Verhuizen naar veengrond gebied

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor killuminati op 02 aug 2019 11:32

Beste palmvrienden,

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht op veengrond. Ik ben uiteraard liefhebber van een tropische tuin en dat doe ik nu succesvol op zandgrond. Ik weet dat veengrond wat lastiger is, maar hebben jullie wellicht tips voor ons om zo succesvol mogelijk te zijn? Het gaat mij voornamelijk om mijn tracycarpus, Musa, ensetes en canna’s.

Tips die ik al heb gevonden is kalk toevoegen voor zuurminnende planten en bemesten maar wat kan ik nog meer doen.

Ik heb in iedergeval een onderheid terras genomen tot 3 meter uit de gevel zodat dat niet zakt. Hebben jullie tips om verzakking van overige tegelpaden te beperken? wat kan ik verder doen om de grond te verbeteren?

Bedankt!
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor batdah op 03 aug 2019 08:40

killuminati schreef:Beste palmvrienden,


Tips die ik al heb gevonden is kalk toevoegen voor zuurminnende planten en bemesten maar wat kan ik nog meer doen.



Bedankt!



Een vreemde tip.. :o

Het lijkt me dat veengrond toch niet verkeerd is..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor draco op 03 aug 2019 10:36

Voor zuurminnende planten hoef je niets toe te voegen en zeker geen kalk, behalve misschien meststoffen omdat veengrond weinig voeding bevat. Rondom Boskoop in het Zuid Hollandse veen vind je veel kwekerijen van cultuurplanten. Watergebrek zoals op zandgrond is op veen meestal niet aan de orde, integendeel voor sommige planten kan extra drainage nodig zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor killuminati op 03 aug 2019 21:44

Ahha! Sorry dan heb ik het met dat kalk waarschijnlijk verkeerd begrepen.. :)
Maar volgens jullie is veen dus nog niet zo verkeerd voor tropische planten?

Hoe leg je een drainage aan? Hebben jullie daar wellicht een bepaald artikel over?
Roelofarends veen is de plek waar ik ga wonen. Er zitten idd wel veel kwekers daar ook... :)
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor yme op 04 aug 2019 09:03

Vandaag te weinig tijd om uitgebreid te antwoorden, maar ik heb net een drainagesysteem aangelegd in de achtertuin. Niet de standaard buis, maar in mijn ogen een beter systeem ivm dichtslibben van de buizen: drenotube. Aangesloten op een zelf ontworpen pompput.

Groetjes,

Yme

PS: ik zit hier in Amstelveen ook op veengrond
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor killuminati op 04 aug 2019 09:09

Thanks YME, ik heb nog even de tijd om mij voor te bereiden want het duurt nog even voordat ik er woon.

Ik ga mij in elk geval alvast inlezen in de door jou genoemde drenotube.
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor draco op 05 aug 2019 21:31

Het waterschap Rijnland waartoe Roelofarendsveen behoort, voert een actief waterbeheer uit.
https://www.bewustlevenmetwater.nl/klim ... land-zakt/
Om te kunnen vaststellen of drainage nodig is, zou je bij het waterschap kunnen informeren naar het grondwaterpeil in de winter/zomer?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor killuminati op 06 aug 2019 22:12

Bedankt Draco! Goede tips! Ik ga informeren bij de gemeente.
Ik hoop dat her een beetje gunstig is. :)
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor yme op 07 aug 2019 20:17

Nog even een uitgebreidere reactie van mijn kant.

Het grondwaterpeil weten is inderdaad het belangrijkste. Op dinoloket.nl staat veel, maar voor Roeloefsarendsveen alleen oude data, voor zover ik zie. Dus informeren bij de gemeente is het beste. Wat ook belangrijk is, is het weten van de verwachtte verzakking van de grond.

Bij mij was het zo dat de tegels van de achtertuin 10 cm boven het maximale grondwaterpeil lagen. Met de verzakkingen die ik op het oog al zo zag, zou het mij niet verbazen als er in 10 jaar tijd 10 cm verzakking optreedt. Dit betekent dan dat wanneer je drainage aanlegt (die met de grond meezakt) dat je op een gegeven moment grondwater gaat draineren. Dat wil je voorkomen, al is het alleen maar omdat grondwater enorm ijzerrijk is en zorgt voor het verstoppen van de drainagebuizen (oxideren van het ijzer).
Ook was het bij mij zo dat de grond enorm slecht draineerde. Het was weliswaar veengrond, maar erboven lagen dikke lagen klei. Voor mij hielt dit in dat de grond in de winter tot aan het tegel niveau verzadigd was met water. Doordat ik een aquarium heb, had ik ook een ijzer test in huis, waardoor ik kon meten dat deze verzadigde grond, verzadigd was met regenwater niet dat het grondwaterpeil hoger was dan gedacht. (zoals geschreven bevat grondwater veel ijzer, regenwater niets).

Kortom: het goed uitzoeken van de lokale situatie is het belangrijkst. Het heeft mij een klein jaar geduurd voordat ik in de gaten had wat de grond precies deed in zowel natte als droge tijden.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Verhuizen naar veengrond gebied

Berichtdoor killuminati op 09 aug 2019 07:18

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga informeren bij de gemeente en zal de uitkomst hier delen.
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten