ensete maurelli gele verkleuring

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 16 jul 2018 20:53

even tussendoor:

ik vind de bladeren van de ensete wat geel worden: maar alleen van de kant die naar de zon is gekeerd. Is dit alleen zonnebrand of is er meer aan de hand?

Nu loop ik al sinds de lente te vechten tegen de spint die erin zit (vaak bladeren afspuiten, vetzuren spuiten en uiteindelijk ook promanal), wellicht dat dit er ook mee te maken heeft?
De bladeren beginnen overigens helemaal groen/rood en de planten hebben al 2x een handje DCM mix 5 gehad en elke maand vloeibare plantenvoeding.
De planten staat in pot met goede afwatering en door de aarde is flink wat perliet gemengd. Het gaat om 3 planten die het allemaal vertonen, waarbij degene die het minst in de zon staat, het minst last van deze gele verkleuring heeft.

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 24 jul 2018 21:21

niemand?

De planten lijken steeds meer achteruit te gaan (vooral 1)
kunnen ze misschien te nat staan? in principe is het goede potgrond waarbij ik extra perliet heb gemengd. Onderin de pot kleikorrels en natuurlijk genoeg gaten onderin de pot. Ik heb een beetje lopen graven: de aarde onderin de pot is wel vrij vochtig: als je een beetje in de hand neemt en heel hard knijpt komt er 1-2 druppels water uit.

Afbeelding

aan de rechter/groene kant valt de spint schade te zien. Gek genoeg is dit niet aan linker/gele zijde.

Afbeelding

algehele indruk is nu een vrij gele plant, afgezien van het nieuwste blad.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor Lieven op 24 jul 2018 22:29

Een paar losse bedenkingen:

Eens het blad is aangetast (geweest) herstelt dit zich niet bij "banaanachtigen"
maar takelt verder af.

Ik zou het slecht blad weghalen en de plant sproeien met een sterk insecticde.

Te veel water kan gezien de grondsamenstelling volgens mij niet, eerder te weinig
voeding.

Ook krijgen deze potplanten het zwaar te verduren deze zomer,
misschien hem enkele dagen in de schaduw zetten om te laten bekomen?

Mvg,
Lieven
Laatst bijgewerkt door Lieven op 25 jul 2018 08:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor Dennis_S op 24 jul 2018 22:35

Ik denk ook dat het de vele zon is van het moment. Misschien idd even in de schaduw zetten en zorg ervoor dat de plan t niet uitdroogt. Mijn grote potten kunnen echt niet met maar één keer water per dag nu. Minstens twee keer.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor hanscazan op 25 jul 2018 00:21

Hoi Yme, de reden voor geen reactie is dat je het waarschijnlijk zelf precies hebt aangegeven. Bladeren die geel worden is vaak een reactie van de wortels. Daarnaast ook nog spint en wellicht ander ongemak (of combi). Zoals reeds eerder aangegeven wordt een aangetast blad niet echt beter(niet) dus knip ik deze meestal maar af. Is minder sproeien en is minder ongedierte.
Ik heb momenteel 2 velutina zo staan, kale stam, in de schuur bij 35graden en 25 snachts en herstelt, vochtig en niet meer te nat en belangrijkste, gewoon in luchtige aarde opnieuw opgepot alsof het een nieuwe start was. Ik ben niet van de hydro korrels onderin maar van de palmaarde van de palmshop, veel turf,veen, lava steen,perliet en tig andere componenten.
Soms is het beter rigoreus te handelen dan te blijven pielen :), Bonne noemt dit al de Hans snoei :mrgreen: ,
Long story short, oude bladeren verwijderen, opnieuw fris oppotten(gezonde wortels behouden), plant nieuwe start of oud vlees proberen op te peppen? met heel veel respect deze laatste zin :onzeker:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 25 jul 2018 17:09

dank voor alle antwoorden! :thai:

In de schaduw zetten kan helaas niet... geen plekje schaduw te bekennen :shock: (net verhuisd, tuin op de schop, alle planten staan op 8m2)

begrijp ik nu goed: 2x te weinig water, 1x teveel water?

Zelf vind ik water geven het moeilijkste wat er is. Een vinger komt niet dieper dan een kwart van de pothoogte en zegt dus vrij weinig over hoe het onderin de pot is. Mijn hygrometer vindt dat droge potgrond supernat is, dus dat vertrouw ik ook niet. En de pot is te zwaar om op te tillen, wat ik bij kleinere potten wel doe om in te schatten of ik water moet geven.

En volgens mij laten bananen zowel bij teveel als te weinig water de bladeren slap hangen?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor draco op 25 jul 2018 18:15

Wees anders dankbaar Yme voor de schat aan ervaring die je opdoet met veeleisende planten zoals deze Ensete. Bij mij was dat zeker het geval.
Slaphangende bladeren duiden erop dat te weinig water wordt opgenomen. Mogelijkheden: 1. De plant krijgt te weinig water - de oplossing meer/vaker gieten. 2. De plant krijgt teveel water waardoor er wortelrot is ontstaan - minder gieten uiteraard maar herstel van de schade aan het wortelstelsel vergt extra maatregelen en tijd. 3. Door zon, wind en hoge temperatuur kan de wateropname de verdamping niet bijbenen - Oplossing de plant in de luwte/schaduw zetten - meestal zullen in deze situatie de bladeren 's nachts bijtrekken.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor Dennis_S op 25 jul 2018 19:50

Zolang de afwatering goe dis, geef je met deze temperatuur niet snel teveel water. het overschot loopt er uit en wat er in zit wordt nu zo snel opgenomen. Het is dus inderdaad belangrijk te weten hoe de staat van je wortels is. Komen er witte wortels onder de pot uit? Dan flink blijven gieten!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor yme op 26 jul 2018 16:24

Wees anders dankbaar Yme voor de schat aan ervaring die je opdoet


dat zeker :mrgreen:
Een ensete verspelen gaat ook nog wel, maar als ik mijn macrozamia communis verzuip of anderszins om zeep help, zou ik dat toch niet leuk vinden!

@Dennis: ik zie geen wortels onderuit de pot komen, maar ik weet ook niet of ensetewortels makkelijk door de kleikorrel laag willen groeien. Het zijn grote potten (90 liter). Ik kan er met gemak 10-20 liter ingieten zonder dat het de pot uitloopt. Afwatering is goed, maar is de pot wellicht te groot?

Verder bedacht ik me dat de ensete die er het slechts aan toe is, de plant was met de minste wortels afgelopen lente. Ik heb de planten laten doorgroeien in de winter in de huiskamer. 1 ensete (de grootste) stond in kokosgrond en had dus weinig wortels. De twee andere (stuk kleiner) in potgrond met perliet: deze potten waren helemaal doorworteld.
Wellicht dat dit ook een verschil tussen de planten is wat nu tot uiting komt? Aan de andere kant overwinteren veel mensen ensetes ook als "knol" waarbij in de lente alle wortels opnieuw moeten worden gevormd.
Ook zijn de twee kleintjes nu de grote ensete in maat voorbij gegroeid. geeft ook aan dat er "iets" niet helemaal lekker is gegaan de afgelopen maanden bij de "grote" ensete. hmmmm..... :?: :?:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: ensete maurelli gele verkleuring

Berichtdoor draco op 26 jul 2018 16:43

Alhoewel bananen hier alleen in fruitschaal liggen, waar ze volgens mij thuishoren :mrgreen: ,
heb ik mij ook een seizoen aan een Ensete ventricosum 'Maurelli' gewaagd. Die groeide idioot snel en na de tweede grotere kuip, hield ik het voor gezien. De plant paste toen nog net in de bestelbus en heb ik gedoneerd aan de Hortus VU. Maar ik snap best wel waarom bananen met hun imposante bladeren en pittige groeitempo veel exoten liefhebbers aanspreken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten