Musa Basjoo wintertijd

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo wintertijd

Berichtdoor gerald88 op 28 okt 2019 10:51

We gaan weer richting de winter en wellicht allemaal al weer bezig na te denken over hoe te overwinteren.

Vorig jaar heb ik ze heel mooi kunnen overwinteren in een mooie pallet contructie gevuld met stro en schuin aflopend dakje voor het water.

Vorige jaar uit de winterslaap, maart 2019: :lol:
Afbeelding

Dit jaar zijn de stammen toch wat langer en moet ik nog iets hogers bouwen. Wellicht dat ik tussen de pallets een paar balken omhoog zet en daar wat gaas omheen zodat ik iets hoger kan bouwen.

Hoe gaan jullie komende week door? Trekken jullie nog een vlies doek over de planten met de lichte vorst die voorspeld wordt? Laten jullie de bladeren er nog aan?

Je wilt niet te vroeg het geheel inpakken, je wil ook voorkomen dat je te laat bent en je wilt het ook niet te nat gaan inpakken.
gerald88
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 jun 2019 10:53
1 bedankjes

Re: Musa Basjoo wintertijd

Berichtdoor palmgek op 28 okt 2019 14:50

Doe er voorlopig nog niets aan. 1 a 2 graden vorst van korte duur kan geen kwaad en dringt niet door tot het binnenste van de plant. Te vroeg of nat inpakken kan overigens ook geen kwaad voor een Musa. Het is wat dat betreft geen palm die speerrot krijgt. Hier worden de stammen van de bananen met een sok van noppenfolie beschermd, daarin een lichtslang langs de stam. De folie en slang mogen gewoon in contact komen met de stam en hoeft niet verlucht te worden. In het voorjaar, wanneer de bescherming eraf gaat is het vaak een natte, broeierige bedoeling.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Musa Basjoo wintertijd

Berichtdoor Mitzov op 28 okt 2019 18:19

Het wordt mijn eerste keer overwinteren met de basjoo's.
ik heb ongeveer een soortgelijke constructie bedacht maar in plaats van stro wil ik bladafval gaan gebruiken ivm de rotzooi.
Om het geheel droog te houden dacht ik aan een dekzeil erover heen te binden.
Zou dit genoeg bescherming geven in West-Nederland?

Voor nu laat ik het blad nog zitten en wil ik gaan wachten tot er echt vorst voorspeld wordt!
Bijlagen
IMG_20191008_174745.jpg
IMG_20191008_174745.jpg (261.27 KiB) 3804 keer bekeken
Mitzov
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 apr 2019 12:58
0 bedankjes

Re: Musa Basjoo wintertijd

Berichtdoor Guidonno op 28 jan 2020 22:05

Hoe staat het er nu voor?
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten