Wortels musa basjoo begrenzen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Wortels musa basjoo begrenzen

Berichtdoor Derksuh op 27 jan 2019 17:06

Hallo allen,

Sinds kort heb ik een tuin met zwembad (materiaal=hout en is half ingegraven). Nu heb ik mijn musa basjoo (2m) meegenomen en deze staat in de wintermodus. Mijn idee is om de musa basjoo over enkele maanden tussen het zwembad en de schutting te plaatsen (1,4m). Ik ben bang dat hij weer zoveel pups aanmaakt dat hij tegen het zwembad aan begint te duwen.. Dit wil ik voorkomen door de wortels te begrenzen en regelmatig pups te verwijderen. Iemand suggesties of eigen ervaringen?

Ik zat te denken aan het maken en ingraven van een RVS bak (3 wanden van 60 cm? diep en zonder onderkant)? Zou dit wat zijn?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Wortels musa basjoo begrenzen

Berichtdoor Derksuh op 27 jan 2019 18:27

https://www.irritech.nl/boomverzorging/ ... egrenzing/

Dit lijkt vrij veel op wat ik bedoel. Iemand ervaringen bij bananen?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Wortels musa basjoo begrenzen

Berichtdoor hanscazan op 27 jan 2019 18:31

Zo lang de ruimte makkelijk is om te steken is een bak niet eens nodig. Ik heb 1 stam waarvan ik langs de border steeds de pups "verwijder" dus oppot, verkoop weggeef of als back-up gebruik.
Het is geen bamboe, pups komen ten alle tijden van het "hoofd rhizoom.
Zie dus geen beren op deze weg
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Wortels musa basjoo begrenzen

Berichtdoor Derksuh op 27 jan 2019 21:52

Bedankt voor het bericht! Ooit de grote stam weleens uitgestoken? Enig idee hoe groot de kluit en het wortelstelsel is na enkele jaren in de volle grond?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Wortels musa basjoo begrenzen

Berichtdoor Dennis_S op 27 jan 2019 21:57

Meestal, na een jaar of drie, bloeit de grote stam en sterft af.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wortels musa basjoo begrenzen

Berichtdoor hanscazan op 28 jan 2019 00:03

Hoi Derksuh, het is eigenlijk bijna "onkruid" de basjoo banaan. De "kluit" zijn gewone water wortels die eenvoudig zijn door te steken dus. Je kan de Basjoo beschermen in de winter of als kale P(seudo)-stam met relatief weinig wortels koel en droog (0-10C) binnen laten overwinteren. Redenen om in te pakken om bloei sneller te verkrijgen of luiheid, of teveel gesjouw uit te steken of geen plek?! Terwijl er een gros is die hem uitsteken en plat in de kelder leggen, in een hoekje in de garage of schuur. Zolang die maar niet totaal uitdroogd is er elke lente weer leven in de P-stam.
Veel wortels hoeft er aan een rhizoom niet te zitten, zie bijv mijn laatste bijdragen bij maurelli, zogauw er warmte +10C-15C bijkomt en water schieten de wortels eruit en gaat de banaan gewoon weer van start. Kaal,zonder wortel, koel en donker groeit een basjoo toch niet, heeft dus ook geen wortels en bladeren nodig ;) .
graag gedaan :thumb_up:

https://www.youtube.com/watch?v=QVLmB3JAguA
Op het krantencircus na steek ik ze ook zo uit en doe er verder niets meer aan, droog oppotten.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten

cron