Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor CasperCitrus op 22 aug 2019 23:32

Hoihoi,

Na een tijd niks te hebben laten horen duik ik hier weer op.
De reden dat ik dit topic open is omdat ik eigenlijk dingen wil checken over de Musa Dajiao.

1. Is het wortel gestel van de Musa Dajiao nou wel of niet vorst tolerant ?

2. Als het wortel gestel van de Musa Dajiao vorst tolerant is tot welke temperatuur is dat dan?( ik zie op de ene site staan dat de minimum temperatuur +5 graden is en de ander zegt tot -22 graden celcius).

3. Hoe pak ik deze banaan het beste in? in bubbeltjes plastic lijkt mij dom omdat er dan meer kans bestaat op schimmel en verrotting lijkt mij. ( ik heb wel via een webshop een wortel/stam beschermhoes gekocht die normaal voor palmbomen wordt gebruikt en ik had vorig jaar al planten hoezen gekocht, kan ik de plant gewoon vanaf onderaan naar boven toe bedekken met stro en tegen de stam stro binden ? dan vervolgens die wortelbeschermer er van onderen af tegen aan doen en de planten hoes erover heen doen, dan als aller laatste dit even strak trekken zodat er geen kou bij kan?

Graag lees ik jullie ervaring en meningen hierover ;)

Met vriendelijke groene groeten,
Casper.
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor Rob op 22 aug 2019 23:55

Niet eenvoudig iets heel specifieks te vinden, maar de algemene tendens is dat ie boven nul moet overwinteren, als je iets van stam/blad wilt bhouden. Rizomen zijn tot wel -20 OK, maar dan begin je ieder jaar vanaf de grond...
Inpakken als Basjoo (zonder extra verwarming) werkt vermoedelijk niet, maar ik ben niet zeker.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor Carlo op 23 aug 2019 01:22

Mijn ervaring tot nu toe is dat zowat alle musa stammen in de volle grond te overwinteren zijn. Daarbij spelen wel een aantal belangrijke factoren zoals de mate van bescherming en vochtigheid.
Grond afgedekt met mulch is natuurlijk een ander verhaal dan compleet inpakken en verwarmen.

Het antwoord op de vraag of het wortelgestel van de dajiao vorst-tolerant is is natuurlijk makkelijk te verklaren . Maakt niet uit welke musa soort maar geen enkele banaan is vorstvrij. Je kan wel zeggen dat bv een Basjoo alleen bovengronds afsterft maar na een weekje -20 in de nacht is ook die afgeschreven.
Bij een banaan is het maar net hoe goed je beschermd en met mindere bescherming tot welke diepte je het spul vorstvrij houdt.
Het blijft gewoon een tropische plant welke bomvol water zit en dat bevriest nu eenmaal. Praatjes over temperaturen die ze dan wel zouden kunnen hebben zijn totaal nietszeggend en niet relevant. Het is maar net welke condities je je plant geeft.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor Dennis_S op 24 aug 2019 11:01

Precies. Zeggen dat ie -20 kan verdragen als er -20 is geweest, maar je wel mulch hebt gebruikt waardoor de vorst niet de grond in is gekomen en de plant dan in het voorjaar vanuit de grond weer uitloopt, kloppen dus niet.

Bananenwortels en de rhizomen/wortelstokken moet je bij eender welke soort vorstvrij houden. En dat gaat heel makkelijk door een mulchlaag van blad, houtsnippers oid. Een laag van 20 cm houdt wekenlang -15 uit de grond. Dus met een eenvoudige maatregel als een mulchlaag ben je al halverwege.

Maar wil je ook de stammen in leven houden, dan komt er iets meer bij kijken. Vocht is doorgaans geen enkel probleem. Vocht wil je niet bij palmen, maar een Musa basjoo bijvoorbeeld kan de hele winter prima overleven in een luchtdicht afgesloten iglo waarin de luchtvochtigheid bijna 100% is. Echt geen enkel probleem, dus als je bubbelplastic wil toepassen, ga je gang want dat isoleert prima.

LET OP: Bubbelplastic alleen is echt geen garantie dat iets daaronder niet bevriest. Je moet iets van een warmtebron insluiten zodat het bubbelplastic kan doen waar het echt goed is en dat is dat beetje warmte insluiten en vasthouden. Sluit je geen warmte in, dan sijpelt de kou, afhankelijk van hoeveel kou, er vrij snel in.

Bij een Musa basjoo is het dan voldoende als je de temperatuur net boven 0 weet te houden. Dan houdt deze het maandenlang vol.

MAAR: Bij sommige soorten bananen werkt dit niet omdat deze meer warmte nodig hebben. Een Ensete bijvoorbeeld heeft meer warmte nodig om te overleven. Overwinter je deze onder de 10 graden en duurt dat te lang, dan rot de boel weg. Sommige scheppen de plant daarom uit de grond en leggen deze droog, maar relatief warm weg.

Ik heb geen ervaring met de soort die jij hebt. Maar ik vermoed dat deze een beetje het midden houdt tussen een basjoo en een Ensete. Je zult in ieder geval de stammen in leven moeten houden om bananen te krijgen. Die wens betekent dus een grote invloed op de manier van beschermen. Wil je geen bananen, dan breng je alleen een mulchlaag aan en laat je de boel gewoon bovengronds afsterven.

Wil je wel bananen, inpakken dus. Ik zou me geen zorgen maken om vocht, maar wel om de temperatuur. Als ik deze soort had, dan zou ik een soort iglo eromheen bouwen waarin ik de temperatuur op minimaal tien graden zou houden. Dat betekent dus dat je bijverwarming nodig hebt. En om kosten te besparen, een paar lagen noppenfolie, zodat elk beetje warmte goed vastgehouden wordt.

LET OP: Ik heb geen ervaring met deze soort, maar dit is wat ik denk en hoe ik het zou doen. Mijn ervaringen met basjoo zijn wel ruim en mijn basjoopollen pak ik al vele jaren op dezelfde manier in. Alleen is mijn minimumtemperatuur iets boven 0. En tegenwoordig haal ik al het blad van de stammen af in het najaar, voor het inpakken, maar ik heb ook jaren gehad dat ik het blad er aan liet en knakte als extra bescherming. In het voorjaar waren dan alle bladeren verrot, zaten vol met snot, slakken en regenwormen die zich er aan te goed doen, maar altijd keiharde frisgroene stammen die nog nooit verrot zijn.

Het enige waar je op moet letten is dat als muizen ook vinden dat je bescherming een leuk winterverblijf is, dat deze dan kunnen gaan vreten aan de stambasis.

Succes, hou ons op de hoogte, want eerlijk gezegd lijkt deze soort mij ook wel wat.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor Carlo op 24 aug 2019 19:04

Niks meer aan toe te voegen. ;) :thumb_up:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor CasperCitrus op 24 aug 2019 23:36

Super super bedankt allemaal ,

Met jullie informatie kan ik zeer zeker verder ! ;)
Echt heel fijn om hier even van ervaren bananen liefhebbers te lezen hoe die het aanpakken en waarom, vooral het waarom vind ik erg leuk en fijn om te weten.

Ik ga over 3 opties nadenken.

1. de plant in de grond laten , een mulchlaag van 20 cm rond de voet en de stam rond om 20 cm dik inpakken met stro wat ik dan eerst wil omwikkelen met vliesdoek gevolgd door bubbeltjes plastic.

2. de plant in de grond laten , een mulchlaag van 20 cm rond de voet en de stam rond om 20 cm dik inpakken met stro wat ik dan eerst wil omwikkelen met een warmte snoer gevolgd door vliesdoek en dan bubbeltjes plastic. ( dit is wel de minst haalbare manier want ik moet een snoer van de houten fietsen schuur constant naar buiten zien te krijgen ).

3. de plant rondom uitgraven en met kluit in een speciekuip zetten in de houten onverwamrde fietsenschuur het blad snij ik er dan af en de stam met kluit omwikkel ik dan in de schuur met een warmte snoer)

welke optie lijkt jullie het beste ? ik heb namelijk niet de mogelijkheid de stam warmer weg te zetten of te leggen.

groetjes,
Casper.
CasperCitrus
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 aug 2015 19:12
5 bedankjes

Re: Musa Dajiao in (oost)Nederland in de vollegrond....

Berichtdoor Rob op 25 aug 2019 00:08

Ik zou kiezen voor optie 2 vermits je een netspanningsbron daar kunt krijgen. Een 6 meter snoer kerstlampjes (GEEN LED) zou al moeten volstaan voor verwarming van een niet al te forse pol basjoo. Ik werk al jaren op die wijze:
Ik maak van een rol draadgaas van 150 een cylinder die ik tot de rand vul met eikenblad, stro of zelfs afgesneden bananenblad - alles wat isoleert en vult is OK. Alle bananen worden bruut afgekapt op 150cm stam.
Kerstlampjes erom, en dan bubbel folie + een big bag of iets soortgelijks. In ieder geval de bovenzijde goed bedekken zodat er geen water/sneeuw oid in kan lopen van boven af. eventueel een paal bij in steken om een punt te creeren in het midden, zodat water e.d. er afloopt.
Bijverwarmen v/a -5°.

Optie 3 lijkt me geen goede: een onverwarmde schuur is weinig beter dan buiten, tenzij ie rond nul blijft. Bijv mijn schuur blijft hangen op 0°vanwege de zwembad installatie die 80 kuub water blijft circuleren, en daarin is van alles mogelijk.
In een onverwarmde schuur is de pot nog gemakkelijk voor vorst doordringbaar dan in volle grond.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten