rottende strelitzia nicolai

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

rottende strelitzia nicolai

Berichtdoor Frederic op 28 sep 2019 18:21

Beste medeliefhebbers,

Ik zit met een probleem omtrent mijn strelitzia nicolai.
Toen ik deze zomer 3 weken op reis was had ik een automatisch irrigatiesysteem geïnstalleerd
op al mijn planten inclusief mijn planten die in pot staan ( zolang dit nog mogelijk is uiteraard).
Maar de pot waar mijn strelitzia in stond was een binnen pot en had dus geen gat vanonder.
Uiteraard was het niet zo'n zomer gelijk vorig jaar en toen ik thuis kwam stond deze bijna te zwemmen in zijn pot. Toen heb ik direct actie ondernomen en het overtollig water er proberen uit krijgen.
Ik heb wel pas na een week een gat vanonder in de pot geboord ( domme ik!) en het water spoot er zeker een kwartier vlotjes uit. Toen heb ik besloten de plant uit zijn pot te halen en deze opnieuw te planten in verse droge potgrond. Maar nu begint deze uiteraard te rotten. Deze bestaat uit 3 stammen en 1 is er volgens mij al aan. Zou ik deze best verwijderen of laten staan? Hoe kan ik er nog zo veel mogelijk van redden? Of is alle hoop verloren?

Alvast bedankt voor de hulp.
Bijlagen
IMG_9833.JPG
IMG_9833.JPG (110.38 KiB) 2233 keer bekeken
IMG_9834.JPG
IMG_9834.JPG (107.62 KiB) 2233 keer bekeken
IMG_9835.JPG
IMG_9835.JPG (107.19 KiB) 2233 keer bekeken
IMG_9836.JPG
IMG_9836.JPG (102.09 KiB) 2233 keer bekeken
IMG_9837.JPG
IMG_9837.JPG (95.4 KiB) 2233 keer bekeken
IMG_9838.JPG
IMG_9838.JPG (108.38 KiB) 2233 keer bekeken
IMG_9839.JPG
IMG_9839.JPG (101.26 KiB) 2233 keer bekeken
Frederic
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 09 aug 2015 11:07
2 bedankjes

Re: rottende strelitzia nicolai

Berichtdoor Dennis_S op 29 sep 2019 10:48

In mijn ervaring gaat herstel maar heel moeizaam bij deze soort. Warmte is nu ook belangrijk. Zonder warmte is er ook geen wortelherstel mogelijk. De kans is groot dat je plant er nu aan onderdoor gaat. Gezien dit zou ik er nu voor kiezen de plant nog een keer uit de pot te halen en alle rotte worteldelen weg te snijden. Heel voorzichtig, want als je geluk hebt zijn er hier een daar nog wel wat levende wortels of nieuwe wortelpunten te zien. Heel kwetsbaar deze wortels, dus voorzichtig werken. Je plant zal nu mogelijk in een aantal delen uit elkaar vallen. Van elk deel moet je even beoordelen of en hoeveel levende wortels er nog aan zitten en dan besluiten of die wortels genoeg zijn om je bladeren te voeden. Zo niet, dan verwijder je bladeren en laat je alleen een of twee bladeren zitten. Dan weer oppotten en heel licht, maar uit de zon wegzetten. Echt heel licht, liefst onder een dakraam. niet buiten, want daar is het nu te koud voor wortelgroei voor deze soort. ik twijfel nog even of het zinvol is een doorzichtig plastic zak over de plant te trekken zodat deze in een soort kasje komt te staan. Dit voor een hoge luchtvochtigheid, zodat de wortels niet teveel vocht hoeven op te nemen. Gevoelsmatig zou ik dat niet doen en verder flink duimen! Succes!




Je kunt alleen maar afwachten nu
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: rottende strelitzia nicolai

Berichtdoor hanscazan op 29 sep 2019 15:02

Met alles wat Dennis hier als tips geeft 100% eens. Het wortel systeem van de strelitzia is de watervoorziening, vette dikke vlezige wortels.
Droog opgepot? Alleen bladeren sproeien, "and now we wait", leven zie je soms pas 3-6maanden later in dit jaargetijde, tenzij je hem in kas en licht en warmte plaatst.
Ik wens je veel succes :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten