Regenwater & pH waarde.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Regenwater & pH waarde.

Berichtdoor Laatbloeier op 10 sep 2019 21:14

Omdat ik mijn nieuwe bananen goed wil verzorgen, ben ik mij verder gaan verdiepen in een optimale verzorging hiervan.

Uit het topic van Bonne heb ik kunnen lezen dat bananen van een lage pH waarde houden. Hij verwijst naar een artikel (Wikihow dacht ik), waarin beschreven staat dat bananen het best gedijen in een zure grond. Ik weet niet of het dan zelfsprekend is om ook zuur water te geven, maar gezien de topresultaten van Bonne denk ik dat hij met zijn Veluwewater een juiste keuze heeft gemaakt.

Ik ben vandaag naar de winkel gereden voor wat 'uitrusting' om de pH waarde te kunnen meten. Ik had de keuze uit de bekende papieren strips, oplosbare tabletjes die kleuren in het water en een electronische pH meter.

De electronische meter kostte maar 200 kronen (20 euro), wat ik verdacht goedkoop vond - dus die viel af. De tabletjes hadden maar een beperkte reikwijdte qua pH, dus dat werd hem ook niet. De stripjes hadden al een betere reikwijdte (van 6,2 tm 8,4). Dit zijn dan ook zwembad-stripjes. Je kunt hier ook stripjes halen bij de apotheek, die netjes van 0 tot 14 verlopen, maar die kosten maar liefst 600 kronen (60 euro)! (100 stuks) Pure afzetterij voor een paar papieren stripjes, dus daar doe ik niet aan mee.

Dus uiteindelijk maar besloten om toch maar de zwembadstrips mee te nemen (50 voor 100 kronen) en vervolgens ons kraanwater kunnen vergelijken met vers gevallen regenwater.
Komt dan toch weer goed uit dat er een regenpijp van de goot afgevallen was: heb er de kruiwagen onder gezet, die zich vervolgens tot over de rand vulde.

Ons kraanwater is eigenlijk geen leidingwater: samen met 2 buren een paar honderd meter verderop hebben we een eigen bron op 80 meter diepte. Het water wordt omhoog gepompt, waarna het alleen maar door een filter gaat, die geregeld vervangen wordt. Daarna is dit het meeste schone drinkwater wat je kan bedenken. (Daar kan geen NL water tegenop.)
Zo drink ik bijvoorbeeld geregeld water uit de rivier hiervoor, als ik aan het vissen ben. Heerlijk zacht water.

De test:
Ons eigen leidingwater heeft een zeer net resultaat van 7. Het regenwater is iets zuurder uitgevallen: 6.8.
Geen heel groot verschil, maar alle beetjes helpen - dus vanaf nu spaar ik regenwater op voor de bananen. Volgens mij heb ik ergens ooit gelezen dat regenwater nogal kan schommelen qua zuurtegraad, dus zal ik geregeld de stripjes blijven gebruiken. De alkalische waarde was overigens bij het regenwater een fractie lager dan het leidingwater, maar ik weet niet goed of dat van enig belang is.

Alles bij elkaar een lang verhaal, maar nu ben ik eigenlijk benieuwd wie hier nog meer regenwater gebruikt en wat voor pH waarde die heeft? Of zijn er mensen die iets anders 'speciaals' doen om aan 'zuurder' water te komen.

Afbeelding
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron