Canna delen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Canna delen

Berichtdoor draco op 20 aug 2019 20:51

Vorig jaar een kleine plant gekocht, die dit jaar is uitgegroeid tot 7 stuks. Ik wil de Canna voor volgend jaar splitsen, wanneer en hoe kan ik dit het beste doen? Palmvrienden wiki laat zich hier niet over uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Canna delen

Berichtdoor Carlo op 20 aug 2019 21:36

November/december is prima. Ook kunnen ze vooraf best een paar keer nachtvorst hebben. Alleen het blad zal bruin worden. Proberen uit te steken als je binnen koel wil overwinteren. Je kunt ze met een mes doorsnijden of scheuren. Het belangrijkste bij deze operatie is dat je de ogen niet beschadigd. Hoe groter de pol hoe moeilijker dat zal worden. Een te grote pol uit de grond halen doet scheppen breken en ik kan het weten. De takken die er op staan hoef je niet zuinig op te zijn want die overwinteren haalt niets uit. Die snijd je het best op 10cm af. De ogen worden de nieuwe planten voor het volgende jaar. Vorstvrij koel bewaren. Ik zet de bakken gewoon op zolder achter het knieschot waar het wel droog is maar door wat bewust opengelaten kieren goed fris blijft. Sommige soorten kunnen trouwens ook redelijk goed in de grond blijven, bijvoorbeeld vlak bij de gevel maar ik heb ook wel eens een voorjaar gehad dat er niets meer boven kwam.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna delen

Berichtdoor draco op 21 aug 2019 00:50

De Canna overwintert in de vorstvrije kas en is in het voorjaar naar een groter kuip verhuisd.
Vermoedelijk is het delen op deze wijze nu nog goed uitvoerbaar. :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Canna delen

Berichtdoor batdah op 22 aug 2019 02:12

draco schreef:De Canna overwintert in de vorstvrije kas en is in het voorjaar naar een groter kuip verhuisd.
Vermoedelijk is het delen op deze wijze nu nog goed uitvoerbaar. :)

Als je de hele Kuip overwinterd zou ik eerder geneigd zijn te delen na de winter bij aanvang van hergroei..snijwonden kunnen bij een koude vochtige overwintering gemakkelijk rotten..

Vroeger deed ik de planten met aanhangende grond in een open plastic zak in de kelder...delen deed ik pas op het moment dat ze de tuin in gingen...
Ik heb ze ook eenmalig in de kas overwinterd mar de aanwezige slakken hebben mij doen besluiten dat ik mijn bladcactussen toch meer liefheb dan de Canna..

Hier bij ons vriezen ze wel af maar staan in maart de eersten al weer in bloei...

http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =13&t=1572

Ik heb afgelopen voorjaar canna gezaaid , dit is tot nu toe het resultaat....
Komend voorjaar zaai ik er nog meer, ik heb nog ongeveer 2000 zaden liggen....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Canna delen

Berichtdoor draco op 22 aug 2019 19:25

Dat klinkt als een nuttig advies Batdah. Het lijkt me inderdaad geen goede combinatie natte grond en snijwonden. Ik laat de pol rustig in de kas drogen en afsterven tot het moment dat de ogen actief worden.
Slakken vormen in de tuin ook een flink probleem. Ik selecteer planten zoveel mogelijk op ongevoeligheid of plaats ze op een verhoging (Asplenium bulbiferum en verwanten). Zelfs daar weten de slakken ze nog te bereiken. De Canna werd er in het voorjaar door aangevreten maar staat sindsdien op ruime afstand van de bodembedekkers waarin ze zich verschuilen. Ik ben geen liefhebber van planten met grote bladeren tenzij met een fijne verdeelde achitectuur. Bananen en Canna behoren daar niet toe. Mijn overbuurman heeft al zijn waardering en interesse voor deze Canna geuit. :D
Bijlagen
DSCN3407.jpg
DSCN3407.jpg (220.42 KiB) 2875 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 29 aug 2019 15:40, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Canna delen

Berichtdoor batdah op 26 aug 2019 01:53

Dit is ook niet mijn favoriet, bij ons andere huis stond iets vergelijkbaars...ik heb die afgevoerd ,te groot, ik selecteer vooral op dwergachtige groei.

Grote cultivars staan hier al genoeg...groeien hier veelal verwilderd...
Ik heb hier bij ons huurhuis vorig jaar 8 stekken van de C. Musaifolia geplant, het zijn inmiddels ongeveer 40 kluiten geworden fungerend als haag langs een kant van de tuin...de stekken kwamen gewoon uit het wild hier...ik heb hiermee een remproef gedaan welke geen effect had...ze stonden 2,5 mtr hoog...

Vanuit de lokale markt hier is de vraag naar lage cultivars, ik heb er daar nu een aantal van...tot nu toe zijn dat dwergen, als dat zo blijft ga ik er wellicht ooit iets mee doen...de hogere en degenen met onvolledig gevormde bloemen gaan weg...ik denk dat het saldo nu 3 stuks bedraagt..
Volgend jaar ga ik de overgebleven zaden zaaien...ongeveer 2000 stuks...ik hoop dat daar rijkbloeiende dwergen tussen zitten...
Dit zijn zaden afkomstig van een gele lage cv en een watermeloenrode cv....

Bananen zijn ook niet aan mij besteed, ik heb er nu een in huis staan en die gaat tzt de kas in om misschien bananen te produceren..zo niet gaat het compost worden...
Grootbladige planten als Monstera, Alocasia en Ficus zijn hier kamerplanten in het tuinontwerp passen die niet...wij vinden die wel fraai maar een tropische tuin is niet aan mij besteed..onze tuinstijl is hier landelijk...een cottage tuin met veel vaste planten en rozen en onze andere tuin met vnl Rhododendron /azalea cultivars met diverse Prunussen , Camellias en magnolia cultivars..( waar ik overigens ook enkele varens onder geplant heb :mrgreen: )

Onze banaan...een sta in de weg..
http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =43&t=1603
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron