig dat zo'n stam -5 kan trotseren. In de serre is er natuurlijk een andere vochtigheidsgraad in de winteren weinig of geen luchtverplaatsing. Anderen zijn wel naar de plantenhemel. een Maurelli,brugmansia,helen's hybride..........
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor yakuza op 03 jun 2010 20:16

De foto's.
Basjoo stam -5 overleefd. Oersterke krijger maar duidelijk met oorlogswonden :lol:
Herschaalde kopie van DSCN2241.jpg
Gestript
Herschaalde kopie van DSCN2241.jpg (225.82 KiB) 4103 keer bekeken
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSCN2242.jpg
niet gestript
Herschaalde kopie van DSCN2242.jpg (236.61 KiB) 4101 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2243.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2243.jpg (244.18 KiB) 4101 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2244.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2244.jpg (243.29 KiB) 4101 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2248.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2248.jpg (246.16 KiB) 4101 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2247.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2247.jpg (229.51 KiB) 4101 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN2249.jpg
Herschaalde kopie van DSCN2249.jpg (245.31 KiB) 4101 keer bekeken
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor Davy op 04 jun 2010 21:29

Ik zal u nu eens een super goeie raad geven se (en ik spreek uit veel ervaring).

Toen ik nog een zeer grote musa had, had ik dit fenomeen ook na de winter. Meestal liet ik de oude bladeren er nog aan ( de resten die de stam vormen dus). In de zomer nam ik dan de verdoogde delen weg stap voor stap. Vorig jaar had ik te vroeg te veel verdroogd materiaal weggehaald met het gevolg dat de stam te dun was voor zijn hoogte: een wankele boom dus + na een tijdje schoot het nieuw blad halverwege door de wand door de krachten! Een hernia dus....Heb hem kunnen afzagen tot onder de breuk. Dus: verdroogde delen weghalen mag maar stap voor stap. Eens goed in de groei zul je zoals ik op de foto's zie snel een groene stam hebben. Ok het is tijdelijk een lelijk zicht, ik kon mij ook meestal niet inhouden om te beginnen "pellen"

Succes!

Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor Tropthaipalms op 05 jun 2010 23:14

yakuza schreef:Heb sinds 15 mei de basjoo terug uit de serre gehaald en in volle grond gezet.
Tijdens de winter is de verwarming in de serre 2 maal uitgevallen met een minimum temperatuur van -5.
De basjoo stammen van +/- 1m50 hebben het goed overleefd maar zijn erg verdroogd (buitenste lagen) en onder die lagen zit een opgedroogd schimmel. lijkt beetje op meeldauw.
Kan ik de buitenste lagen best strippen tot op de groene stam of gewoon zo laten?
Heeft nog iemand ervaring met dit fenomeen en wat gedaan?
Indien onduidelijk. foto's volgen nog vanavond.

greetz


Hallo

Ik zou deze zeker niet afpellen en gewoon met rust laten tot de stam terug een mooie stamdikte heeft. Als je deze afpelt zullen ze zeker afbreken omdat de stam te slap word. Het is nu al risico
als er teveel wind op komst is dat ze zullen afbreken zonder deze af te pellen. Was ik jou zou ik
er een mooie bamboe of andere stok naastzetten en bevestigen met elastiekjes zodat het elastiek nog kan uitzetten met de groei van de stam , elastiekjes snijden ook niet in de stam met de groei.
Als hem terug een mooie dikte heeft kan je de stok verwijderen en beginnen af te pellen , maar waarom iedereen een banaan wil afpellen vind ik soms raar , in het wild natuur staan ze er ook zo bij met gedroogde vellen en het heeft ook zijn charme.

Mvg Michael
Tropthaipalms
 

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jun 2010 11:28

Ik kan me daar helemaal in vinden.
In de natuur worden ze ook niet gepeld.
Persoonlijk laat ik alles dan ook gewoon aan de stam zitten ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor Davy op 08 jun 2010 19:11

lapalmeraie schreef:Ik kan me daar helemaal in vinden.
In de natuur worden ze ook niet gepeld.
Persoonlijk laat ik alles dan ook gewoon aan de stam zitten ;)



Gohja smaak zeker. Er zijn er zelfs die een Trachy strippen :P Weet je nog? Dat vind ik ook niet mooi, leve de natuur..

De banaan wordt hier echter met mate zoals hierboven beschreven gestript omdat de vrouw dat mooier vindt dat fris groen.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor Tropthaipalms op 13 jun 2010 22:29

Davy schreef:
lapalmeraie schreef:Ik kan me daar helemaal in vinden.
In de natuur worden ze ook niet gepeld.
Persoonlijk laat ik alles dan ook gewoon aan de stam zitten ;)



Gohja smaak zeker. Er zijn er zelfs die een Trachy strippen :P Weet je nog? Dat vind ik ook niet mooi, leve de natuur..

De banaan wordt hier echter met mate zoals hierboven beschreven gestript omdat de vrouw dat mooier vindt dat fris groen.


Van de circa 45 trachycarpussen ik in mijn tuin bezit heb ik er ook ene van gestript , kwestie van niet altijd op die harige stammen moeten kijken. :lol:

Mvg Michael
Tropthaipalms
 

Re: Basjoo uit serre strippen of niet.

Berichtdoor Benjamin op 13 jun 2010 22:57

En ik maar sparen voor me eerste :)
Benjamin
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 12 apr 2010 15:41
2 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten