Bruine vlekken en witte aanslag

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bruine vlekken en witte aanslag

Berichtdoor Heibloem_Frank op 02 dec 2018 13:23

Een regenachtige zondagmiddag en ik kijk binnen enigszins verdrietig naar onze mooie bananenboom die sinds enkele weken bruine vlekken vertoont met enkele witte uitslag erbij. De boom is ca. 7 jaar oud en na het verpotten dit jaar wil de plant eigenlijk niet meer zo hard blad aanmaken, doch nieuwe scheuten volgen om de haverklap (die we vervolgens verwijderen om de plant met één stam te behouden).

Weet iemand wat eraan scheelt en wat er tegen te doen is?

DSC_1049 (Medium).JPG
DSC_1049 (Medium).JPG (92.11 KiB) 4887 keer bekeken
DSC_1047 (Medium).JPG
DSC_1047 (Medium).JPG (114.4 KiB) 4887 keer bekeken
DSC_1046 (Medium).JPG
DSC_1046 (Medium).JPG (76.96 KiB) 4887 keer bekeken
DSC_1050 (Medium) (2).JPG
DSC_1050 (Medium) (2).JPG (103.53 KiB) 4887 keer bekeken
Heibloem_Frank
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 dec 2018 12:59
0 bedankjes

Re: Bruine vlekken en witte aanslag

Berichtdoor Bonne op 06 dec 2018 20:51

Hey Frank!
Je zou spint kunnen zeggen, maar ik denk aan een wortel probleem eigenlijk?
Zou je een betere foto kunnen maken van die witte aanslag? En eventueel webachtig materiaal wat erbij zit?
En misschien kan je meer vertellen over de verzorging van de plant? Denk aan :Soort grond, water gift, voeding,
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Bruine vlekken en witte aanslag

Berichtdoor Heibloem_Frank op 15 dec 2018 22:15

Hallo Bonne,
De plant is ca. 7 jaar oud (einde leeftijd?) en afgelopen september verpoot naar de grote pot waarna hij enkel nog scheuten gaf en geen nieuw blad meer aanmaakte. De witte aanslag lijkt een soort ingedroogde harde stof (qua structuur vergelijkbaar met resten van pekel of suikerwater na indampen). Zitten verder ook geen draden of spinsels in de plant. Denk geen spint? Plant krijgt eens per week een liter water en de aarde lijkt (voor zover met de hand in de pot te graven is) niet te nat. Frappant is wel dat er aan onderzijde nog vocht uit de pot komt. We zijn maar even gestopt met water geven. Wat foto’s van de aanslag heb ik toegevoegd (zo ver mogelijk ingezoomd).
Bijlagen
IMG_0038 (Large).JPG
IMG_0038 (Large).JPG (121.48 KiB) 4764 keer bekeken
IMG_0040 (Large).JPG
IMG_0040 (Large).JPG (148.3 KiB) 4764 keer bekeken
Heibloem_Frank
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 dec 2018 12:59
0 bedankjes

Re: Bruine vlekken en witte aanslag

Berichtdoor Bonne op 16 dec 2018 11:23

Ha Frank,

Zo te zien heb jij een Musa Basjoo en deze is pas uitgegroeid als deze banaantjes heeft gegeven.
Die witte aanslag zoals jij ook beschrijft is inderdaad dan geen spint, maar denk meer aan schimmel of kalk aanslag oid.
Dat je groei gestagneerd is en de plant weinig tot geen water mee drinkt, denk ik het volgende:
-Hij heeft te weinig licht. HIj staat ook van het raam af als ik het zo bekijk? en welke kant
staat deze?
-Als je hem verpot hebt in gewone potgrond, denk ik dat het dicht is geslipt. De wortels
willen graag een beetje kunnen ademen en daarvoor gebruik ik mediterrane grond.
-Binnen is droge lucht, en daarvoor zou ik wekelijks ook de bladeren even
sproeien, zeker als de plant bij de radiator staat.
-Ik zou hem ook een beetje voeding geven, hoor jou daar niks over zeggen? advies: ik
gebruik mediterrane voeding (NPK 7-3-10) organische meststof.
-het is goed dat het water weg kan lopen in een schotel, en dat duid ook op verzadiging van de grond. Dat is prima. Zolang het maar geen water onderin de pot zelf blijft. ivm wortel rot.

Bananen planten zijn makkelijke planten opzich.. ze hebben veel licht nodig. zijn hongerig en houden van vocht. Ik denk dus met een beetje bij voeden en dichter op raam (liefst zuid) (met luchtige aarde), dat het wel goed komt.
7 jaar en dit formaat zegt mij dat hij minimaal groeit en elke keer net aan het overleven is.
Hoop dat je wat kan met mijn advies en succes :thumb_up:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Bruine vlekken en witte aanslag

Berichtdoor Heibloem_Frank op 18 dec 2018 20:12

Hi Bonne,
Dank voor de bruikbare tips; type potgrond en mest ga ik zeker proberen! Doch de plant is nu dusdanig afgetakeld dat we besloten hebben om hem in het relatief koude schuurtje te laten overwinteren. Het blad is eraf gehaald en hij staat vorstvrij opgeslagen in een andere pot met andere grond. Dat zou m.i. kunnen volstaan voor de winter (althans obv eerdere ervaringen en geen -60 ;-). In het voorjaar geef ik hem dan nog een kans en anders staat zijn scheut (afgelopen jaar eraf gehaald) al klaar voor de opvolging.
Tnx!
Heibloem_Frank
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 dec 2018 12:59
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten