Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Laatbloeier op 09 sep 2019 01:46

Beste leden van het forum,

Sinds kort ben ik trots eigenaar van een Super Dwarf Cavendish & een Dwarf Cavendish. Ze zijn beide nog maar (plusminus) 35 cm groot.

Gezien ik in (Zuid) - Noorwegen woon, heb ik hier in de winter nog een uurtje minder licht dat in NL. Ik dacht daarom dat het een goed idee zou zijn om een flinke lamp op te hangen voor wat extra fotosynthese.

Ik dacht zelf aan zo natuurlijk mogelijk licht, zoals daglichtlampen of UVB-lampen, maar ik hoor graag van de experts hier wat voor soort lampen ik hier het beste voor kan gebruiken?

Informatie over wattage en belichtingsduur (12 uur zoals in de tropen?) is natuurlijk ook welkom.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor draco op 09 sep 2019 10:00

Google op groeilampen voor planten, i.e. LED verlichting met het juiste spectrum.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Guidonno op 09 sep 2019 10:23

Eventueel zou je ook de lampen van IKEA op kunnen hangen. Uiteraard niet ontzettend krachtig maar met 2 kom je aardig ver.

Deze zijn heerlijk zuinig en doen het goed.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Greener op 09 sep 2019 18:41

Die plantenleds van de Ikea zijn helaas de laatste tijd overal uitverkocht.
Voor kleine planten inderdaad ideaal.

Zelf gebruik ik voor de zeldzamere exemplaren leds van het merk Migro.
Ze hebben recent een Veg variant uitgebracht speciaal voor de groei.
Prijzig maar momenteel het beste in de plantenleds.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Bonne op 09 sep 2019 20:45

Ben zelf aant experimenteren met licht op topic
" tussenstand Dwarf Cavendish"
Moet je laatste post maar eens bekijken
En meer terug naar pagina 65-70 ergens.
Misschien vind je daarn iets :thumb_up:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Laatbloeier op 09 sep 2019 22:57

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties!

Misschien dat de genoemde lampen van Ikea hier in Noorwegen nog niet zo snel verkocht zijn. De recencies over de lampen zijn lovend. Maar onder de productinformatie lees ik dat het effect van de lamp maar een bescheiden 30 cm is. Dus het zal een goed idee zijn voor nu, maar zal een veelvoud van deze lampen nodig hebben als de planten groot worden.

Dank je wel Bonne naar de verwijzing van je - ik mag wel zeggen - mooie verslag. Nog complimenten voor je behaalde resultaat! Ik ga het zeker even doorlezen. (Heb ik overigens al deels gedaan.)
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor derfske op 13 sep 2019 17:56

draco schreef:Google op groeilampen voor planten, i.e. LED verlichting met het juiste spectrum.


wel uitkijken.. de meeste "groei" lampen zijn voor de bloei bedoeld.. ja dit komt omdat ze voornamelijk voor de wiet teelt zijn bedoeld :roll:

kleurcode 965 en 950 (spaarlamp) is prima als groeilamp. en als je echt led wilt.. zo fel wit mogelijk. en als het verschillende kleuren leds zijn dan moet het overgrote deel blauw zijn :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Laatbloeier op 15 sep 2019 00:16

derfske schreef:
draco schreef:Google op groeilampen voor planten, i.e. LED verlichting met het juiste spectrum.


wel uitkijken.. de meeste "groei" lampen zijn voor de bloei bedoeld.. ja dit komt omdat ze voornamelijk voor de wiet teelt zijn bedoeld :roll:

kleurcode 965 en 950 (spaarlamp) is prima als groeilamp. en als je echt led wilt.. zo fel wit mogelijk. en als het verschillende kleuren leds zijn dan moet het overgrote deel blauw zijn :thumb_up:



Hartelijk dank voor je info! Zeer welkom. Derfske, mijn complimenten voor jouw stukje onderschrift: ik ben het op alle punten roerend met je eens, behalve het laatste: zowel de slechte alswel de (passieve) goeden zijn het probleem.


Ik heb overigens besloten 2 spots bij de Ikeeja te halen (zijn op voorraad), die zijn voor nu genoeg voor mijn 2 bananen. Voor volgende winter een andere (grotere) oplossing zien te vinden.
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Bonne op 15 sep 2019 01:03

Wat mij is verteld dat lampen met lage Kevin waarde ( rode gloed) voor bloei en lengte groei zijn.
Blauw dus hoge Kelvin waarde voor compacte groei.
licht intensiteit (lux) iid belangrijk!

Maar goed dat ben ik aan het testen nu :thumb_up:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Belichting voor extra stimulans fotosynthese.

Berichtdoor Niels op 15 sep 2019 10:53

Ben zelf aan het shoppen geweest om mijn stroom vretende t5 en t-neon te vervangen met led.

De beste bang for the buck die je kunt krijgen is een ledlamp bouwpakketje met een quantum board, die is nog efficiënter dan Migro (volgens Migro zelf), heel betealbaar, heeft geen coolfans nodig en geeft full spectrum (op het oog wit) licht. Wel wat aan de gelige kant voor alleen vegetatieve groei maar daar is wel wat speling in voor planten.

Ik heb er zelf niet voor gekozen omdat ik perse spatwater dicht wil, (ik ben een kliederaar) Ik heb uiteindelijk voor Mars Hydro sp 150 gekozen, een quantum board achtige lamp met betere koeling en wel spatwaterdicht
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten