Musella met krom blad

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musella met krom blad

Berichtdoor dilbertino op 25 apr 2018 11:33

Newbie hier. Ik heb vorige lente een kleine musella lasiocarpa gekocht, toen had ie 1 blad. Er groeide om de 2-3 weken een nieuw blad bij, toen het koud werd heb ik'm binnen gezet met 3 bladeren eraan. De 2 oudste heb ik afgesneden toen ze verdorden, het jongste blad bleef groen en liet ik staan.
Met het warme weer heb ik de pot terug buiten gezet en wat bemesting gegeven, maar (zie foto) vermits die steel nu lang en gebogen is, zie ik niet goed hoe daar nog nieuwe bladeren kunnen uit groeien. Moet ik dat blad eraf snijden? Hoe/waar? Had ik dat misschien voor de winter al moeten doen? :)
Bijlagen
IMG_20180422_144836_s.jpg
IMG_20180422_144836_s.jpg (132 KiB) 2846 keer bekeken
dilbertino
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:48
0 bedankjes

Re: Musella met krom blad

Berichtdoor rice op 25 apr 2018 12:10

Maak je geen zorgen...komt goed zodra het warmer weer wordt. Hier staan alle musella's nog op een laag pitje. die paar dagen mooi weer is niet voldoende, de minima zijn nog te laag dus de echte groei laat nog op zich wachten. Je kunt evt de plant binnen zetten om een beetje voor te trekken maar ikzelf doe dat eigenlijk niet. Heeft ook niet zoveel zin aangezien dat blad weer verbrand zodra het buiten zon krijgt.
Ik zou met mest en water geven nog even terughoudend zijn. En laat dat blad maar lekker zitten.
succes!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Musella met krom blad

Berichtdoor killuminati op 25 apr 2018 21:42

Nice! Je hebt al een blad! :) die van mij is nog in creatie.
Zoals rice zegt, volgende bladen zullen er zeker beter uitzien. Geen zorgen!
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Musella met krom blad

Berichtdoor dilbertino op 26 apr 2018 09:14

Mijn bezorgdheid gaat vooral over de kromme, lange, gesloten steel. Normaal komen nieuwe bladeren mooi verticaal uit, maar dat gaat nu dus niet want die steel is gesloten, zoals een buis, zodat een nieuw blad zich daar door moet persen en onder een hoek van 45 graden of zo zou uitkomen. Of zou die steel zich openvouwen op het juiste moment?
dilbertino
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:48
0 bedankjes

Re: Musella met krom blad

Berichtdoor jaak op 26 apr 2018 21:28

waarschijnlijk komt dit door binnen te warm te staan en is het blad(steel) nog iets verder gegroeid , waarschijnlijk is dit een verloren blad en zal het nieuwe terug stevig en korter bij staan , wees gerust het nieuwe blad komt wel tevoorschijn.

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Musella met krom blad

Berichtdoor Carlo op 28 apr 2018 10:51

De steel is inderdaad veel te lang en kan wel eens voor problemen zorgen voor het nieuwe blad. Als het mijn plant was zou ik hem gewoon afsnijden ter hoogte van het vorige blad wat wel op de normale manier gegroeid is. Dus net boven de oude bruine steelrest. De plant kan dan op normale wijze zijn groei beginnen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musella met krom blad

Berichtdoor dilbertino op 30 apr 2018 16:40

Bedankt allen. Ik heb de steel afgesneden, het nieuwe blad kan nu mooi verticaal uitkomen : )
dilbertino
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 apr 2018 08:48
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten