Vraagjes canna's / bananen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Vraagjes canna's / bananen

Berichtdoor ManuelV op 03 jul 2018 12:08

Ik heb een aantal vraagjes. Ten eerste vroeg ik mij af of mijn canna's het virus bezitten. Het lijkt me dat de durban wel het virus heeft en de praetoria en de cleopatra niet.
durban1.jpg
durban1.jpg (282.19 KiB) 2133 keer bekeken

durban2.jpg
durban2.jpg (262.5 KiB) 2133 keer bekeken

cleo1.jpg
cleo1.jpg (226.8 KiB) 2133 keer bekeken

praetoria1.jpg
praetoria1.jpg (299.75 KiB) 2133 keer bekeken

praetoria2.jpg
praetoria2.jpg (214.69 KiB) 2133 keer bekeken

Verder heeft mijn dwarf cavendish veel te veel pups. Het staat echt helemaal vol. Ik weet niet of daardoor de moederplant de laatste tijd minder goed groeit maar de pups groeien wel redelijk hard. Ik wou de 3 grotere pups afsteken en in nieuwe potten zetten en de kleintjes afsteken en weggooien. Dit in de hoop dat de moederplant weer beter groeit. Ik vraag me vooral af of het een goed idee is om meteen 3 grote pups af te steken of gaat de moederplant hier een te grote klap van krijgen wegens het wortelverlies. Bij mijn musella lasiocarpa wou ik trouwens ook de 2 grootste pups wegsteken.
Dwarf1.jpg
Dwarf1.jpg (222.92 KiB) 2133 keer bekeken

lasio.jpg
lasio.jpg (281.58 KiB) 2133 keer bekeken
ManuelV
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 apr 2017 19:17
1 bedankjes

Re: Vraagjes canna's / bananen

Berichtdoor Greener op 03 jul 2018 20:09

Goede close ups nodig van het blad.
Alleen dan is het duidelijk te zien ;)
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Vraagjes canna's / bananen

Berichtdoor ManuelV op 06 jul 2018 22:58

Met wat vertraging. Dus foto 1 en 2 de durban waarvan ik dus denk dat ze wel het virus heeft.
Foto 3 en 4 is de praetoria zonder virus en 5 en 6 is de cleopatra zonder virus?
1.jpg
1.jpg (284.1 KiB) 2038 keer bekeken

2.jpg
2.jpg (262.65 KiB) 2038 keer bekeken

3.jpg
3.jpg (217.29 KiB) 2038 keer bekeken

4.jpg
4.jpg (293.43 KiB) 2038 keer bekeken

5.jpg
5.jpg (203.84 KiB) 2038 keer bekeken

6.jpg
6.jpg (136.67 KiB) 2038 keer bekeken
ManuelV
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 15 apr 2017 19:17
1 bedankjes

Re: Vraagjes canna's / bananen

Berichtdoor Peleroly op 07 jul 2018 09:53

Manuel,
Zoals je zelf al vermoedde is de Durban besmet (en kan je die beter vernietigen). De rest lijkt OK. Viruskenmerken zijn niet altijd even duidelijk (zeker niet bij variëteiten die een gestreept patroon hebben). Je Durban heeft echter kleuren die niet in deze soort horen en bovendien is het streeppatroon fel onderbroken.....dat gaat er niet beter op worden.
Sommige Canna's kunnen in het voorjaar wat afwijkende bladeren vormen (de eerste paar bladeren) door diverse oorzaken. Meestal steken ze dan erg veel energie in de hergroei omdat er nieuwe wortels moeten gevormd worden. Eens het wortelgestel voldoende groot is moeten ze echter mooie, gave bladeren geven. Er zijn nog andere oorzaken waardoor vervormingen van het blad kunnen optreden (oa. bemesting, slakkenvraat in de kern, felle temperatuurswijzigingen en watergift....) Waarschijnlijk worden hierdoor in een paniekreactie vaak ook gezonde planten weggegooid.
Ik zou dus toch aanraden om niet te snel te handelen (maar bij enige twijfel de planten wel onmiddellijk af te zonderen van de rest van je collectie).
Het is mij overigens opgevallen dat er de laatste (2) jaren weer wat meer onbesmette planten worden aangeboden in de grote tuincentra. Het lijkt me dat er momenteel (eindelijk) wat meer aandacht aan de ziekte (en dan vooral het vermijden hiervan) wordt besteed.
...en dan nog even dit: Om 100% zeker te zijn dat je planten virusvrij zijn kan je enkel een (duur) microscopisch onderzoek laten uitvoeren. Voor ons als liefhebber is dat niet te doen. Als je een plant hebt aangeschaft kan je hem best 1 jaar in quarantaine houden (gewoon op een andere plek, ver van je collectie, aanplanten). Als er dan nog geen vreemde kenmerken te zien zijn kan je er wel vanuit gaan dat de plant gezond is.
...en nog een tip: Koop nooit geen droge knollen in rust (vb. via internet) want dan heb je de plant niet gezien en ben je meestal de pineut. Je hebt regelmatig aanbiedingen als 'een hele zak Cannaknollen voor 1 euro...' maar dat is nog te veel geld om de rest van je collectie te besmetten he.
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron