Musa bruine randen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa bruine randen

Berichtdoor LeaSophie op 19 nov 2018 22:45

IMG_3699.jpg
IMG_3699.jpg (23.38 KiB) 2940 keer bekeken

IMG_3701.jpg
IMG_3701.jpg (29.59 KiB) 2940 keer bekeken

IMG_3700.jpg
IMG_3700.jpg (51.24 KiB) 2940 keer bekeken


Hoi allemaal,

Ik heb sinds 1,5 jaar een musa (ik weet niet precies welke, zie foto's).Hij staat voor een raam op het westen omdat hij daar het meeste licht krijgt) en voor een verwarming. Echter hebben de bladeren sinds een paar maanden al bruine randen, en niet alleen de onderste ,maar ook de bovenste bladeren. De onderste bladeren worden nu ook sneller dan normaal lelijk. Ik heb hem regelmatig water gegeven, nu wat minder omdat het winter is, en sproei ook minstens een keer in de week. Ik heb geen idee waar het aan ligt, hebben jullie enig idee of tips?

Hoor het graag :)

Alvast bedankt,
Lea
LeaSophie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 nov 2018 22:28
0 bedankjes

Re: Musa bruine randen

Berichtdoor Dennis_S op 19 nov 2018 22:55

Spint.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Musa bruine randen

Berichtdoor Bonne op 22 nov 2018 16:07

Ik vraag me af Dennis of dit spint is?

Lea heb je aan de onderkant van het aangetaste blad webachtig materiaal zitten en zie je kleine beestje lopen?
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Musa bruine randen

Berichtdoor B.a op 26 nov 2018 12:12

Dat vraag ik me ook af bonne, dit lijkt op te droge lucht als ik het zo bekijk. Het lijkt erop dat het toch komt doordat de plant tegen een radiator staat. Die geeft een erg droge lucht en wellicht kan dat het probleem zijn..
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Musa bruine randen

Berichtdoor LeaSophie op 29 nov 2018 16:38

Nee, dat webachtige materiaal zie ik niet echt en beestjes ook niet. Wel krijg ik een soort wit poeder aan mijn vingers als ik de stam aanraak.
Er komen ook steeds nieuwe bladeren, alleen is dat nu gestopt en rolt het nieuwste blad zich niet uit.
Kan hem wel bij de radiator weghalen, alleen krijgt die dan ook minder licht... is dat erg in de winter?
LeaSophie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 nov 2018 22:28
0 bedankjes

Re: Musa bruine randen

Berichtdoor Bonne op 29 nov 2018 18:52

Hey Lea,
Ik neig dan ook naar te droge lucht. zelf zou ik hem laten staan, mits je elke dag of om de dag even de bladeren besproeit tegen de droge lucht.
Dat witte poeder heeft ook mijn Bananen, heel normaal.
Dat de groei gestopt is, heeft met licht tekort te maken. Zet eens streepjes op de nieuwe sigaar, en kijk in een aantal dagen hoever het blad omhoog is gekomen. kan namelijk zijn dat de groei sterk verminderd is, en nog wel heel langzaam verder gaat?
Bij complete stilstand kan verstopping optreden.

succes!
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Musa bruine randen

Berichtdoor Dennis_S op 29 nov 2018 21:16

Dat witte poeder zou ook wel eens dus van spint kunnen zijn. Het zijn de honderden vervelhuidjes van spint, dat zou het kunnen zijn. Heb je al eens met een loep die bladeren bekeken? De spinnetjes zijn echt heel klein. Droge lucht zou ook goed kunnen, begrijp me niet verkeerd, maar spint vaart wel bij droge lucht en ook dan kunnen de bladranden verdrogen. De oplossing is in beide gevallen dezelfde: zorgen voor veel vochtiger lucht. En de inhoudende groei is normaal voor deze soort in de winter. In die zin normaal, omdat het het gevolg is van te weinig licht. Het helpt om de plant op de meest lichte plek in je huis te zetten. Onder een dakraam is ideaal en als je dan ook de luchtvochtigheid omhoog brengt, groeit de banaan gewoon door.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten