Strelitzia Reginae aangeschaft

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia Reginae aangeschaft

Berichtdoor B.a op 15 dec 2019 10:51

Gister heb ik 2 flinke strelitzia's aangeschaft die vol zit met bloemen en vele knoppen die nog moeten komen maar aangezien ik nieuw ben met deze plant heb ik een paar vragen.
Allereerst de verzorging. Veel heb ik al op de site gevonden maar nog niet hoe ik ze in de winter moet behandelen aangezien ze in bloei staan. Mbt mest en water?
Ook vraag ik me af wanneer ze in een nieuwe pot (los van in het voorjaar) moeten aangezien de grond veelal uit wortels bestaat. Of wortel snoei noodzakelijk is?
De pot is nu 50cm hoog en 40cm doorsnee.

Ik had net opgezocht hoe je deze kunt bevruchten en als het goed is heb ik het goed gedaan? :happy_thai:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae aangeschaft

Berichtdoor Guidonno op 15 dec 2019 21:30

Prachtige exemplaren! Ik zou allereerst 2 hondjes met wielen kopen. Kan je ze zo nu en dan omwisselen en groeien ze gelijk op bij het raam. Ze zijn namelijk erg gek op zonlicht! In de wintermaanden zijn ze vatbaar voor schildluis icm weinig licht.

Toevallig een kenner bij de orchideeƫnhoeve gesproken. Advies was: laat een strelitzia eerst rusten in de pot. Niet direct overpotten. In een warmere zonnige periode overpotten. Beknelde wortels is bij een strelitzia niet een probleem. Een ruimere pot bij overpotten is altijd wel aan te raden.

Zelf heb ik ze wel eens bij de wortels gesnoeid. Persoonlijk viel mij het tegen. De groei stond een lange tijd stil en de zware takken icm de gesnoeide wortels zorgen ervoor dat de takken naar beneden gingen hangen ivm het gewicht. Ik heb ze na 8 maanden opnieuw moeten oppotten wat wederom een aanslag was op de groei.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae aangeschaft

Berichtdoor B.a op 16 dec 2019 10:26

Thanks! :thumb_up:

Ik vermoed dat ze al langere tijd in de pot staan gezien de dichtheid van de wortels in de pot.

Zou ik ze met dit weer ook buiten kunnen zetten? (Droog) Of is temperatuurverschil niet goed voor de plant?
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae aangeschaft

Berichtdoor batdah op 16 dec 2019 15:03

Onder een afdak kunnen ze met droge kluit best buiten staan...zolang het boven de 10 graden blijft moet dit kunnen...

Deze plant is zowieso ongeschikt om als kamerplant te houden....tijdelijk kan wel maar vorstvrij en licht is beter...en in de zomer buiten in de volle zon..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae aangeschaft

Berichtdoor Guidonno op 16 dec 2019 21:25

Mee eens, eigenlijk wel... Het zou mooi zijn als hij altijd in de zon staat voor het raam. Zo nu en dan omwisselen is zeker aan te raden.

In de zomer mooi naar buiten. Wel even laten wennen in het voorjaar. Niet in juni opeens volop bakken
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae aangeschaft

Berichtdoor Herman op 07 feb 2020 11:27

Strelitzia is geen moeilijke plant om goed te houden.
Heb deze 2 jaar swinters in de woonkamer gehouden als overwintering. Nu de laatste 4 jaar heb ik deze buiten overwinterd onder de veranda. De laagste temperatuur de laatste 4 jaar was tussen de -1 en 5 graden.
Hij krijgt wel niet zoveel bloemen , zo,n 3 a 5 stuks
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten