Musa Basjoo in bloei na 5 jaar

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo in bloei na 5 jaar

Berichtdoor Robert1969 op 28 jun 2018 16:01

5 jaar geleden kreeg ik een stekje van een collega volkstuinder van een Musa Basjoo. Deze thuis in de tuin gezet, maar daar werd ie eigenlijk al snel te groot. eind van de zomer de plant in de volkstuin gezet en met een hokje van noppenfolie opgevuld met bladeren de eerste winter doorgeholpen. Dit de laatste 4 jaar herhaald met telkens een groter hok en ongeveer een 15 tal bananenplanten op dit moment. In de winter staat de groep waar nu bananen aan zitten tot een paar centimeter onder water door het hoge waternivo van de Ijssel en bevriest dit water de laatste 2 jaar ook volledig. Toch zag ik dit jaar iets afwijkends aan mijn oudste banenanplant wat dus een bloem en bananen bleken te zijn.
Dit jaar ook voor het eerst kiwi's aan mijn kiwiplant en vijgen aan de vijgenboom. Ook de Gunnera manicata is sinds aanplant vorig jaar meer dan verdubbeld en het is pas juni. Kortom dit is nu al het mooiste jaar tot nu toe op de volkstuin van alle 13 jaar dat we de volkstuin hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Musa Basjoo in bloei na 5 jaar

Berichtdoor ick op 28 jun 2018 16:11

Leuk! ik heb dit jaar ook voor het eerst 2 bloeiende bananenplanten (Musa basjoo ‘Sakhalin’). Werd tijd ze zijn al 8 jaar oud en veel te hoog voor mijn kleine tuintje.
Die van jou zijn al een stuk verder, ik zie al kleine banaantjes! Maar die komen dus voor de bloem al tevoorschijn?
Nou, geniet er van (ga ik dat ook doen ;-)
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Musa Basjoo in bloei na 5 jaar

Berichtdoor Robert1969 op 28 jun 2018 16:17

Ja inderdaad....... er zaten die hele dikke bladeren die het geheel dichthielden, die stonden vanochtend open en 1 had zelf al losgelaten, dus heb ik de andere twee een handje geholpen. Zodoende kwamen de banaantjes tevoorschijn. Ik heb geen idee of normaliter eerst de bloem komt en dan de banaantjes. Maar ben er wel donders blij mee. :thumb_up: :thumb_up:
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Musa Basjoo in bloei na 5 jaar

Berichtdoor Loves op 12 jul 2018 16:23

heel erg mooi heel veel succes
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten