Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpups

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpups

Berichtdoor Yorannn op 07 jun 2020 21:58

Hi!

Sinds de lockdown ben ik me gaan interesseren in planten en met name palmen. Ik heb eind afgelopen jaar 2 Musa Cavendish planten gekocht die het nu aardig goed doen. (ongeveer 1 nieuw blad per 2 weken)

Twee weken geleden werd er bij de Albert Heijn zo'n zelfde plant verkocht maar die was vele malen groter dan de Musa's die ik al had. Ik heb er eentje aangeschaft en deze plant groeit ook nog eens vele malen sneller dan mijn andere Musa's (ongeveer 1 blad per week / anderhalve week) en de bladeren zijn veel groter.

Na de aankoop van de plant bij AH ben ik wat onderzoek gaan doen om te kijken waar het verschil in grootte vandaan kwam en toen kwam ik op het verhaal van waterpups en zwaardpups. Ik ging er dus eigenlijk van uit dat de 2 planten die ik eerst heb gekocht en die kleiner zijn waterpups zijn en de plant van de AH een zwaardpup is.

Echter zag ik vandaag op deze site dat er ook nog zoiets bestaat als een Super Musa Cavendish. Dit heeft me weer doen twijfelen aan mijn aanname.

Ik heb een foto bijgevoegd van de planten waar het over gaat. Wie kan mij vertellen wat voor planten ik in huis heb? :D

Bonusvraag: Heeft iemand enig idee wat de reden is dat een Musa 2 soorten pups aanmaakt? Ik heb meerdere malen geGoogled maar ik kan hier niets over vinden.
Bijlagen
bananen.jpeg
bananen.jpeg (273.83 KiB) 3745 keer bekeken
Yorannn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 21:18
0 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor hanscazan op 07 jun 2020 22:27

Hoi Yoran, allereerst welkom :welkom: .
Goed te lezen dat je je hebt ingelezen. Kijk ook een op het draadje van Bonne tussenstand dwarf Cavendish met 100 paginas, staan waarschijnlijk ook al je antwoorden op je vraag ;).
Maar zwaardpups worden meestal ontwikkeld bij meer volwassen planten en komen bijna als een speer de grond uit. Waterpups komen meestal bij jongere planten en sporadisch bij volwassen planten
Planten die massa productie gekweekt zijn (vermoed niet dat AH pups door heel nederland kan aanbieden nl :)) zijn weefsel kweek maar geen pups.
La palmaraie heeft hierover in 2010 al eens een artikel geschreven

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... enplanten/

Ga zo door en blijven graven :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor Yorannn op 07 jun 2020 23:18

Deze pagina had ik inderdaad al doorgelezen! Maar ik vraag me nog steeds af waar precies het verschil tussen mij planten vandaan komt. Ik heb al even geprobeerd op dit forum te zoeken maar de zoekfunctie werkt niet optimaal en om nou elke pagina door te gaan klikken vond ik ook een beetje ver gaan.

Kun je mij het verschil uitleggen tussen de 2 planten die je op de foto ziet? Of kun je mij een artikel/pagina linken waar ik hier meer info over kan vinden?`

Mijn dank is groots.

EDIT: Ik heb het draadje van Bonne inmiddels gevonden en ben aan het lezen. :lol:

EDIT2: klopt het dat de super dwarf cavendish kleiner is dan de gewone dwarf? De naam doet het tegenovergestelde lijken. Betekent dit dat ik een super dwarf en een gewone dwarf cavendish heb?
Yorannn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 21:18
0 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor evadewinkel op 08 jun 2020 12:59

Dwarf betekent klein, dus super dwarf betekent super klein :)
23 jarige Musa liefhebster :D
evadewinkel
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 20 mei 2020 23:30
Woonplaats: Gemert
5 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor evadewinkel op 08 jun 2020 13:05

Ik denk dat je een musa accuminata super dwarf Cavendish (links) hebt en een musa accuminata dwarf cavendish (rechts) hebt. De linkse wordt zo'n 1,5m en de rechtse kan 2 a 3 meter worden. Daarnaast heb je nog een soort in de Cavendish familie en dat is (als ik de naam goed heb) musa accuminata Cavendish, deze kan 7 meter worden.
23 jarige Musa liefhebster :D
evadewinkel
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 20 mei 2020 23:30
Woonplaats: Gemert
5 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor Yorannn op 08 jun 2020 14:21

Haha zo kun je het natuurlijk ook zien. Thanks voor de antwoorden!
Yorannn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 21:18
0 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor de Haan op 08 jun 2020 20:58

Veel succes met je bananen, maar wanneer komen de palmen er? :D
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor hanscazan op 08 jun 2020 22:44

Yoran, beide planten zijn van de familie dwarf cavendish. Zoek maar eens op de kenmerken van super dwarf en gewone dwarf en je zal tot dezelfde conclusie komen. Dus niet elke dwarf wordt even groot net als bij de mensen je kleinere en grotere soorten hebt :).
Musa acuminata 'Dwarf Cavendish' (Aaa Group)
en kijk hier eens ;) http://www.bananas.org/
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Verschil Musa Cavendish (super) dwarf water en zwaardpup

Berichtdoor lhartog op 12 jun 2020 07:32

Ik heb bij mij op het werk een leuk voorbeeld van beide pups op 1 plant.
Ze krijgen evenveel licht en zijn nagenoeg dezelfde tijd door de grond komen schieten.

Duidelijk te zien dat de zwaardpup een flink stuk groter is als de waterpup.
Bijlagen
20200612_072416_compress58.jpg
20200612_072416_compress58.jpg (515.48 KiB) 3581 keer bekeken
20200612_072425_compress6.jpg
20200612_072425_compress6.jpg (397.14 KiB) 3581 keer bekeken
20200612_072432_compress36.jpg
20200612_072432_compress36.jpg (513.55 KiB) 3581 keer bekeken
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten