Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Berichtdoor Talitha op 14 sep 2019 15:22

Ik spray nu al tijdje niet meer met het mengsel. Echter krijgen mij nieuwste bladeren ook kleine plekjes, begint in de.top van het blad. Ik ben echt een beetje ten einde raad!
Talitha
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 jul 2019 14:03
0 bedankjes

Re: Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Berichtdoor Talitha op 30 sep 2019 20:59

batdah schreef:
Talitha schreef:Ik heb inmiddels een nieuwe scheut vanuit het midden en twee nieuwe bladeren bij de kleinere plantjes onderaan de Strelitzia. Een groot blad krijgt nu langzaam wat gele vlekken, maar heb niet het gevoel dat het erger wordt nu ik hem elke dag bespray. Tegen de luis spray ik de plant nu elke dag in met een mengsel van spiritus en groene zeep en water.

Heb een andere pot gebruikt met gat in de onderkant. Buiten heb ik hem niet gezet, ik zit met een balkon op het zuiden en dan brand het arme ding weg.

Bedankt voor het vragen! Nog andere tips die ik kan opvolgen? :welkom:

Je plant heeft geen luis, dus hoef je deze daar ook niet tegen te behandelen.
Je vergiftigd de plant . Sproeien is goed maar dan met water.

Als je behandeld met een bestrijdingsmiddel doe dit dan een keer en herhaal dat dan na 7 dagen...en aantastingen die er niet zijn hoef je niet te bestrijden.
Ik spray nu al een tijdje niet meer maar ook het nieuwe blad krijgt van deze bruime/gele vlekken. Ik heb nu wel een nieuwe scheut vanuit het midden maar al mijn bladeren hebben plekken! Kan het een schimmel zijn?
Talitha
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 jul 2019 14:03
0 bedankjes

Re: Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Berichtdoor boesboes op 01 okt 2019 20:04

Misschien eens op nieuwe grond zetten...
Als je grondig tegen spint behandeld hebt kan het zijn dat het een nest in de grond heeft.
Spint moet je ook met een vergrootglas aan de onderkant van het blad kunnen zien.

Oftewel het is helemaal geen spint....ook in dat geval kan nieuwe grond helpen.
Uiteraard heeft dit enkel zin als hij al vrij lang op deze grond staat.
Heb wel het vermoeden dat herfst niet het meest ideaale moment is om deze soort te verpotten
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Berichtdoor Talitha op 03 okt 2019 21:43

Dank je wel boes boes. We gaan hem nieuwe grond geven. Hopelijk helpt dat. Elk blad heeft nu vele bruine plekken dus hoop dat de nieuwe uitschieter dan gespaard blijft.
Talitha
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 jul 2019 14:03
0 bedankjes

Re: Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Berichtdoor batdah op 06 okt 2019 13:30

Ik denk dat dit een zinloze missie is, wat ik al eerder schreef.
De kans dat de plant onder huiskameromstandigheden ooit nog toonbaar wordt is nihil.
Helaas kan ik niets beters melden, ik lees dat geen verbetering optreedt ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Strelitzia krijgt gele en bruine vlekken

Berichtdoor Pieter73 op 31 aug 2020 22:39

Hoi Talitha, ik kom net toevallig op jouw bericht en dit ziet er precies hetzelfde uit als wat veel planten in mijn tuin hebben. ik weet niet of je de plant nog steeds hebt maar ik denk dat dit een gebrekziekte is, en dan specifiek een gebrek aan magnesium (Mg). Dat geeft een beeld van groene nerven met daar tussenin lichtgroen, geel, of zelfs bruin afgestorven bladweefsel. Als ik jou was zou ik een (blad)bemesting met bitterzout proberen. Een magnesiumtekort kan uiteraard ontstaan door gebrek aan magnesium in de grond, maar het kan ook aanwezig zijn maar onopneembaar voor de plant door teveel kalium (K) in de bodem of een verkeerde pH.
https://wiki.groenkennisnet.nl/display/ ... siumgebrek
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten