bananenprobleem leek

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

bananenprobleem leek

Berichtdoor michaelvg op 05 jun 2010 16:27

Dag iedereen,

ik ben nieuw op dit forum, heb ook totaal geen ervaring met planten verzorgen maar het boeit me wel om een toffe plant te zien groeien.

Onlangs ben ik verhuisd en heb een bananenplant meegekregen van mijn vroegere appartementgenoot. Hij heeft er altijd zorg voor gedragen en de plant had heel veel bladeren.
Naarmate de tijd voorbijging werden meer en meer bladeren bruin, ongetwijfeld door te weing licht maar ook een te kleine pot. Nu heb ik de plant verpot, en hij staat ook meer in het licht. Dat had duidelijk effect. Na maanden geen enkele groei te zien is het ene blad dat er al lang op stond eindelijk beginnen openkomen. Ondertussen was het ook al bruin aan het worden en beginnen scheuren. Daardoor komt het blad nu niet goed open, de onderkant blijft min of meer gesloten en verstikt de nieuwe bladeren die eronder uitkomen. (of toch zouden moeten uitkomen).
Vorige week kwam er ook plots een scheut uit. De groeit heel snel en is nu al een paar cm groot. ER zit dus wel degelijk nog leven in de plant.
DSCN1869.JPG
DSCN1869.JPG (94.1 KiB) 2409 keer bekeken
DSCN1871.JPG
DSCN1871.JPG (109.88 KiB) 2409 keer bekeken
DSCN1877.JPG
DSCN1877.JPG (67.03 KiB) 2409 keer bekeken



Nu vraag ik me af wat ik met de moederplant moet doen. Zoals je ziet op de foto staan er nog maar twee zielige blaadjes op en mss is het wel beter om hem helemaal af te snijden en opnieuw te beginnen? Op de foto zie je ook dat de binnenkant van het nieuwe blad aan het 'rotten' is omdat het blad niet goed open kan komen.
DSCN1873.JPG
DSCN1873.JPG (30.74 KiB) 2409 keer bekeken


Indien ik best volledig afsnij, hoe doe ik dat dan? zo dicht mogelijk tegen de aarde? Of laat ik nog wat cm over?

Zou het helpen om de restanten van de oude, afgeknipte bladeren af te trekken tot helemaal onderaan? OP de foto zie je dat er een achter de bruine bladere een groene stam zit. Misschien is het niet goed om deze te 'versmachten' achter de bruine bladeren? Of net wel? Deze bruine restanten voelen nog altijd redelijk vochtig aan, dus mss heeft het wel een functie en laat ik ze beter aan?
DSCN1874.JPG
DSCN1874.JPG (53.59 KiB) 2409 keer bekeken
DSCN1875.JPG
DSCN1875.JPG (52.34 KiB) 2409 keer bekeken


Veel vragen, maar ik ben een totale leek en vind niet echt de info die ik zoek op de verschillende forums.

Heeft er iemand ook een idee welk type plant dit is?

Bedankt!!
michaelvg
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 jun 2010 16:01
0 bedankjes

Re: bananenprobleem leek

Berichtdoor Tropthaipalms op 05 jun 2010 23:03

michaelvg schreef:Dag iedereen,

ik ben nieuw op dit forum, heb ook totaal geen ervaring met planten verzorgen maar het boeit me wel om een toffe plant te zien groeien.

Onlangs ben ik verhuisd en heb een bananenplant meegekregen van mijn vroegere appartementgenoot. Hij heeft er altijd zorg voor gedragen en de plant had heel veel bladeren.
Naarmate de tijd voorbijging werden meer en meer bladeren bruin, ongetwijfeld door te weing licht maar ook een te kleine pot. Nu heb ik de plant verpot, en hij staat ook meer in het licht. Dat had duidelijk effect. Na maanden geen enkele groei te zien is het ene blad dat er al lang op stond eindelijk beginnen openkomen. Ondertussen was het ook al bruin aan het worden en beginnen scheuren. Daardoor komt het blad nu niet goed open, de onderkant blijft min of meer gesloten en verstikt de nieuwe bladeren die eronder uitkomen. (of toch zouden moeten uitkomen).
Vorige week kwam er ook plots een scheut uit. De groeit heel snel en is nu al een paar cm groot. ER zit dus wel degelijk nog leven in de plant.
DSCN1869.JPG
DSCN1871.JPG
DSCN1877.JPG


Nu vraag ik me af wat ik met de moederplant moet doen. Zoals je ziet op de foto staan er nog maar twee zielige blaadjes op en mss is het wel beter om hem helemaal af te snijden en opnieuw te beginnen? Op de foto zie je ook dat de binnenkant van het nieuwe blad aan het 'rotten' is omdat het blad niet goed open kan komen.
DSCN1873.JPG


Indien ik best volledig afsnij, hoe doe ik dat dan? zo dicht mogelijk tegen de aarde? Of laat ik nog wat cm over?

Zou het helpen om de restanten van de oude, afgeknipte bladeren af te trekken tot helemaal onderaan? OP de foto zie je dat er een achter de bruine bladere een groene stam zit. Misschien is het niet goed om deze te 'versmachten' achter de bruine bladeren? Of net wel? Deze bruine restanten voelen nog altijd redelijk vochtig aan, dus mss heeft het wel een functie en laat ik ze beter aan?
DSCN1874.JPG
DSCN1875.JPG


Veel vragen, maar ik ben een totale leek en vind niet echt de info die ik zoek op de verschillende forums.

Heeft er iemand ook een idee welk type plant dit is?

Bedankt!!


Hallo

Deze banaan heeft inderdaad binnen gestaan , door het plots van binnen naar buiten te zetten verbranden de bladeren door de uv stralen , dit is geen probleem want de nieuwe bladeren die eruit komen zullen uv bestendig zijn. Een bananeplant is heel sterk en hoef je zo geen zorgen te maken.
Zelf als zaakvoerder importeer ik knollen van zeldzame collector bananen waarbij ik deze na de persoonlijke import terug in in pot stop en deze terug verder groeien.
Aan het blad te zien en de snelle groei van uitlopers zal het een Musa Basjoo zijn.
Als je de oude vellen van de stam wil halen kijk dan eerst of het gedroogt blad tot onderaan los hangt.
Trek nooit vanboven naar beneden maar van onderaan naar boven toe. Als men van boven naar beneden trek loop je de kans dat je de stam open trekt omwille het oud blad nog niet helemaal gedroogd is

Mvg Michael
Tropthaipalms
 

Re: bananenprobleem leek

Berichtdoor bommetje op 06 jun 2010 09:05

Welkom hier!!

Zoals michael al schreef is de Basjoo (dat is ook mijn idee) een hele sterke plant.

Mocht je de moederplant toch willen afsnijden, doe dit dan niet te laag, maar net onder de bladeren. de nieuwe bladerenbzullen vanuit de stam weer omhoog komen. het eerste blad zal dan wel een halve zijn, omdat je de rest eraf geknipt hebt.

Ik zelf zou denk ik gewoon ruimte maken voor de nieuwe scheut door het blad wat dit belemmert open te scheuren. Zet hem lekker op een zonnige plek, de bladeren die er nu aanzitten zul je dan kwijtraken door zonnebrand, maar de volgende zijn dan veel sterker!!

Als de jonge scheut iets groter is, kun je deze bij moeders weghalen en in een eigen pot zetten, maar je kunt hem ook bij moeders laten staan!!

succes!!

groeten Edward
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: bananenprobleem leek

Berichtdoor michaelvg op 17 jun 2010 20:24

bedankt voor jullie tips.
Ik heb het slechte blad er afgeknipt en er is ondertussen al heel veel veranderd.
Er zijn al 3 nieuwe blaren uitgekomen en een tweede scheut is onlangs bovengekomen.
De eerste scheut is ondertussen al ongeveer 10 cm hoog en ik zal deze proberen los te halen van de moederplant als die ongeveer 20 cm is.

Bedankt!
michaelvg
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 jun 2010 16:01
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten