Musa Basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo

Berichtdoor batsje op 12 okt 2018 11:07

Beste Palmvrienden,
Ben gisteren in het bezit gekomen van 3 stammen
van een Musa Basjoo.
Hoe kan ik deze het best laten overwinteren .
Groeten,
Filip.
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor hanscazan op 12 okt 2018 20:28

Hoi Bats, droog en koel(5-10C) wegzetten, met of zonder (al te veel) wortels, oppotten in de lente ;).
forum afstropen naar meer informatie ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor Lampenz op 17 okt 2018 11:55

Ligt eraan wat je wil, wil je ze in de volle grond hebben? En Waar heb je ze vandaan, kwamen ze bij iemand uit de volle grond, of heb je ze van een tuincentrum?
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor batsje op 17 okt 2018 13:54

Lampenz,
Wil ze wel in volle grond volgend seizoen.
Ze komen uit de volle grond.
Groeten,
Filip.
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor Lampenz op 31 okt 2018 10:24

Sorry voor de late reactie. Het is wat laat in het seizoen om ze in de volle grond te plaatsen nu nog. Tenzij ze echt aangekomen zijn met een enorme kluit. (maar ook dan is het een klein risico).

Als je ze binnen wil overwinteren dan zou ik ze inderdaad koel en droog wegzetten (geen water/nauwelijks water geven).

Zet je ze wel in de volle grond, dan zou ik ze zo laat mogelijk (qua vorst) afsnijden en de bodem afdekken met een laag hummus. De stammen (tot de hoogte waar je ze dan hebt afgesneden) zou ik dan inpakken met stro -> daaromheen een vuinis /plastic zak, zodat de stro niet nat word.

In mijn ervaring zijn de bananen een supersterke plant. En kunnen hier en daar een stevige tik verwerken.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor Carlo op 31 okt 2018 21:21

Nu nog in de volle grond zetten heeft geen zin. Er is ook geen groei meer en de kans op rotting is sterk aanwezig. Beter in een schuur of garage zetten. Zolang ze boven nul blijven is het prima en zullen ze de winter door komen. Dit vind ik persoonlijk de beste manier voor jou situatie.
Binnenshuis kan ook maar dan liefst zo koel mogelijk. De kluiten nooit volledig laten uitdrogen als de planten boven de 15 graden staan. Je verliest anders de wortels, blad en dikte van de stam.
Je ziet, keuze genoeg. Vaak is het een kwestie waar je jezelf het beste bij voelt of uit ervaring.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor Dennis_S op 01 nov 2018 08:40

Musa basjoo kun je nu nog ergens in een hoek van de tuin gooien en zolang je ze maar afdekt bij de vorst, vorstvrij houdt, komt het altijd goed. Ze zijn juist nauwelijks rotgevoelig. Hoe anders is het met Ensete, die je inderdaad heel droog, binnen moet overwinteren bij een graad of 10-12. Maar basjoo kun je bij + 1 heel lang goed houden, tis inderdaad een heel makkelijk soort. Dus buiten uitplanten kan nog prima. Je hebt geen hergroei nodig voor de winter, dat volgt volgend jaar wel. ik heb wel eens stukken afgestoken en op de composthoop gegooid en die prikten er het volgend jaar gewoon doorheen. Wel heel goed beschermen en zorgen dat je planten boven 0 blijven. Als je dat niet kunt garanderen, dan oppotten en lekker binnenzetten, maar wel heel koud en dan mag dat ook heel donker. Als je de stammen wilt behouden, dan zou ik buiten een warmtelint gebruiken en goed inpakken met noppenfolie (smal hokje eromheen bouwen).
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor smetje op 01 nov 2018 11:08

Hallo Filip,

ik zou de raad van Carlo opvolgen.

en pas uit planten halverwege april begin mei denk dat dit de beste keuze zal zijn
smetje
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 dec 2017 19:13
Woonplaats: WERVIK (België)
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor batsje op 02 nov 2018 10:21

Beste Palmvrienden,
Alvast bedankt voor de tips betreffende mijn topic.
Blijkbaar zijn er verschillende manieren om een Musa te overwinteren.
Ik heb toch besloten om mijn stammen in de garage te laten overwinteren.
Deze heb ik enkele dagen buiten goed laten drogen.
Nu heb ik nog één vraag: moet ik de stammen oppotten, of mogen deze
gewoon weggezet worden met blote kluit ??

Groeten,
Filip.
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo

Berichtdoor smetje op 02 nov 2018 11:00

Hallo Filip,

ik zou ze oppotten.

is uw garage verwarmd?

bij mij staan ze in een kotje, die niet verwarmd is.

grts
Sonny
smetje
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 dec 2017 19:13
Woonplaats: WERVIK (België)
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten