Verse paardenmest bananenplant

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor Orodski op 13 jul 2019 18:13

Hi, had een vraagje. Ik heb verse paardenmest. Kan ik dit gebruiken voor mijn musa basjoo en sikkemensis? Tnx
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor gertjan op 13 jul 2019 22:21

op vlak van stalmest is het altijd beter om het eerst een jaar te laten liggen, als je verse gebruikt loop je kans om je wortels te verbranden, dat werkt bij elke plant zo, na een jaar is dat een goed product mits je het combineert met potgrond,en/of zwarte grond en goed mengt.
gertjan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 jul 2019 19:50
1 bedankjes

Re: Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor boesboes op 13 jul 2019 22:52

Ik moet toegeven dat ik met paardenmest nog nooit gewerkt heb.
Ik weet wel dat je basjoo of sikkemensis bijna niet kan overbemesten met biologische mest.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor gertjan op 14 jul 2019 06:36

klopt zeker, het is vooral verbranding, omdat het te potent zou zijn
gertjan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 jul 2019 19:50
1 bedankjes

Re: Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor Orodski op 14 jul 2019 11:38

Welke mest kan ik dan best gebruiken?
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor batdah op 14 jul 2019 14:13

gertjan schreef:op vlak van stalmest is het altijd beter om het eerst een jaar te laten liggen, als je verse gebruikt loop je kans om je wortels te verbranden, dat werkt bij elke plant zo, na een jaar is dat een goed product mits je het combineert met potgrond,en/of zwarte grond en goed mengt.


Dat verbranden valt wel mee...dat denkt men....ik heb geregeld tuinders op het volkstuincomplex verse paardenmest zien verwerken...
Maar de onkruidzaden....die zorgen voor problemen...verse paardenmest is een onkruidbom...dat moet je niet willen daarom is het beter deze te composteren voor je deze gaat verwerken en gaat dat niet dan zorgen voor een hoge temperatuur dat alle zaden gedood worden...

Als je wenst dat je bananen snel groeien kun je beter kunstmest gebruiken en dit met het gietwater meegeven...
De grond waar ik destijds op tuinierde was niet vruchtbaar en ik had een basjoo die niet wilde...ik heb de grond gemengd met potgrond en ben iedere gietbeurt Kristalon blauw 2 gram per liter mee gaan geven en binnen dezelfde zomer was deze zeker 3 meter hoog met enorme bladeren....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Verse paardenmest bananenplant

Berichtdoor jaak op 15 jul 2019 20:53

elk jaar gebruik ik paardenmest die ongeveer een jaar ligt , heb zelfs al verse paardenmest gebruikt om de bananen te beschermen in de winter , in het voorjaar word dat uitgespreid over de tuin en een deel blijft liggen tussen de stammen van de bananen , ze groeien als kool en ik hoef geen mest meer te geven , op dit moment zijn er al stammen die 2 meter gegroeid zijn van waar ik ze vorig jaar heb afgesneden.

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten