bemesting bananen en canna's

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

bemesting bananen en canna's

Berichtdoor boesboes op 15 jan 2019 19:26

Omdat ik even niet precies weet waar ik dit topic moet plaatsen heb ik het hier gezet omdat het voornamelijk op dit moment om de bananen en canna's gaat.
Maar eigenlijk staat er van alles en dat zal ook bemest moeten worden.

Maar welke mest gebruiken jullie? Koemest korrels? Kunstmest toch okay of beter van niet.
Waar halen jullie het voordelig vandaan?
Snel groeiers gebruiken immers nogal wat ...
Hebben jullie een compostbak? Of is dit de moeite niet waard ?

Als ik een winkel in loop of op internet kijk dan begint het me te duizelen van de keuze :shock:
Wat gebruiken jullie? Ben er best wel benieuwd naar...
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor hanscazan op 15 jan 2019 22:09

Koemest, paardenmest voor bannen, palmen korrels en vloeibaar en compost idd :), hiernaast staan bijv sponsors waar ik het ook haal naast direct uit de stallen natuurlijk gratis ophalen en al mijn groenafval gaat de compostbak in, werkt perfect
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor Hitch op 16 jan 2019 15:00

Koekorrel is een organische bodemverbeteraar en bevat slechts 2% aan mestoffen. Veel mensen vergissen zich hierin! Gebruik hiervan is altijd goed maar je kunt het niet als meststof bekijken.
Blauwe korrel is goed voor alles, groene korrel is voornamelijk goed voor planten die geen bloemen dragen, ideaal voor bladplanten als bananen, hosta's e.d.
Paardenmest is ook altijd heel goed maar dit moet je altijd onderwerken of je zit vergeven van de vliegen en andere viezigheid en het hangt er ook nog eens vanaf wat er gebruikt werd in de stal, houtkrullen, stro of iets anders. Als je een hond hebt wil je ook niet voorhebben dat hij er in gaat rollen oid.
Gebruik NOOIT roze korrel!! Dit zit vol zouten die je wortels van je planten aanvreten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor yme op 16 jan 2019 15:56

Ik heb geen idee.

Het nadeel van kunstmest is onder andere dat de ingrediënten zouten zijn. Die kunnen opstapelen en voor verbranding zorgen. meststoffen van organische oorsprong lijkt me daarom beter.

Maar wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat er best veel organische meststoffen worden verkocht... maar als je dan kijkt wat er in zit dan kom je toch uit bij P2O5, K2O en MgO. Weinig organisch aan lijkt me.. (Stikstof is vaak wel volledig organisch).

Vooralsnog gebruik ik op aanraden van Han DCM mix 5 voor in mijn potten. Maar of je dit ook als mest in de tuin wilt gebruiken? geen idee....

eenzelfde vraag had/heb ik ook in het verleden gesteld: Zie mijn rhopalostylis topic:

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=18849

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor hanscazan op 16 jan 2019 16:36

fully agree, echter iets meer detail, ik meng 50% koemestkorrels met 50% potgrond bijv voor de opstart van de Maurelli, Basjoo, Red tiger, chinese lotus, helens hybride, knalt als un gek de lente in dan :).
En idd, kippenmest en paardenmest altijd diep in de aarde, :thumb_up:,
Dus met echt organisch kan je (haast niet) overbemesten en vulde ik met 2 kg per 2 weken gewoon aan :).klinkt nl wat in, pot te vol gewoon wegscheppen en weer volgooien
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor boesboes op 16 jan 2019 20:33

Dankjewel voor de reacties...gek genoeg weet ik alles van voeding voor waterplanten vanwege mijn aquarium. Hiervoor bestel ik meestal kalium sulfaat , kalium nitraat, kalium fosfaat en micro elementen in poedervorm En doe inmiddels uit ervaring de hoeveelheid van alles op gevoel toevoegen.

Maar eigenlijk nog nooit echt een analyse gedaan van alle andere vormen voeding voor gewone planten.....alle voor en nadelen.
In ieder geval weer een stuk wijzer.

Bedenk me eigenlijk nu pas dat ik iemand kan met een manege.
Deze lente dus een goed excuus om nog eens langs te gaan..alweer te lang geleden.

Heb trouwens wel al eens gezien dat ze een soort thee zetten van koemest en dan geven zodat het snel intrekt in de bodem.het zit dus letterlijk in een grote water doorlatende zak die ze in het water hangen.
Dat misschien een interessante optie??? Of toch beter gewoon onder de grond mengen.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor yme op 16 jan 2019 20:49

gek genoeg weet ik alles van voeding voor waterplanten vanwege mijn aquarium.


Gek genoeg ik ook :mrgreen: (nog steeds EI met 50% waterwissel elke week)

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: bemesting bananen en canna's

Berichtdoor boesboes op 17 jan 2019 22:42

Precies...gewoon zorgen dat de plantjes van alles genoeg krijgen maar binnen de gezondheids grens voor de visjes. En die grens licht veel hoger als vaak word aangegeven als het gaat om toegevoegde voeding.

Inmiddels ook even de dam mix 5 bekeken. Lijkt me prima product en best voordelig in gebruik.
Zou er 8-10 jaar mee doen in de achtertuin als het gaat om de huidige situatie.
Misschien beter idee dan aan de haal gaan met emmers paardenpoep :lol:
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten