ensete maurelli gele verkleuring

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 26 jul 2018 22:01

Ik ben wel fan van bananen, alocas en colocasia!
Maar dit terzijde. Ik kwam zojuist thuis en zag dat er verschillende bladeren letterlijk verbrand en uitgedroogd waren. Niet alleen van de ensete, maar ook het nieuwste, nog niet helemaal uitgerolde blad van een red Tiger. Teveel zon, wellicht in combinatie met te weinig water.

Deze hitte is heerlijk, maar ik geloof dat sommige planten dit wel erg warmpjes vinden....

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 04 aug 2018 20:57

de meeste bladeren inmiddels afgeknipt... 1 plant ga ik veel water geven, de andere een stuk minder en dan zien we wel :P

ivm water geven nog een vraagje.
Mijn basjoo bladeren vertonen ook wat gele verkleuring. Ik las dat dit kan wijzen op teveel water. (wat dan inhoudt dat de ensete waarschijnlijk ook teveel heeft gekregen).
Heeft iemand een idee of deze gele verkleuring aan de randen kan komen door een teveel aan water? Of ziet het er meer uit als iets anders? (voedingsgebrek).
extra: in tegenstelling tot de ensetes, zit deze gele verkleuring aan beide zijde van de bladeren en is daarom m.i. niet zon gerelateerd.

Afbeelding

groetjes en :thai: ,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor Rob op 05 aug 2018 00:21

Misschien een dom idee, maar zou het kunnen dat in deze hete dagen de wortels in die potten simpelweg te heet zijn, waardoor de plant zijn wateropname word beinvloed?
In volle grond zou ik er direct scheppen voer en een plas water tegenaan gooien, maar het zou hier wel eens de pot icm de temp/zon kunnen zijn.

Ter illustratie: Ik heb hier 2 mooie donkergrijze potten staan van keramiek/beton (+/- 30 liter), en die waren vanmiddag bizar heet bij aanraking. Ik bemerkte dit enkele jaar terug al eens toen ik veel in zwarte potten/emmers moest werken...in het voorjaar OK, maar in de zomer werken ze mogelijk groeibeperkend.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 05 aug 2018 15:59

Hoi Rob,

dank voor het meedenken!
Voor de basjoo's zal dit denk ik niet gelden: die staan een stuk meer in de schaduw en de pot staat sowieso niet in de zon omdat de bladeren van de bananen en aloscasia's die goed verbergen.
Maar voor 2 van de 3 ensetes zou dit zeker kunnen. Die twee vangen de meeste zon en zijn er het slechtst aan toe. Toen ik vorige week tot onderin de pot ben gaan graven met mijn hand, viel het me (achteraf) ook op hoe warm die aarde was. Het zou me niet verbazen als dat dik boven de 40 graden was. Zou idd een goede verklaring kunnen zijn wat mij betreft. Ik ga eens kijken of ik een scherm oid voor de pot kan zetten, zodat de zwarte plastic pot minder heet wordt.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten