winterhardheid Strelitzia Nicolai

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor devylder op 16 jan 2020 12:59

Heyhey,

Ik lees online veel tegenstrijdige commentaren over de winterhardheid van Strelitzia N.
Blijkbaar zou deze in zone 8 (onze zone dus) de winter doorkomen zonder al te veel schade. en indien toch met schade zou deze blij terugkomen om dubbel zo groot te worden. (wel beschut)

op sommige websites wordt deze verkocht waarbij staat dat deze -5 aankan, maar dan op de andere website staat erbij minimum +5 graden.

Dus ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ondertussen ervaring mee hebben?

Ik vraag dit omdat ik 2 jaar geleden de Nicolai gezaaid heb en daaruit 5 gezonde planten die momenteel vorstvrij overwinteren (+-10graden). maar die zullen groot worden de komende jaren :D
devylder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 jan 2018 15:08
Woonplaats: Gent
0 bedankjes

Re: winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor B.a op 16 jan 2020 14:19

Ik heb mijn nicolai de grens op laten zoeken in volle grond aangezien ik ook meerdere verhalen vond.
Mijn ervaring is dat de plant groei vertoond zolang het niet vriest. Ik heb m tot -3 buiten laten staan en dat was funest voor het blad.
Vervolgens uit de grond gehaald en binnen gezet. De plant groeit wel weer verder maar een aantal bladeren zijn bruin geworden. Straks als de temperatuur weer omhoog gaat plant ik m weer in volle grond en pak ik hem in wanneer er vorst voorspeld word.
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor devylder op 16 jan 2020 14:26

Op welke standplaats stond hij?
Zou ik meer succes hebben in een beschutte stadstuin?

:)
devylder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 jan 2018 15:08
Woonplaats: Gent
0 bedankjes

Re: winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor hanscazan op 16 jan 2020 18:14

Beste Devy, mini klimaatjes doen het hem idd. Long story short, duimen en links of rechts om komt het goed. Beetje helpen tussendoor, deze winter vraagt momenteel minimale hulp.
................. februari be genadig
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor Dennis_S op 16 jan 2020 18:47

Je kunt er van uitgaan dat je deze echt vorstvrij moet houden. Misschien dat ze een paar graden boven 0 tolereren maar ik voel op mijn klompen aan dat na een paar weken tussen 0 en 10, met nachten dichter bij de 0, dat deze plant dat niet overleeft, laat staan met vorst. Terugkomen van -5 lijkt me alleen maar mogelijk in een warmer klimaat, waar de vorst soms voorkomt, dan kortduurt (en dus alles slechts oppervlakkig bevriest) en de plant weer alle warmte krijgt om goed te herstellen. Mijn advies: als kuipplant houden en in de winter echt boven de 10 houden.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor devylder op 17 jan 2020 12:05

jullie zullen gelijk hebben :) voorlopig nog plaats genoeg om deze vorstvrij te laten overwinteren. in de toekomst zal ik dan nog wel zien ;) ;)
devylder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 jan 2018 15:08
Woonplaats: Gent
0 bedankjes

Re: winterhardheid Strelitzia Nicolai

Berichtdoor B.a op 18 jan 2020 21:47

devylder schreef:Op welke standplaats stond hij?
Zou ik meer succes hebben in een beschutte stadstuin?

:)


Deze stond half schaduw. Het klopt wat hierboven geschreven word. Lange koude temperaturen vinden ze niet fijn.
Ik heb er een aantal dus ik ben volgend jaar van plan één in volle grond te laten in de winter. Ingepakt en verwarmd.
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron