Bemesten herfst/winter

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bemesten herfst/winter

Berichtdoor evadewinkel op 26 aug 2020 18:02

Hoi!

Mijn 2 bananen planten (red dacca en dajiao) wil ik vorstvrij overwinteren in onze schuur. Dit is de enige plek waar ze passen, omdat het daar een meter of 8 hoog is. De schuur is geïsoleerd, dus ik verwacht een minimale temperatuur van 10 graden zeker, maar ik heb er nooit aandacht aan besteed. Er zitten een paar ramen en er lijkt zo op het oog wel redelijk veel licht te zijn, maar wellicht moet ik er een daglicht lamp boven hangen.
Dit wordt mijn eerste keer om ze de herfst en winter door te krijgen. Ik weet dat er topics over zijn, maar kan geen echte antwoorden vinden op de vragen die ik erover heb en ik hoop dat iemand hier ze kan beantwoorden... Alvast bedankt :D

-als je ze vorstvrij overwintert op een plek waar ze wellicht heel langzaam nog door groeien, moet je dan bijvoorbeeld 1 keer per 3 maanden bemesten of vanaf september/okotber helemaal niet meer? (op de meststof staat voeding voor 100 dagen, maar heb afgelopen zomer en lente elke 2 weken bemest)
-wanneer moeten de planten naar binnen? Er staat op mypalmshop dat de minimale temperatuur van de red dacca 10 graden is, maar er zijn nu al nachten waarbij het dat maar net haalt. Als het een week onder de 10 graden is, moeten ze dan naar binnen of is dat te laat?
-De wortels komen bij mij tot onderin de pot, kan ik dan water geven dmv de onderschaal of gaan ze dan rotten? Dit ivm het onaantrekkelijk maken van de potgrond voor rouwvliegjes
23 jarige Musa liefhebster :D
evadewinkel
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 20 mei 2020 23:30
Woonplaats: Gemert
5 bedankjes

Re: Bemesten herfst/winter

Berichtdoor Greener op 26 aug 2020 21:02

Ik bemest sinds enkele jaren in het vroege najaar met een hoog kalium gehalte.
Even uit mijn hoofd met Canna pk 13 14.
Planten gaan dan in mijn optiek sterker de winter in en kunnen ook meer aan.
Ik haal al een jaar of vijf zelfs de citroenen, kumquats etc niet eens meer binnen wegens ruimtegebrek en heb hier ook nog geen uitval in gehad. (Niet de beste keuze maar blijkbaar werkt het)
Alle mest met mate en ik geef zeker niets meer na de zomer met stikstof er in.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten