Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor lhartog op 04 aug 2020 22:37

Hoi allemaal!

Ik heb op het moment nog 2 redelijk jonge musa cavendishes staan in de tuin die het tempo er flink in hebben zitten met dit weertje. Maar ik vroeg mij nu af of het mogenlijk is om swinters de groei stop te zetten en dat ze deze zodra het warmer wordt weer verder oppakken waar ze gebleven waren zoals basjoo's dat kunnen zegmaar.
Ik ben bang dat ik ze niet genoeg licht kan bieden deze winter om de groei door te zetten en ze dus verstopt zullen raken.
Stel ik zet ze koud en donker weg, blijven ze dan stil staan? Of sterven ze af/raken ze verstopt e.d.
Bijlagen
20200804_211715_compress15.jpg
20200804_211715_compress15.jpg (566.41 KiB) 5073 keer bekeken
20200804_211721_compress7.jpg
20200804_211721_compress7.jpg (523.18 KiB) 5073 keer bekeken
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor gertjan op 05 aug 2020 13:37

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben er zelf ook benieuwd naar.
ik heb zelf ook enkele musa staan, en heb er ook al enkele verloren in de winter.
ik heb ook de indruk des te groter ze worden des te meer licht ze ook moeten hebben om niet te verstoppen.
gertjan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 jul 2019 19:50
1 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor hoekievld op 05 aug 2020 14:27

ik denk dat je beste kans is om hem koel en licht weg te zetten icm weinig water geven.
Ik zou denken aan rond de 15 graden
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor Greener op 05 aug 2020 18:46

Ik kan dan Abscisinezuur als stof adviseren.
In het verleden veel met al dan niet natuurlijke hormonen geëxperimenteerd en bij die stof staan de planten bijna geheel stil.
Het zou mij niets verbazen als men die stof ook in de teelt gebruikt.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor lhartog op 05 aug 2020 21:09

Dus op die manier kan ik ze ergens in een donker hoekje de hele winter wegzetten?

Haha klinkt erg eng, maar interresant. Is er ergens een goeie uitleg qua gebruik te vinden oid? Hoeveelheden en verhuidingen enz enz..
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor Greener op 05 aug 2020 23:11

Of je ze daarmee in mindere omstandigheden weg kunt zetten durf ik niet te zeggen.
Wel stopt de groei nagenoeg.
En enge “stoffen” zijn het niet.
Het betreffen vaak allemaal stoffen die van nature in levende wezens voorkomen alleen zetten wij die grootschaliger in om de natuur naar onze hand te zetten.
Aangezien het zo lang geleden is durf ik de hoeveelheden en intervallen niet zeggen. (Ik had ook geen echte toepassing voor de stof) maar er moet online wel iets te vinden zijn.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor hanscazan op 12 aug 2020 23:27

Hoi Leon,

1. even jouw situatie inschatten, zie ik nu op de achtergrond van je 1e foto een serre of overkapping? Dan kunnen we daar verder over borduren,
2. ondanks dat het een enorme draad is geworden van Bonne'S cavendish hebben we wel daarin reeds veel info neergezet hoe een dwarf cavendisch door de winter te trekken en wat de hoofd "musts" zijn om dit te bewerkstelligen . LICHT was belangrijkste. Ik heb er een avond voor uitgetrokken om alles eens te lezen en ook soms terug te lezen :D ,
3. Ik vermoed dat je een "gemiddelde" grote dwarf hebt staan dus qua hoogte nog geen problemen gaat hebben. Die klonen van Bonne zijn nl 2meter 1e jaar, dat is nl elk jaar mijn grootste probleem, met bladeren van ruim 100cm, rond dus 4m2 is dit toch een serieuze in beslagname van een 25m2 serre :lol: .

Andere Optie is een Kas/boer/plantenopslag in de buurt zoeken waar je je plant(en) onder kunt brengen

Laat ons eens verder bomen naar je mogelijkheden,

Groet Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor lhartog op 13 aug 2020 12:11

1. Klopt dat is een overkapping, maar zijkant en voorkant zijn open waardoor het in de winter te koud zal zijn.

2. Ja ik heb deze inderdaad ook al eens volledig gelezen, zal de winter periodes nog eens bestuderen :thumb_up:

3. Zijn inderdaad hele jonge plantjes nog waarvan er 1 al richting de 2m hoogte gaat. Is nu nog geen probleem om binnen te zetten maar binnen is de enige plek waar deze kan staan te donker.

Maar dus bladeren eraf hakken en op 10 graden ergens donker in een hoekje zetten met zeer weinig water zal niet gaan dus?
Bij die kleinste is dat misschien nog wel het proberen waard mocht niemand dit al eens gedaan hebben.
Als dit ook kansloos is hoor ik het ook graag haha.

Verder denk ik dat inderdaad een onderkomen ergens anders voor de winter mijn grootste kans van slagen is.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor hanscazan op 13 aug 2020 22:20

1 en 2 verder niets aan toe te voegen :)
verder met 3: kleinere planten leveren over het algemeen geen problemen op in de winter, de grotere in mijn geval vaak spint waardoor het mis gaat/ging.
Kouder overwinteren kan wel, echter dan is veel licht toch zeker aan te raden, mijn cavendishes op zonder 13C Noordlicht, te lage intensiteit en te kort licht hebben het niet gered, moeilijk balanceren met dit grotere gasten.
Een simpele led bijverlichting kan reeds voldoende helpen de groei te vertragen maar er wel iets in te houden.
Probleem zit hem vooral in de dondere dagen tussen eind November en eind Januari,
Eind Januari is bij mij meestal het breekpunt voor de grotere jongens, dagen lengen maar soms niet snel genoeg, vooral dus als het donkere dagen zijn,
Mijn laatste nog niet uitgeteste optie is juist als de plant naar binnen gaat dus eind Oktober/begin Nov 4 maanden groei vertraging te genereren door de Pstam te kappen :), of zoals jij stelt alle blad te verwijderen behalve de Sigaar, dan is slechts alleen warmte de bepalende factor.... denk ik? :lol:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Groei musa dwarf cavendish pauzeren.

Berichtdoor lhartog op 14 aug 2020 10:46

Haha komen we maar op 1 manier achter dan.. ik wil het best eens proberen aanstaande winter. 15 graden en donker van eind oktober tot maart.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten